Samochody elektryczne muszą być przystępne cenowo
Pojazdy bezemisyjne muszą być przystępne cenowo i wygodne dla wszystkich
07.07.2021

Samochody elektryczne muszą być przystępne cenowo

Według nowych badań przeprowadzonych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), silne różnice w sprzedaży samochodów elektrycznych w UE są wyraźnie związane z poziomem życia w danym kraju.


Samochody elektryczne i hybrydowe typu plug-in stanowiły 10,5% wszystkich nowych samochodów sprzedanych w UE w zeszłym roku. Jednak 10 państw członkowskich nadal miało udział w rynku poniżej 3%.

Analiza Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pokazuje, że konsumpcja samochodów elektrycznych jest bezpośrednio związana z PKB na mieszkańca danego kraju, co wskazuje, że przystępność cenowa pozostaje głównym problemem.

- Podobnie jak w przypadku dystrybucji infrastruktury ładowania , istnieje wyraźny podział na przystępność cenową samochodów elektrycznych między Europą Środkowo-Wschodnią a Europą Zachodnią, a także wyraźny podział na północ i południe – powiedział Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA.

 

ACEA


Kraje o całkowitym udziale w rynku samochodów elektrycznych poniżej 3% mają średni PKB poniżej 17 000 euro. Tak jest na przykład w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, a także w Grecji. Co więcej, pięć krajów o najniższym rozpowszechnieniu samochodów elektrycznych na rynku ma również bardzo niewiele punktów ładowania – każdy poniżej 1% całej UE.
Z drugiej strony udział w rynku samochodów elektrycznych przekraczający 15% występuje tylko w bogatszych krajach Europy Północnej ze średnim PKB przekraczającym 46 000 euro.
Prawie trzy czwarte całej sprzedaży samochodów elektrycznych w UE koncentruje się w czterech krajach Europy Zachodniej o jednym z najwyższych PKB (Szwecja, Holandia, Finlandia i Dania). Pozostały kwartał sprzedaży jest rozłożony na 23 kraje członkowskie.
Jak pokazują ostatnie dane Europejskiej Agencji Środowiska, duże inwestycje przemysłu motoryzacyjnego w pojazdy niskoemisyjne zwracają się. Przy potrojeniu sprzedaży samochodów elektrycznych w latach 2019-2020 średnia emisja CO2 spadła w zeszłym roku o rekordowe 12%.
- Aby kontynuować ten postęp na drodze do zera, Komisja Europejska musi teraz pilnie zapewnić, że istnieją wszystkie właściwe warunki – i że żadne kraje ani obywatele nie zostaną w tyle. Pojazdy bezemisyjne muszą być przystępne cenowo i wygodne dla wszystkich – dodał Huitema.

Europejscy producenci samochodów apelują zatem o odpowiednie zachęty do stymulowania sprzedaży takich pojazdów w dłuższej perspektywie oraz wiążące cele infrastrukturalne dla każdego państwa członkowskiego UE.

ACEA publikuje dane przed przyszłotygodniowymi propozycjami dotyczącymi nowych ogólnounijnych celów w zakresie emisji CO2 z samochodów oraz przeglądem dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych – które będą stanowić część pakietu klimatycznego Komisji Europejskiej „Dopasuj się do 55”. (ww)

Top 5: kraje z NAJNIŻSZYM udziałem samochodów elektrycznych + ich PKB (2020)

* Cypr: 0,5% – 23 580 €
* Litwa: 1,1% – 17 460 €
* Estonia: 1,8% – 20 440 €
* Chorwacja: 1,9% – 12 130 €
* Polska: 1,9% – 13 600 €


Top 5: kraje o NAJWYŻSZYM udziale samochodów elektrycznych + ich PKB (2020)

* Szwecja: 32,2% – 45 610 €
* Holandia: 25,0% – 45 790 €
* Finlandia: 18,1% – 42 940 €
* Dania: 16,4% – 53 470 €
* Niemcy: 13,5% – 40 070 €