Już dwa tysiące elektromobilnych w EV Klub Polska
W październiku br. EV Klub Polska zorganizował największy w Polsce zlot samochodów elektrycznych. Ponad 150 EV przejechało ulicami Łodzi, a kawalkada pojazdów liczyła 1,5 km. długości
28.12.2021

Już dwa tysiące elektromobilnych w EV Klub Polska

Równo rok od powstania, czyli od grudnia 2020 r., EV Klub Polska pochwalił się liczbą zarejestrowanych w klubie użytkowników. Największy w Polsce i w regionie CEE ruch kierowców samochodów elektrycznych liczy już 2062 członków.

Na koniec roku, EV Klub Polska przedstawił dane, z których wynika m.in., że średni wiek kierowcy auta elektrycznego należącego do klubu wynosi 43 lata. Osoby w wieku od 40 do 50 lat to najliczniejsza grupa użytkowników, licząca 37%. Drugą, największą reprezentacją wiekową (30%) stanowią kierowcy w przedziale od 30 do 40 lat. W klubie nie brakuje także kierowców w przedziałach od 50 lat wzwyż (łącznie 21%) oraz poniżej 30 lat (12%).

To pokazuje, że elektromobilność jest dla wszystkich i nie zna granicy wieku. Oczywiście różne aspekty przekonują do EV różne grupy osób. Dla części ważna jest tańsza eksploatacja, dla innych przywileje i dopłaty, a dla jeszcze innych zwykła radość z jazdy i komfort podróżowania. Bez względu na motywy, technologia przyszłości łączy pokolenia mając jedną cechę wspólną. W dużym skrócie to brak spalin, czyli ochrona atmosfery i klimatu, ograniczanie smogu wokół nas – mówi Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klubu Polska.

Jak wynika z danych EV Klub Polska, elektromobilność to na razie głównie domena mężczyzn. Choć kobiety coraz częściej wybierają samochody elektryczne, struktura demograficzna grupy pod względem płci rozkłada się na w proporcjach: 9% kobiet i 91% mężczyzn.

EV Polska

Stolica elektromobilności

Choć dane pokazują, że użytkownicy pojazdów elektrycznych rozsiani są po całej Polsce, to ich największe reprezentacje są w 12 największych miastach. Najliczniejszą, bo 13% grupę stanowią kierowcy EV zamieszkujący Warszawę. Nie powinno to dziwić, gdyż w stolicy zarejestrowanych jest najwięcej samochodów elektrycznych (6 848 BEV i PHEV, wg Polish EV Outlook, stan na czerwiec 2021 r.). 6% klubowiczów jest z Krakowa, a 3% (ex equo) z Poznania, Gdańska, Łodzi i Wrocławia. Pozostały udział mają elektromobilni kierowcy z Katowic, Szczecina, Gdyni, Kielc, Lublina oraz pozostałych większych i mniejszych miejscowości.

Nabywcy pojazdów elektrycznych to głównie mieszkańcy dużych aglomeracji oraz gmin okalających. Ci pierwsi korzystają z przywilejów, takich jak bezpłatne parkowanie czy jazda po buspasach w miastach, a drudzy, zamieszkujący najczęściej domy lub segmenty, bardzo często z własnymi instalacjami fotowoltaicznymi, ładują auta elektryczne po atrakcyjnych stawkach – mówi Piotr Ziółkowski z EV Klub Polska.

Park klubowych pojazdów

Najpopularniejszym modelem samochodu elektrycznego wśród członków EV Klubu Polska jest Tesla Model 3. Drugie miejsce w rankingu popularności zajmuje jest Nissan Leaf. Podium zamyka KIA e-Niro. Na pozostałych pozycjach znajdują się także: BMW i3, Tesla Model S, Hyundai Kona Electric, VW ID.3, Renault ZOE, Hyundai IONIQ Electric i inne.

EV Klub Polska jest jednym ze współzałożycieli Global EV Drivers Alliance, organizacji zrzeszającej kluby użytkowników samochodów elektrycznych z całego świata – oprócz Polski, m.in. z USA, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Szkocji i Kanady. Polski klub ściśle współpracuje także z norweską organizacją Elbil. (ww)