Mercedes zmierza w kierunku elektromobilnej floty
Pojawienie się nawet bardzo dużej liczby pojazdów elektrycznych nie będzie miało wielkiego wpływu na obciążenie polskiej sieci elektroenergetycznej
16.10.2021

Mercedes zmierza w kierunku elektromobilnej floty

Firma Mercedes-Benz rozpoczyna projekt pod nazwą "Mercedes eVANS tour 2021”, mający na celu zapoznanie klientów instytucjonalnych z ofertą marki w segmencie bezemisyjnych samochodów dostawczych. Elektryczne pojazdy marki będą dostępne na statycznych prezentacjach i podczas jazd testowych u dealerów marki.


Mercedes-Benz podjął decyzję o przyspieszeniu wycofywania ze sprzedaży modeli z silnikami spalinowymi - obecny plan to zaprzestanie produkcji takich aut już w 2030 roku, a nie jak jeszcze do niedawna planowano w 2039. Firma stworzyła nową submarkę EQ, która ma sygnować modele bezemisyjne. Jednocześnie wprowadzane są elektryczne pojazdy, które bazują na modelach które zostały zaprojektowane jako auta spalinowe. Do tej grupy należy Mercedes e-Vito furgon, e-Vito tourer i e-Sprinter.

Mercedes Benz Vans


Podczas trwania projektu "Mercedes eVANS tour 2021” wszystkie powyższe pojazdy będą dostępne do jazd testowych. e-Vito furgon ma baterię o pojemności 35kWh, która pozwala na przejechanie 150km. e-Vito tourer dzięki baterii o pojemności 90kWh dysponuje zasięgiem 358km. W przypadku e-Sprintera furgon mamy do dyspozycji dwie pojemności baterii i co za tym idzie dwie wartości homologowanego zasięgu. Auto z baterią 35kWh przejedzie 118km, a pojazd z większa baterią - 47kWh - 156km.

Powyższy zasięg można by z łatwością zwiększyć poprzez zastosowanie większych akumulatorów. Niestety, takie zabieg pociągnie za sobą zwiększenie masy auta, a co za tym idzie zmniejszenie jego ładowności.

Mercedes Benz Vans


Firma oferuje gwarancję 8 lat lub 160 tys. km na podzespoły elektryczne, w tym na baterię. W jej przypadku producent podejmie działania naprawcze, gdy pojemność akumulatora spadnie poniżej 70%; innymi słowy spadek pojemności do 30% uznawany jest za normalne zużycie eksploatacyjne. Obecne dane wskazują, że przy przebiegu auta ok.200 tys. km możemy się spodziewać spadku pojemności akumulatora o 7-9%. Firma jednocześnie deklaruje, że przy mało prawdopodobnej konieczności wymiany akumulatora, którego koszty musiałby ponieść klient, od ceny nowego podzespołu będzie odjęta cena używanej bateria, która w ok.95% może być poddana recyklingowi.

Z badań, którymi dysponuje Mercedes, wynika, że 81% Polaków dostrzega i ma obawy dotyczące niekorzystnych zmian klimatycznych dlatego Mercedes-Benz coraz intensywniej promuje w naszym kraju pojazdy elektryczne.

Mercedes Benz Vans


Podczas prezentacji podkreślono, że pojawienie się nawet bardzo dużej liczby pojazdów elektrycznych nie będzie miało wielkiego wpływu na obciążenie polskiej sieci elektroenergetycznej. Symulacje firmy Mercedes pokazują, że przy milionie aut elektrycznych nastąpi wzrost rocznego zużycia prądu z 190tWh do 194tWh.

Wraz z promowaniem bezemisyjnych pojazdów dostawczych firma wprowadza specjalne akcje promocyjne; przez zakupie ładowarki naściennej za 4 500PLN, audyt okablowania i montaż będzie kosztował 500PLN. Proponowane są także specjalne programy finansowania i leasingu auta, jak: „Rent & Drive”, „Lease & Drive”, czy "Promo Finance".