Raport: „elektryki” zimą
Niskie temperatury nie odstraszają entuzjastów długich podróży autami elektrycznymi
15.12.2021

Raport: „elektryki” zimą

Okres zimowy to prawdziwy egzamin dla aut elektrycznych. Niskie temperatury powodują zwiększony pobór energii, co zdaniem wielu osób ma istotny wpływ na korzystanie z napędzanymi bateriami pojazdów. Czy ich obawy są słuszne?



Odpowiedź na to pytanie przynoszą wyniki badań marka Volkswagen i InsighOut Lab. Na pytania odpowiadali użytkownicy BEV (ang. battery electric vehicles), zrzeszeni w EV Klub Polska. Badanie dotyczyło użytkowania auta elektrycznego zimą. Powstały w ich wyniku raport dotyczy nie opinii czy stanu wiedzy ogółu Polaków na temat aut elektrycznych, ale doświadczeń właścicieli „elektryków”.

Właściciele „elektryków” to grupa powiększająca się tak dynamicznie, że duża część z nich jeszcze nie miała okazji wypróbować auta w sezonie zimowym. Natomiast z punktu widzenia użytkowników, którzy mają to doświadczenie za sobą, zima nie wpływa znacząco na codzienne korzystanie z BEV. Zdecydowana większość badanych zimą korzysta z auta tak samo często, jak latem. Nie doświadcza też problemów z ładowaniem, spowodowanych warunkami atmosferycznymi. Niskie temperatury nie odstraszają entuzjastów długich podróży autami elektrycznymi.

Pierwsze zimowe doświadczenia z BEV

Aż dla 42% ankietowanych zima 2021/2022 r. będzie pierwszą w roli właściciela auta elektrycznego. Druga pod względem liczebności grupa, czyli 37%, użytkowała auto elektryczne na co dzień w sezonie zimowym jeden raz. 15% właścicieli ma za sobą dwie zimy za kierownicą BEV. Większe doświadczenie zadeklarowało tylko 7% ankietowanych. Właścicieli aut elektrycznych w Polsce przybywa z każdym miesiącem. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych liczba zarejestrowanych BEV-ów w marcu 2021 r. wyniosła 11 194. Natomiast ostatnie dostępne dane mówią, że w październiku było to już 16 037. Nastąpił więc 43% wzrost liczby właścicieli „elektryków”. Widać zatem, że dane na temat rejestracji nowych aut elektrycznych i wyniki badania pokrywają się. Od poprzedniej zimy liczba właścicieli BEV wzrosła o nieco ponad 40% i w badaniu podobny był odsetek właścicieli „elektryków”, którzy jeszcze nie użytkowali swojego auta zimą.

Volkswagen

„Elektryk” dobry tak samo zimą jak latem

Tematem często dyskutowanym w kontekście aut elektrycznych jest wpływ warunków atmosferycznych na zasięg pojazdu. Testy zarówno dziennikarzy, jak i wyspecjalizowanych firm, pokazują, że w temperaturach poniżej 10°C zasięgi częściowo maleją. Jednak, czy w związku z nieco mniejszym zasięgiem w sezonie zimowym, właściciele „elektryków” rzadziej korzystają ze swoich aut? Z badania wynika, że zima nie wpływa zasadniczo na częstotliwość korzystania z auta elektrycznego. 83% ankietowanych właścicieli, którzy użytkowali swoje auta zimą, korzysta z „elektryków” z podobną częstotliwością bez względu na porę roku. Kolejne 5% deklaruje nawet, że zimą jeździ częściej niż w innych porach roku. Tylko 13% badanych zimą ogranicza korzystanie ze swojego auta elektrycznego.

Volkswagen

 

Zima nie studzi zapału do podróżowania BEV

Zimowe warunki nie powodują, że właściciele rzadziej korzystają ze swoich aut elektrycznych. Bardziej szczegółowe pytanie, dotyczące podróżowania „elektrykiem” w sezonie zimowym, potwierdza ten trend. Około ¾ użytkowników, którzy mieli już okazję jeździć BEV-em zimą, wyruszała wówczas w trasy przekraczające zasięg auta. Odsetek właścicieli, którzy podróżują zimą jest wysoki. Dla porównania warto przytoczyć wyniki poprzedniego badania wśród członków EV Klubu z października br. Wówczas ankietowani byli pytani o podróże wakacyjne (bez wskazania, czy trasa przekraczała zasięg auta). Okazało się, że w ostatnie wakacje na urlop BEV-em wyjeżdżało 79% respondentów.

Volkswagen

 

Nie ma problemów z ładowaniem

Z doświadczeń właścicieli aut elektrycznych wynika, że problemy z ładowaniem, które biorą się z zimowych warunków atmosferycznych, zdarzają się bardzo rzadko. Mówi o nich zaledwie 7% respondentów, którzy mają za sobą użytkowanie auta zimą. Zdecydowana większość właścicieli „elektryków” nie miała problemów z ładowaniem, które byłyby spowodowane zimowymi warunkami atmosferycznymi. Warto odnotować, że ankietowani są pewni swojego zdania na ten temat. Nikt spośród badanych nie zaznaczył odpowiedzi „trudno powiedzieć”, choć była ona dostępna.

Volkswagen
(oprac. ms)