Wodorowy autobus rodem z Japonii
Testy prototypowego autobusu są zaplanowane na okres od jesieni 2023 roku do wiosny 2025 roku
13.02.2023

Wodorowy autobus rodem z Japonii

Prototyp nowego małego autobusu na ogniwa paliwowe będzie obsługiwał nową 40-kilometrową linię autobusową w ramach 1,5-rocznego pilotażu. To efekt partnerstwa Toyoty i CJPT z prefekturą Fukuoka. Praktyczny test 14-osobowego pojazdu zbudowanego na bazie Toyoty Coaster ma zaowocować opracowaniem przez Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) modelu produkowanego seryjnie.


Ta spółka joint venture powstała z inicjatywy Toyoty w 2021 roku i połączyła japońskie firmy motoryzacyjne w rozwoju bezemisyjnego transportu w Japonii. W grudniu 2022 roku CJPT zawarła z prefekturą Fukuoka umowę na rozbudowę lokalnego transportu wodorowego.

Mały autobus wodorowy Toyoty

Do obsługi 40-kilometrowego odcinka w prefekturach Fukuoka i Ōita Toyota opracowała prototyp małego autobusu FC, oparty na 20-miejscowej Toyocie Coaster. Autobus ma 6 990 mm długości, 2 100 mm szerokości i 2 630 mm wysokości i będzie oferował 14 miejsc siedzących dla kierowcy i pasażerów. Został wyposażony w elektryczny napęd na wodorowe ogniwa paliwowe z Toyoty Mirai drugiej generacji. Tak jak wszystkie pojazdy typu FCEV, nowy autobus jest bezemisyjny i przyjazny dla środowiska, a jednocześnie nie będzie wymagał długotrwałego ładowania baterii, gdyż tankowanie wodoru trwa tylko kilka minut. Napęd FCEV opiera się na silniku elektrycznym zasilanym energią produkowaną na bieżąco w ogniwach paliwowych, w reakcji chemicznej wodoru i tlenu, której jedynym produktem ubocznym jest czysta woda.

Toyota
                                                                                                (Foto: Toyota)

Program testów wstępem do seryjnej produkcji

Partnerem pilotażu jest Kyushu Railway Company (JR Kyushu), który będzie operatorem linii autobusowej Hikoboshi. Będzie to linia zastępcza między stacjami kolejowymi Soeda i Hita, gdzie ulewne deszcze uszkodziły 40-kilometrowy odcinek linii kolejowej JR Hitahikosan. Testy prototypowego autobusu są zaplanowane na okres od jesieni 2023 roku do wiosny 2025 roku. Na podstawie zebranych doświadczeń Toyota i CJPT planują zaprojektować seryjny autobus wodorowy nowej generacji.

Commercial Japan Partnership Technologies Corporation to spółka joint venture Toyoty, Isuzu, Suzuki i Daihatsu założona w kwietniu 2021 roku, której zadaniem jest popularyzacja w samochodach użytkowych najnowszych technologii z dziedziny elektryfikacji, automatyzacji prowadzenia, łączności i współdzielenia pojazdów. (oprac. ms)