Pierwsza na świecie mobilna karetka pogotowia na wodór
Mobilna karetka/klinika została zbudowana na bazie minibusa Coaster, który otrzymał elektryczny napęd zasilany ogniwami paliwowymi z Toyoty Mirai
06.04.2021

Pierwsza na świecie mobilna karetka pogotowia na wodór

Toyota od lat konsekwentnie i słusznie lansuje napęd wodorowy. Latem tego roku we współpracy ze Szpitalem Kumamoto Japońskiego Czerwonego Krzyża rozpocznie testy pierwszej na świecie mobilnej karetki pogotowia/ kliniki zbudowanej na samochodzie elektrycznym na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

W czasie testów zostanie sprawdzona przydatność wodorowych pojazdów dla służby zdrowia oraz dla systemów reagowania w razie naturalnych katastrof. Jeśli uda się opracować takie bezemisyjne karetki/kliniki mobilne, które spełniają wymagania służby zdrowia i służb reagowania kryzysowego, przyczyni się to do ograniczenia zużycia paliw kopalnych i redukcji emisji CO2.

W ostatnich latach w Japonii notowane jest częstsze występowanie tajfunów, ulew i innych ekstremalnych zjawisk pogodowych, które powodują nie tylko przerwy w dostawie prądu, ale także większe zapotrzebowanie na pomoc medyczną udzielaną w nadzwyczajnych warunkach. Dlatego latem 2020 roku Toyota nawiązała współpracę ze Szpitalem Kumamoto Japońskiego Czerwonego Krzyża, aby poszukać nowych rozwiązań. Opracowana wspólnie mobilna karetka/klinika z napędem na ogniwa paliwowe będzie na co dzień służyła do zwiększania dostępności usług medycznych, a w czasie katastrofy zostanie włączona do akcji niesienia pomocy ofiarom, jednocześnie służąc jako źródło prądu.

Toyota
Mobilna karetka/klinika z napędem na ogniwa paliwowe będzie na co dzień służyła do zwiększania dostępności usług medycznych


Mobilna karetka/klinika została zbudowana na bazie minibusa Coaster, który otrzymał elektryczny napęd zasilany ogniwami paliwowymi z Toyoty Mirai pierwszej generacji. Pojazd nie emituje podczas jazdy CO2 ani żadnych spalin, jednocześnie poruszając się cicho i bez wibracji. Minibus został wyposażony gniazdka AC 100 V, które są dostępne zarówno we wnętrzu, jak i na karoserii. Dzięki temu mobilna karetka/klinika może zasilać zarówno własny sprzęt medyczny, jak i inne urządzenia. Dodatkowo zamontowano w niej wyjście DC o dużej mocy (maksymalna moc 9 kW, maksymalna ilość energii 90 kWh). We wnętrzu pracuje klimatyzacja z obiegiem zewnętrznym i filtrem HEPA, który zapobiega rozprzestrzenianiu się infekcji. (oprac. ms)

Specyfikacja mobilnej kliniki opartej na minibusie Toyota Coaster

Pojazd

długość / szerokość / wysokość

7 160 mm / 2 105 mm / 2 795 mm

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu

5 670 kg

Maksymalna prędkość

Około 100 km/h

Zasięg

Około 210 km

Zestaw ogniw paliwowych

Liczba

1

Maksymalna moc

155 KM (114 kW)

Silnik elektryczny

Liczba

1

Maksymalna moc

182 KM (134 kW)

Maksymalny moment obrotowy

300 Nm

Wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru

Liczba zbiorników

3

Masa wodoru w pełnych zbiornikach

7,2 kg

Wyjście do zasilania zewnętrznych odbiorników

Typ i moc

AC 100 V, maksymalnie 9 kW

DC (CHAdeMO), maksymalnie 9 kW

Maksymalna ilość dostarczanej energii

Około 90 kWh