
Pierwsza na świecie mobilna karetka pogotowia na wodór
Toyota od lat konsekwentnie i słusznie lansuje napęd wodorowy. Latem tego roku we współpracy ze Szpitalem Kumamoto Japońskiego Czerwonego Krzyża rozpocznie testy pierwszej na świecie mobilnej karetki pogotowia/ kliniki zbudowanej na samochodzie elektrycznym na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
W czasie testów zostanie sprawdzona przydatność wodorowych pojazdów dla służby zdrowia oraz dla systemów reagowania w razie naturalnych katastrof. Jeśli uda się opracować takie bezemisyjne karetki/kliniki mobilne, które spełniają wymagania służby zdrowia i służb reagowania kryzysowego, przyczyni się to do ograniczenia zużycia paliw kopalnych i redukcji emisji CO2.
W ostatnich latach w Japonii notowane jest częstsze występowanie tajfunów, ulew i innych ekstremalnych zjawisk pogodowych, które powodują nie tylko przerwy w dostawie prądu, ale także większe zapotrzebowanie na pomoc medyczną udzielaną w nadzwyczajnych warunkach. Dlatego latem 2020 roku Toyota nawiązała współpracę ze Szpitalem Kumamoto Japońskiego Czerwonego Krzyża, aby poszukać nowych rozwiązań. Opracowana wspólnie mobilna karetka/klinika z napędem na ogniwa paliwowe będzie na co dzień służyła do zwiększania dostępności usług medycznych, a w czasie katastrofy zostanie włączona do akcji niesienia pomocy ofiarom, jednocześnie służąc jako źródło prądu.

Mobilna karetka/klinika została zbudowana na bazie minibusa Coaster, który otrzymał elektryczny napęd zasilany ogniwami paliwowymi z Toyoty Mirai pierwszej generacji. Pojazd nie emituje podczas jazdy CO2 ani żadnych spalin, jednocześnie poruszając się cicho i bez wibracji. Minibus został wyposażony gniazdka AC 100 V, które są dostępne zarówno we wnętrzu, jak i na karoserii. Dzięki temu mobilna karetka/klinika może zasilać zarówno własny sprzęt medyczny, jak i inne urządzenia. Dodatkowo zamontowano w niej wyjście DC o dużej mocy (maksymalna moc 9 kW, maksymalna ilość energii 90 kWh). We wnętrzu pracuje klimatyzacja z obiegiem zewnętrznym i filtrem HEPA, który zapobiega rozprzestrzenianiu się infekcji. (oprac. ms)
Specyfikacja mobilnej kliniki opartej na minibusie Toyota Coaster
Pojazd | długość / szerokość / wysokość | 7 160 mm / 2 105 mm / 2 795 mm |
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu | 5 670 kg | |
Maksymalna prędkość | Około 100 km/h | |
Zasięg | Około 210 km | |
Zestaw ogniw paliwowych | Liczba | 1 |
Maksymalna moc | 155 KM (114 kW) | |
Silnik elektryczny | Liczba | 1 |
Maksymalna moc | 182 KM (134 kW) | |
Maksymalny moment obrotowy | 300 Nm | |
Wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru | Liczba zbiorników | 3 |
Masa wodoru w pełnych zbiornikach | 7,2 kg | |
Wyjście do zasilania zewnętrznych odbiorników | Typ i moc | AC 100 V, maksymalnie 9 kW |
DC (CHAdeMO), maksymalnie 9 kW | ||
Maksymalna ilość dostarczanej energii | Około 90 kWh |