auto1
Grupa Wielton ze wzrostem przychodów
Spółka Wielton zamknęła pierwszy kwartał 2023 r. jako trzeci gracz rynku polskiego z udziałami na poziomie 13,7 proc.
25.05.2023

Grupa Wielton ze wzrostem przychodów

Grupa Wielton, trzeci w Europie producent naczep, przyczep i zabudów samochodowych wypracowała w pierwszym kwartale 2023 r. 848,8 mln zł przychodów ze sprzedaży, zwiększając jej wartość o 4 proc. Pomimo wyzwań rynkowych i spowolnienia w europejskim sektorze transportowym, Grupa utrzymała pozycję czołowego gracza branży transportowej na większości kluczowych rynków europejskich.

 


W pierwszym kwartale 2023 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 848,8 mln zł, rosnąc rdr. o 4 proc. Grupa sprzedała 5 259 sztuk pojazdów, o 13 proc. mniej niż w pierwszym kwartale 2022 r. Pomimo wyzwań rynkowych i spowolnienia w europejskim sektorze transportowym, Grupa utrzymała poziom sprzedaży wolumenowej z pierwszego kwartału 2021 r. (5243 sztuk pojazdów). Największy, wynoszący 50 proc., udział w portfelu sprzedaży miały naczepy uniwersalne. Największy wzrost sprzedaży, w portfolio Grupy, odnotowano w zestawach przestrzennych i naczepach podkontenerowych.



Spółka Wielton zamknęła pierwszy kwartał 2023 r. jako trzeci gracz rynku polskiego z udziałami na poziomie 13,7 proc. (16,2 proc. w pierwszym kwartale 2022 r.). Rynek w Polsce zwiększył się rdr. o 2,2 proc. Rejestracje spółki wyniosły 957 szt., czyli prawie 14 proc. mniej w porównaniu do pierwszego kwartału ub.r. W pierwszych, trzech miesiącach 2023 r. sprzedaż produktów marki Wielton osiągnęła poziom 1218 szt., czyli spadek o 11,4 proc. Przychody spółki wzrosły rdr. o 8,4 proc. do 167,5 mln zł.

W Polsce obserwowane jest odsuwanie decyzji zakupowych ze względu na niepewność panującą w branży transportowej. Zdecydowanie spada popyt na naczepy kurtynowe, a rośnie na chłodnie, których spółka jeszcze nie posiada w swojej ofercie. Jednocześnie odnotowano odbicie w segmencie wywrotek, w którym Wielton jest liderem sprzedaży.

Wiodący gracz branży transportowej na rynku europejskim

Grupa utrzymała pozycję czołowego gracza branży transportowej na większości kluczowych rynków europejskich.

 

  • We Francji, gdzie rynek zmalał rdr. o 10,1 proc., spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera branży z udziałami na poziomie 19,7 proc. (19,3 proc. w pierwszym kwartale ub.r.).
  • Z trzecią pozycją na rynku brytyjskim i udziałami na poziomie 10,3 proc. (13,1 proc. w pierwszym kwartale 2022 r.) spółka Lawrence David zakończyła pierwszy kwartał br. W trzech pierwszych miesiącach 2023 r. spółka sprzedała niemal taką samą liczbę produktów jak przed rokiem (1009 szt. w 2023 r. względem 1010 szt. w 2022 r.), ale nie odzwierciedlają tego dostępne dane rynkowe.

  • Spółki Langendorf i Wielton GmbH awansowały z 10. na 7. miejsce na rynku niemieckim, który zmalał o 3,1 proc. Ich udziały wyniosły 2 proc. wobec 1,9 proc. przed rokiem. Rejestracje pojazdów Langendorf i Wielton GmbH wyniosły 306 szt. wobec 296 szt. w pierwszym kwartale 2022 r.

  • Piąte miejsce na rynku utrzymały spółki z regionu CEE, rejestrując 266 pojazdów i 8 proc. wzrost rdr. Zwiększenie poziomu rejestracji pojazdów marki Wielton o ponad 8% rdr. wynika ze wzmocnienia sprzedaży w Słowacji i Bułgarii oraz finalizacji wielu zamówień na koniec 2022 r.

  • Pomimo hamującego rynku włoskiego, spółka Viberti awansowała na 5. pozycję, a jej udziały wzrosły do 6,4 proc. Sprzedaż wolumenowa produktów spółki wzrosła o 10,3 proc. do 257 szt., przekładając się na wzrost przychodów rdr. o 25,6 proc. do 37,8 mln zł. Udziały rynkowe hiszpańskiej spółki Guillén wyniosły 2 proc., co dało jej 10 miejsce na rynku. Poziom rejestracji pojazdów Guillén nie uwzględnia eksportu, stanowiącego spory udział w sprzedaży spółki.

  • Spółka Guillén kontynuuje proces integracji zakupowej, produkcyjnej i sprzedażowej z pozostałymi podmiotami Grupy Wielton. Blisko współpracuje ze spółkami Lawrence David, Wielton i Fruehauf w zakresie opracowywania i dostarczania nowych produktów na rynki brytyjski, hiszpański i francuski.