Elektryczna ciężarówka na polskich drogach
Testowany samochód to w pełni elektryczne Volvo FE Eletric

Elektryczna ciężarówka na polskich drogach

Od pierwszego testu w pełni elektrycznego samochodu ciężarowego przeprowadzonego przez Pocztę Polską minęło dwa lata. Od tamtego czasu udało się przeprowadzić kolejny test - tym razem seryjnie produkowanego ciężarowego samochodu elektrycznego marki Volvo.


Testy przeprowadzono w czerwcu i lipcu tego roku. Brało w nich udział pięć firm, tj. Volvo Trucks Polska, No Limit, H&M Logistics, IKEA Retail, Nexity a nad wszystkim czuwało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Pojazd oceniano w kategoriach wydajność użytkowa, środowiskowa, społeczna oraz koszty eksploatacji.

PSPA

Testowany samochód to w pełni elektryczne Volvo FE Eletric. Jego dopuszczalna masa całkowita wynosi do 27 ton, ładowność do 16 ton, pojemność akumulatora brutto 265 kWh, zasięg według WLTP do 200 km.

Ważnym punktem całego testu była ocena kierowców, ochrona środowiska i zmniejszenie hałasu. Dodatkową wartością były pomiary uzyskiwane za pomocą narzędzi zainstalowanych w samochodzie.

PSPA

W ciągu 9 tygodni pokonano dystans 5056 km, przy średnim dziennym 111 km. Zużyto 7056 kWh, przy średnim zużyciu 120 kWh na 100 km, pobrano 6893 kWh.

Najważniejsze wnioski z testu Volvo FE Electric

Realny zasięg tej ciężarówki wyniósł 140 -180 km. Test odbywał się w porze letniej co oznacza, że nie było potrzeby włączania ogrzewania – prawdziwej zmory pojazdów elektrycznych. Tak czy inaczej wnioski z testu Volvo FE Eletric są optymistyczne. Samochód emituje o 20 dB hałasu mniej niż nowoczesna ciężarówka. Każde dodatkowe 1000 kg masy ładunku ma wpływ na większe zużycie energii elektrycznej o 7,85%. Emisja dwutlenku węgla na kilometr pojazdu biorącego udział w teście wyniosła 271,5g, natomiast spalinowego wyniosłaby 666,5g.
Koszt eksploatacji elektrycznej ciężarówki jest niższy w stosunku do samochodu konwencjonalnego o 50%.

PSPA

Spora konkurencja w segmencie elektrycznych ciężarówek

Poza seryjnymi elektrycznymi samochodami ciężarowymi Volvo, na rynku dostępne są również elektryczne DAF-y, Mercedesy, Renault, Man-y. Nie sposób nie wspomnieć o elektrycznych samochodach ciężarowych, które konwertowane są, m.in. przez takie firmy jak np. Framo.

Elektryczne samochody ciężarowe, to znakomita alternatywa w logistyce miejskiej. Zwolnienia podatkowe i inne benefity to podstawowe zachęty, które mogą wpłynąć na rynek elektrycznych pojazdów ciężarowych w Polsce i sprawić, że nie będzie tylko i wyłącznie testerem „ciężkich elektryków”.