auto1
Napędy spalinowe nadal dominują w sprzedaży aut w EU
Wg. danych ACEA znacząco zwiększył się (+31,5%) popyt na hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV)
02.02.2022

Napędy spalinowe nadal dominują w sprzedaży aut w EU

Ogółem w całym 2021 r. pojazdy hybrydowe (HEV) stanowiły 19,6 proc. wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w UE, w porównaniu z 11,9 proc. w 2020 r. Samochody ładowane elektrycznie (BEV+PHEV) również odnotowały silny wzrost sprzedaży, osiągając 18,0% wszystkich rejestracji samochodów, w porównaniu z 10,5% udziałem w 2020 r. Jednocześnie ogólne skurczenie się rynku samochodowego w UE negatywnie wpłynęło na pojazdy z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi.

Niemniej jednak konwencjonalne rodzaje napędów nadal dominują w sprzedaży samochodów w UE pod względem udziału w rynku w 2021 r., odpowiadając za 59,6% wszystkich nowych rejestracji.

Samochody na benzynę i olej napędowy

Od października do grudnia 2021 roku rejestracje samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi wykazały w Unii Europejskiej dwucyfrowe spadki. Sprzedaż samochodów benzynowych zmniejszyła się o 33,5% do 778 450 sztuk, przy czym spadki dotknęły niemal wszystkie rynki UE, z wyjątkiem Bułgarii, Irlandii i Słowenii. W konsekwencji udział aut na benzynę w rynku motoryzacyjnym zmniejszył się z 40,6% w ostatnim kwartale 2020 roku do 35,8% w tym samym okresie 2021 roku.

Diesel odnotował jeszcze silniejszy spadek (-50,9%), przechodząc z 729 446 sztuk w 2020 r. do 358 083 sztuk w ostatnim kwartale 2021 r., ponieważ prawie wszystkie państwa członkowskie z wyjątkiem Bułgarii odczuły znaczące spadki. W rezultacie udział diesli w unijnym rynku samochodowym spadł z 25,3% w czwartym kwartale 2020 roku do 16,5% w roku ubiegłym. W sumie w 2021 roku benzyna nadal pozostawała dominującym rodzajem paliwa (40,0%).

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

W ostatnim kwartale 2021 r. samochody w pełni elektryczne (BEV) odnotowały najsilniejszy wzrost (+24,9%) spośród wszystkich rodzajów paliwa, osiągając łącznie 309 598 sztuk w całej UE. Wzrost ten był raczej umiarkowany, w porównaniu z rokiem 2020, ale należy podkreślić, że gwałtowny skok sprzedaży pojazdów BEV w roku 2020 (+216,9%) był w dużej mierze spowodowany zachętami rządowymi dla pojazdów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych, wprowadzonymi w celu ożywienia rynku w warunkach pandemii. Z kolei sprzedaż hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in (PHEV) spadła w czwartym kwartale o 1,8%.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy znacząco zwiększył się (+31,5%) popyt na hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV), stając się najpopularniejszym alternatywnym rodzajem napędu w ujęciu ilościowym z liczbą prawie pół miliona sprzedanych egzemplarzy. Wzrost ten został dodatkowo wzmocniony na rynkach Europy Środkowej, gdzie w okresie od lipca do września 2021 roku odnotowano 69,3% wzrost popytu na samochody hybrydowe.

ACEA/PZPM

Podsumowując wyniki całoroczne

Rejestracje hybryd typu plug-in (PHEV) zwiększyły się o 70,7% z 507 917 sztuk w 2020 roku do 867 092 w roku ubiegłym. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV) odnotowały zbliżony wzrost (+63,1%) w ciągu 2021 roku, z 538 734 do 878 432 sprzedanych samochodów.

W ostatnich trzech miesiącach roku rejestracje pojazdów hybrydowych (HEV) wzrosły umiarkowanie (+0,4%). Przy 439 172 sprzedanych sztukach, hybrydy stanowiły 20,2% samochodowego rynku UE w czwartym kwartale. W ciągu całego roku 2021 liczba rejestracji samochodów hybrydowych wzrosła o imponujące 60,5%, co oznacza, że po raz pierwszy w Unii Europejskiej sprzedaż HEV (z liczbą 1 901 239 sztuk) wyprzedziła liczbę rejestracji samochodów z silnikiem diesla (1 901 191).

Popyt na pojazdy napędzane gazem ziemnym (NGV) w UE wyraźnie obniżył się w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2021 roku (-45,9%), głównie za sprawą zmniejszenia sprzedaży we Włoszech (-40,6%). Natomiast w tym samym okresie rynek samochodów zasilanych LPG odnotował skromny wzrost o 5,7%, z liczbą 59 959 sprzedanych sztuk w całym regionie.

Pojazdy o napędzie alternatywnym (APV) z liczbą ponad miliona zarejestrowanych sztuk od października do grudnia 2021r. zapewniły sobie blisko połowę (47,8%) unijnego rynku samochodowego. Obserwując wyniki głównych rynków samochodów w pełni elektrycznych (BEV) w ostatnim kwartale, największy wzrost odnotowała Francja (+36,2%), a następnie Włochy (+34,9%) i Niemcy (+24,5%). (oprac. ww)