Transformacja napędów w branży CFM
Dla firm największą barierą przed wdrożeniem do flot aut elektrycznych jest obok niedostatecznie rozbudowanej infrastruktury ładowania, wciąż cena zakupu
31.07.2021

Transformacja napędów w branży CFM

Dane PZWLP na koniec pierwszego półrocza 2021 roku potwierdzają szybko postępującą transformację w zakresie rodzajów napędów w samochodach oferowanych w wynajmie długoterminowym w Polsce. Samochody wyposażone w jednostki dieslowskie to najszybciej zmniejszająca się grupa pojazdów, z kolei najszybciej rośnie udział aut z ekologicznymi napędami, a więc hybryd i samochodów elektrycznych.


W liczącej na koniec czerwca b.r. ponad 185 tys. flocie aut w wynajmie długoterminowym firm PZWLP, Diesle stanowiły już jedynie połowę wszystkich samochodów (50,8%), a ich odsetek zmniejszył się w ciągu roku o 4,1 punktu procentowego. Auta wyposażone w silniki benzynowe z kolei reprezentowały 42,3% ogółu i ich udział zwiększył się o 1,5 puntu procentowego w stosunku do analogicznego czasu rok temu. Wreszcie auta z ekologicznymi napędami (wszelkie typy hybryd i pojazdy w pełni elektryczne), których odsetek w wynajmie długoterminowym zwiększa się najszybciej, stanowiły 6,9% łącznego parku pojazdów, a ich udział zwiększył się w ciągu roku o 2,6 punktu procentowego. Zdecydowaną większość samochodów tego typu stanowią w wynajmie długoterminowym wszelkiego rodzaju hybrydy, a auta w pełni elektryczne to 0,4% ogółu.

 

PZWLP

- Samochody w wynajmie długoterminowym poruszające się po polskich drogach w coraz większym i szybko rosnącym stopniu są wyposażone w jednostki napędowe choć częściowo zelektryfikowane – mówi Jacek Studziński, członek Zarządu PZWLP, dyrektor finansowy i członek Zarządu LeasePlan Polska.

To bardzo pozytywnie oceniane przez nas zjawisko i liczymy, że trend ten będzie się jeszcze nasilał. Mamy nadzieję, że planowane już w najbliższej przyszłości uruchomienie programu publicznych dopłat do samochodów w pełni elektrycznych „Mój Elektryk”, w zakresie dotyczącym pojazdów nabywanych przez firmy, przyczyni się do szybkiego ożywienia wzrostu liczby aut tego typu w wynajmie długoterminowym. Dla firm największą barierą przed wdrożeniem do flot aut elektrycznych jest obok niedostatecznie rozbudowanej infrastruktury ładowania, wciąż cena zakupu – dodaje Studziński.

 

PZWLP


Średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę wynajmu długoterminowego w drugim kwartale 2021 roku była o 6,3% i 8 g/km wyższa niż rok wcześniej i wyniosła 134,3 g/km. Jeśli zaś chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja w ich przypadku wyniosła 169,2 g/km i była wyższa o 5,7% i 9,1 g/km w stosunku do stanu w porównywalnym czasie roku 2020.