auto1
Nieznaczny spadek rejestracji nowych pojazdów ciężarowych >3,5 t
W grupie o DMC powyżej 3,5t w 2023r. najwięcej pojazdów wydał MERCEDES-BENZ
09.05.2023

Nieznaczny spadek rejestracji nowych pojazdów ciężarowych >3,5 t

Od początku 2023 r. zarejestrowano 11 185 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 13,3%. Niestety, w kwietniu 2023r. zarejestrowano 2 723 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. nieznacznie mniej niż przed rokiem (-0,7%) i mniej niż w marcu br. (-23,5%). Raport PZPM wskazuje, że w ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2023r. najwięcej pojazdów wydał MERCEDES-BENZ (2 239; +18%).


Ostatni miesiąc przerwał serię wzrostów pojazdów użytkowych pow. 3,5t trwającą od sierpnia 2022r (z wyjątkiem spadku w grudniu) do marca br. Wynik kwietnia był niemalże identyczny jak w kwietniu rok temu (-0,7%, -19 szt.). Wcześniej zanotowano 8,2% wzrostu w styczniu, 16,2% w lutym i 27,9% w marcu br.

Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 587 szt. po 2,6% spadku r/r. Był to rezultat nieznacznie większy od średniej dla analogicznego miesiąca z ostatnich pięciu lat (2018-2022), która wynosi 2 458 szt. Analitycy PZPM przyznają, że za ogólny spadek pojazdów ciężarowych odpowiada największa jej składowa – ciągniki samochodowe, które po styczniowym spadku i lutowym wzroście, spadły o 4,1%. Pozostałe kategorie: podwozia samochodowe i samochody specjalne wzrosły rok do roku ale nie zdołały zniwelować łącznego spadku samochodów ciężarowych.



W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2023r. najwięcej pojazdów wydał MERCEDES-BENZ (2 239; +18%). Drugie było VOLVO (2 207; +25%), który wyprzedza markę DAF (1 965; -13%). SCANIA jest czwarta (1 726 szt. +62%), a piąty MAN (-32%) po wydaniu 1 019 szt. Leader MERCEDES-BENZ w okresie styczeń-kwiecień 2023 r. miał 20% udziału w rynku zyskując 0,9 pkt proc. ubiegłego roku. VOLVO miało prawie 20%, zyskując 1,8 pkt. proc. Ubiegłoroczny leader DAF z 18% udziałem stracił 5,3 pkt proc. SCANIA miała ponad 15% udział w rynku i zyskała 4,6 pkt. proc. MAN stracił 6,4 pkt. proc. (9% udz.) w tym czasie. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2023r prawie 82% rynku a 86% rok temu.


*Grafika: PZPM

W całej grupie znalazło się 8 317 ciągników. Ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2022r. o 955 szt. (+11,7%). Wśród nich na czele jest VOLVO z liczbą 1 787 rejestracji (+22%). Zwiększyło udział w rynku (+1,9 pkt. proc.) do 21%. Za nim DAF (1 757 szt. +2,1%) zmniejszył udział o 5,5 pkt. proc do 21% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest MERCEDES-BENZ (1 722 szt.; +17%; 21% udz.), który zyskał 0,9 pkt. proc udziału. Na czwartym SCANIA z udziałem 17% (1 439; +80%) i następny MAN z 8% udziałem (643; -37%). Tuż za nim Renault (6% udz.), Iveco (3% udz.) i Ford Trucks (2%), któremu do poprzednika brakuje 62 szt.

W tym samym czasie wydano 2 868 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+18,2%; +441 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (635 szt. 22% udz.) a vice liderem MERCEDES-BENZ (517 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji VOLVO (420 szt. i 15% udz.). Dwie kolejne marki to MAN (375) i SCANIA (287).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t, które stanowią ponad 90% rynku samochodów ciężarowych od początku 2023 w ogólnym rankingu pierwszy jest VOLVO (2 193 szt.; 22% udz.) po wzroście o 25%. Na drugim miejscu MERCEDES-BENZ (2 089 szt.; 21% udz.), wzrost o 18% a trzeci DAF (1 916 szt.; -14% i 19% udz.). Tuż za podium SCANIA (1 726 szt.; +62%; 17% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MAN (919 szt.; -35% i 8% udz.). Wyniki marek w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (696), IVECO (336), a dalej FORD TRUCKS (196). (ww)