auto1
Nieprawidłowe dawkowanie środka AdBlue
Blokowanie systemu SCR skutkuje nadmierną zawartością tlenków azotu w spalinach, które z kolei są wyjątkowo szkodliwe (Foto: WITD Lublin)
01.02.2022

Nieprawidłowe dawkowanie środka AdBlue

Emulator podpięty do układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) ujawnili inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie podczas kontroli ciągnika siodłowego. Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu i zakazali dalszej jazdy do czasu naprawy systemu oczyszczania spalin. Koszty tego typu naprawy mogą sięgać nawet 10 000 zł.

Na krajowej „siedemnastce” w Sitańcu lubelscy inspektorzy ITD skontrolowali ciągnik siodłowy z naczepą. W ramach kontroli sprawdzeniu poddano także systemy elektroniczne pojazdu z zakresu ekologii i bezpieczeństwa. Tester diagnostyczny wskazał nieprawidłowości w systemie dawkowania środka AdBlue. Okazało się, że w okolicach skrzynki bezpieczników zamontowano dodatkowy niehomologowany moduł, którego zadaniem było „oszukiwanie” komputera pokładowego w zakresie sprawności układu SCR poprzez symulowanie prawidłowej pracy systemu.

Funkcjonariusze ITD zatrzymali dowód rejestracyjny nadmiernie zanieczyszczającej środowisko ciężarówki i zakazali dalszej jazdy do czasu naprawy systemu oczyszczania spalin.

Doświadczenie wskazuje, że tego typu urządzenia są stosowane przez przewoźników, by uniknąć wysokich kosztów napraw tego, dość skomplikowanego systemu. Często koszty potrafią sięgać nawet 10.000 zł. Blokowanie systemu SCR skutkuje jednak nadmierną zawartością tlenków azotu w spalinach, które z kolei są wyjątkowo szkodliwe dla organizmów żywych, ponieważ mają właściwości toksyczne i rakotwórcze. Awarie tych systemów są coraz częstsze, gdyż najstarsze pojazdy wyposażone w te systemy mają już 15 lat. (ww)