Wysoka cena paliw to wzrost zainteresowania autami elektrycznymi
Nawet biorąc pod uwagę możliwe wzrosty cen energii elektrycznej przemieszczanie się samochodem na prąd pozostanie kilkukrotnie tańsze niż „spalinówką”
09.08.2022

Wysoka cena paliw to wzrost zainteresowania autami elektrycznymi

Co drugi ankietowany Polak, który rozważa zakup samochodu elektrycznego, wskazuje rosnące ceny paliw jako czynnik, który wpłynął na zainteresowanie autem na prąd – wynika z najnowszego raportu InsightOut Lab i marki Volkswagen.


Podwyżki cen na stacjach benzynowych sprawiają, że koszty użytkowania aut elektrycznych stają się jeszcze bardziej konkurencyjne wobec pojazdów spalinowych. Nawet biorąc pod uwagę możliwe wzrosty cen energii elektrycznej przemieszczanie się samochodem na prąd pozostanie kilkukrotnie tańsze niż „spalinówką”. 100 km jazdy samochodem elektrycznym może kosztować tylko 13 zł, czyli ponad trzy razy mniej niż w przypadku tradycyjnych aut.

Korzyści praktyczne przede wszystkim

Osoby, które deklarują rozważanie zakupu auta na prąd, zostały zapytane o czynniki, które wpłynęły na ich zainteresowanie „elektrykami”. W odpowiedziach najczęściej powtarzają się motywacje natury praktycznej. Numerem jeden na liście są rosnące ceny paliw w ostatnim czasie. Wskazała je niemal połowa ankietowanych. Istotną motywacją dla niemal co trzeciego ankietowanego (31 procent odpowiedzi) są również niższe koszty eksploatacji aut na prąd. Osoby badane na przygotowanej liście miały do wyboru także dwa aspekty obejmujące motywacje ideowe i związane z doświadczeniem. Ekologiczność „elektryków” znalazła się na drugim miejscu (40 procent wskazań), a przyjemność z jazdy dopiero na ostatniej pozycji (9 procent).




„Nie” używanym „elektrykom”

Sprawdźmy teraz ilu chętnych znajdzie się na używany model auta tego rodzaju. Wciąż niewielu.
Z badania wynika, że w sumie 13 procent Polaków rozważa zakup używanego samochodu na prąd. Aż 2/3 badanych mówi „elektrykom” z drugiej ręki „nie”, w tym aż 40 procent – zdecydowane „nie”. Jeden na pięciu ankietowanych pozostaje niezdecydowany. Jeśli bliżej przyjrzymy się osobom, rozważającym zakup używanego auta elektrycznego, okaże się, że najczęściej są to osoby w średnim wieku (35-44 lata).




Tymczasem oferta i popyt na używane auta elektryczne rośnie nie tylko w Polsce. Według The Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) sprzedaż używanych pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii wzrosła w 2021 roku o 119 procent – do 40 228 sztuk w porównaniu z rokiem 2020. Natomiast według firmy AAA Auto w Polsce w latach 2019-2022 oferta używanych aut na prąd wzrosła aż o 1451 procent, przy czym spadła mediana ich ceny (102 tys. zł) przy wzroście przebiegu (41 tys. km) i wieku (4 lata). Jednak zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Polsce auta elektryczne wciąż stanowią niewielki odsetek wszystkich pojazdów dostępnych „z drugiej ręki”.

Używane w średnim wieku

Osoby, które rozważają zakup używanego auta na prąd zostały zapytane, jaki jest wiek pojazdu, który są skłonne kupić. Dla ponad 2/3 osób górną granicą wieku jest 7 lat, w tym dla 40 procent jest to przedział powyżej 2, ale mniej niż 4 lata. Jednak względnie spora grupa potencjalnych nabywców rozgląda się za autem młodszym niż 2 lata. Wyniki badania częściowo pokrywają się z danymi serwisu motoryzacyjnego OTOMOTO, przeanalizowanymi przez PSPA. Wśród używanych aut na prąd, wystawionych na sprzedaż, 2/3 stanowią tam samochody 1-4-letnie, a 1/3 to pojazdy 5-10-letnie.

Auto typu SUV nie jest pierwszym wyborem osób, rozważających zakup używanego auta w pełni elektrycznego. Numerem jeden na liście są auta klasy średniej, które nieznacznie wyprzedziły małe samochody miejskie. (ms)

------------------------------------
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1067 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22-25 lipca 2022. Metoda: CAWI.