Volkswagen na zielonym szlaku e-mobilności
Europejska sieć stacji ładowania pojazdów we współpracy z partnerami ma zostać pięciokrotnie zwiększona
16.03.2021

Volkswagen na zielonym szlaku e-mobilności

Koncern Volkswagen zbuduje w Europie do końca bieżącego dziesięciolecia sześć gigafabryk, które będą w stanie wyprodukować akumulatory do samochodów elektrycznych o łącznej pojemności 240 gigawatogodzin. Także dostęp do stacji ładowania będzie jeszcze szybszy. Do 2025 koncern ze Stuttgartu razem z partnerami uruchomi około 18 000 publicznych punktów szybkiego ładowania w Europie.


Podczas konferencji Power Day przedstawiciele koncernu potwierdzili zaangażowanie koncernu w plan zawarty w Zielonym Ładzie Unii Europejskiej.

Nowa technologiczna mapa drogowa koncernu, oprócz stworzenia zunifikowanych ogniw akumulatora i uruchomienia własnej produkcji akumulatorów, przewiduje włączenie do łańcucha wartości kolejnych elementów, włącznie z przemysłowym recyklingiem akumulatorów. Wspólnie z wybranymi partnerami strategicznymi Volkswagen zamierza na dłuższą metę zapewnić sobie dostawy akumulatorów potrzebne do realizacji ofensywy samochodów elektrycznych. Oczekuje się nie tylko zmniejszenia kosztów produkcji, lecz również zwiększenia ilości energii magazynowanej przez akumulator oraz zwiększenia prędkości ładowania. Nowe, pryzmatyczne i zunifikowane ogniwo akumulatora tworzy ponadto bardzo dobrą podstawę do wykorzystania akumulatorów ze stałym elektrolitem, które okażą się kolejnym przełomem w zakresie technologii akumulatorowej, a którego Volkswagen spodziewa się w połowie bieżącej dekady. Zarówno w zakresie akumulatorów, jak i technologii ich ładowania Volkswagen konsekwentnie stawia na strategiczną współpracę z partnerami i na efektywne wykorzystanie środków. Koncern dąży do realizacji swoich strategicznych celów finansowych i nadal spodziewa się, że do 2025 roku udział inwestycji wyniesie 6 procent, a roczny przepływ gotówki netto w dziale samochodów – ponad 10 miliardów euro.

Rozbudowa globalnej sieci szybkiego ładowania

Ofensywie Volkswagena w dziedzinie akumulatorów towarzyszy zakrojona na wielką skalę rozbudowa sieci punktów szybkiego ładowania. Do 2025 koncern razem z partnerami zamierza uruchomić około 18.000 publicznych punktów szybkiego ładowania w Europie. Oznacza to pięciokrotne zwiększenie tej sieci w porównaniu ze stanem obecnym i odpowiada jednej trzeciej prognozowanego na 2025 roku zapotrzebowania na naszym kontynencie.

Volkswagen
Do osiągnięcia tego celu przyczyni się, oprócz spółki IONITY, wielu strategicznych partnerów. Razem z koncernem BP Volkswagen zamierza uruchomić w Europie około 8.000 punktów szybkiego ładowania samochodów elektrycznych

Szybkie ładowarki o mocy 150 kW zostaną zamontowane na 4.000 stacji paliwowych BP i ARAL, głównie w Niemczech i w Wielkiej Brytanii. W Hiszpanii we współpracy z Iberdrolą punkty szybkiego ładowania zostaną uruchomione przy głównych drogach. We Włoszech Volkswagen zamierza kooperować z firmą Enel i rozbudowywać sieć stacji szybkiego ładowania zarówno przy autostradach, jak i w miastach. Na program rozbudowy sieci w Europie Volkswagen wyda do 2025 roku około 400 milionów euro. Pozostałe koszty poniosą zewnętrzni partnerzy.

Volkswagen
W Chinach, w ramach spółki CAMS, koncern uruchomi do 2025 roku łącznie 17.000 takich punktów

Sieć publicznych stacji szybkiego ładowania akumulatorów Volkswagen rozbudowuje również w USA i w Chinach. Electrify America zamierza do końca tego roku uruchomić ich w Ameryce Północnej ok. 3.500.

Elektryczne samochody częścią sieci energetycznej

Volkswagen zamierza w przyszłości włączyć elektryczne samochody do prywatnych, firmowych i publicznych sieci energetycznych. Prąd ze źródeł odnawialnych, np. paneli fotowoltaicznych byłby gromadzony w akumulatorze auta elektrycznego i w razie potrzeby przekazywany do domowej instalacji elektrycznej. Dzięki temu rozwiązaniu klienci nie tylko staliby się mniej zależni od publicznej sieci energetycznej, ale też zmniejszyłyby się ich wydatki na energię elektryczną oraz zmalałaby emisja dwutlenku węgla. Technologię, która to umożliwi Volkswagen będzie wykorzystywał od 2022 roku w modelach powstających na opracowanej przez niego platformie MEB. Volkswagen zaoferuje ponadto pakiet cyfrowych usług – od wallboxa zapewniającego przepływ prądu w obydwie strony (domowa sieć-akumulator i odwrotnie), po system zarządzania energią. Wkrótce technologia ta będzie stosowana na większą skalę – w osiedlach mieszkaniowych, firmach czy w odniesieniu do publicznej sieci energetycznej. (ww)

Volkswagen
Podczas Power Day przedstawiciele Volkswagena zapowiedzieli, że w celu osiągnięcia strategicznych celów finansowych inwestycje będą realizowane stopniowo i we współpracy z partnerami