Napęd elektryczny to przyszłość transportu w miastach
Renault Polska użyczyło na potrzeby projektu elektryczne modele: ZOE, Kangoo Z.E. i Master Z.E. oraz odpowiadające im modele spalinowe (Renault Clio, Kangoo Express Maxi i Master)

Napęd elektryczny to przyszłość transportu w miastach

Samochody z napędem elektrycznym, chociaż jeszcze niestety za drogie, to prawdziwa przyszłość transportu, głównie w miastach. Potwierdza to projekt badawczy „ELAB – Miasto Czystego Transportu” z wykorzystaniem samochodów Renault. Wynika z niego, że niebawem coraz więcej flotach samochodowych będzie przechodziło na napęd elektryczny.

Elektryczne i spalinowe modele Renault przejechały dotychczas łącznie 17 471 kilometrów podczas największego w Europie Środkowo-Wschodniej badania całkowitych kosztów posiadania (TCO) i emisyjności takich samochodów. Z dotychczasowych testów wynika, że średni koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym jest o 70 proc. niższy niż w przypadku aut spalinowych, a redukcja emisji dwutlenku węgla wynosi średnio 32,5 proc. na każde 100 km. Jazdy testowe w ramach projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu”, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), potrwają jeszcze 6 tygodni.

Projekt „ELAB” został zainicjowany w październiku ub.r. przez PSPA oraz miasto Łódź w ramach „Laboratorium Nowej Mobilności”. Celem badania jest porównanie samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach: ekonomicznym, poprzez analizę całkowitych kosztów posiadania (TCO), oraz środowiskowym, poprzez sprawdzenie emisyjności na etapie eksploatacji.

Renault Polska użyczyło na potrzeby projektu elektryczne modele: ZOE, Kangoo Z.E. i Master Z.E. oraz odpowiadające im modele spalinowe (Renault Clio, Kangoo Express Maxi i Master). Osobowe ZOE, wyposażone w akumulator o pojemności 52 kWh, dysponuje zasięgiem nawet 395 km na jednym ładowaniu, a dostawcze Kangoo Z.E. oraz Master Z.E. posiadają baterię o pojemności 33 kWh, która umożliwia przejechanie odpowiednio 214 oraz 117 km.

Samochody Renault odbyły dotychczas 1 584 podróże, z czego 45 proc. to zadania wykonane przez samochody elektryczne (odpowiednio 725 zadań aut elektrycznych oraz 859 spalinowych), co przekłada się na czas ok. 395 godzin jazdy samochodami elektrycznymi oraz 514 godzin spalinowymi. Wszystkie pojazdy biorące udział w badaniu przebyły łączny dystans 17 471 kilometrów, w tym 71,4 proc. wyłącznie po drogach miejskich. Auta elektryczne w czasie trwania testów pobrały łącznie ok. 1 250 kWh energii, podczas gdy samochody spalinowe zużyły ponad 1 035 litrów paliwa.
Elektryczne Renault w ramach realizacji zadań logistyki miejskiej pokonały blisko 6,5 tysiąca kilometrów. Średni koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym jest o niemal 70 proc. niższy niż w przypadku aut spalinowych, przy redukcji emisji dwutlenku węgla wynoszącej średnio 32,5 proc. na każde 100 km.

Obiecująca prognoza

Dane uzyskane na półmetku projektu „ELAB” pokazują, że samochody elektryczne mogą z powodzeniem zastąpić auta z napędem konwencjonalnym podczas wykonywania różnorodnych zadań. Adekwatny do rejonu działania zasięg, właściwości użytkowe, komfort podróży – to cechy poszczególnych modeli elektrycznych Renault, na które zwrócili uwagę zarówno użytkujący je kierowcy, jak i kierownicy parków samochodowych firm uczestniczących w projekcie. Dla Renault to potwierdzenie faktu, że ekosystem składający się z pełnej gamy modeli w 100% elektrycznych, odpowiedniej infrastruktury punktów ładowania i zaplecza technicznego zapewnia już dzisiaj możliwość stopniowego przechodzenia na napęd elektryczny – Andrzej Gemra, ekspert ds. public affaires & promocji elektromobilności.

W projekcie „ELAB – Miasto Czystego Transportu” biorą udział przedsiębiorstwa z całego łańcucha wartości elektromobilności. Dotychczas samochody dostarczone przez Renault Polska były eksploatowane w ramach bieżącej działalności Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Łódź, Veolia Energia Łódź, DHL Parcel Polska, H&M, Rhenus Logistics, IKEA, Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi oraz InPost. Infrastrukturę ładowania na potrzeby pojazdów elektrycznych dostarczyła firma EVBox oraz EV Charge, natomiast za wsparcie technologiczne oraz merytoryczne odpowiadają firmy Webfleet Solutions, Arval oraz JASZPOL.
Etap badawczy projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zakończy się oficjalnie 5 lutego 2021 roku. Następnie pozyskane dane zostaną poddane szczegółowej analizie, na podstawie której powstanie raport końcowy, podsumowujący wyniki zrealizowanych testów. Oficjalne wyniki badania zostaną zaprezentowane w II kwartale 2021 roku.