Na gazie LNG daleko zajedziesz
20 sierpnia br. bydgoska firma Don Trucking odebrała 20 ciągników IVECO S-WAY LNG z 40 sztuk zamówionych na rok 2021

Na gazie LNG daleko zajedziesz

Chociaż trwają Intensywne prace nad zastosowaniem prądu elektrycznego
i wodoru, jako paliwa w pojazdach, to i tak obecnie jedyną alternatywą dla pojazdów ciężkich w trasach międzynarodowych jest gaz LNG.


Przechowywany jest w zbiornikach kriogenicznych w temperaturze -163°C /-130°C i pod ciśnieniem 9 barów. Zaletą wykorzystania samochodów zasilanych gazem LNG jest:

  • cicha jazda,
  • niższy koszt paliwa,
  • niższe zużycie gazu LNG w porównaniu do oleju napędowego,
  •  bezpieczeństwo eksploatacji (zbiorniki LNG nie wybuchają, metan jest lżejszy od powietrza i szybko się ulatnia),
  • w stosunku do pojazdu zasilanego ON, o 12% niższa jest emisja tlenków azotu (Nox), o 76% mniejsza jest emisja cząstek stałych (PM), o 3% niższa jest emisja dwutlenku węgla (CO2).

Pojazdy zasilane paliwem LNG mają prostszą budowę i dlatego są bardziej niezawodne i tańsze w serwisowaniu. Nie posiadają takich podzespołów jak :

EGR, SCR, filtra cząstek stałych, a także nie stosuje się dość powszechnego AdBlue.
Dodatkową zaletą w pojazdach o masie powyżej 7,5 tony zasilanych gazem CNG i LNG, na terenie Niemiec jest zwolnienie z myta do 31 grudnia 2023 roku. Opłata w zależności od kursu euro, za 1 km wynosi około 0,83 grosza.

Choć ciągnik siodłowy zasilany gazem LNG, w zależności od kontraktu droższy jest
od zasilanego olejem napędowym o około 40%, to i tak przy założeniu pokonania 250 000 km rocznie na trasie Polska – Niemcy możemy szacunkowo zaoszczędzić 120 000 zł na eksploatacji i opłatach drogowych.

Pojazd zasilany LNG oprócz korzyści ekonomicznych, pozytywnie wpływa na ochronę środowiska.
W Niemczech zatankowanie tego paliwa nie stanowi problemu. Jest wiele stacji znajdujących się przy drogach szybkiego ruchu. W Polsce tych stacji jest znacznie mniej. Znajdują się m.in. w Olsztynie, w Śremie, w Warszawie (Miejskie Zakłady Autobusowe), w Bielanach Wrocławskich i w Świecku.

Sam proces tankowania nie jest skomplikowany. Temperatura LNG jest niska, dlatego też należy być ostrożnym. Z tego powodu osoba, która dokonuje tankowania musi przejść przeszkolenie BHP i posiadać odpowiednie wyposażenie w postaci chociażby rękawic i okularów ochronnych. Eksploatacja pojazdów zasilanych LNG nie różni się zasadniczo od eksploatacji pojazdów zasilanych ON.