Hybrydy plug-in coraz bliższe polskim kierowcom
Auta elektryczne to najbliższa przyszłość motoryzacji
03.08.2021

Hybrydy plug-in coraz bliższe polskim kierowcom

Wielu Polaków jest gotowych na „przesiadkę” do hybryd typu plug-in – wynika z badania Volkswagena i InsightOut Lab. Wskazuje na to m.in. częstotliwość korzystania z samochodu oraz preferencje przy wyborze nowego auta. Na razie jednak rozważanie zakupu PHEV deklaruje niemal co piąty respondent.

Badanie zostało poświęcone hybrydom typu plug-in (PHEV). Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wynika, że między styczniem a czerwcem 2021 r. ich liczba wzrosła o 4.489 sztuk i wynosi 13.866. Obecnie na polskich drogach jest ich więcej niż aut w pełni elektrycznych, co oznacza zmianę długotrwałego trendu.

Wyniki badania dowodzą, że hybrydy typu plug-in wpisują się w dotychczasowe przyzwyczajenia ankietowanych, dotyczące korzystania z samochodu. 1/3 respondentów korzysta z auta kilka razy w tygodniu lub rzadziej. Nawet jeśli jeżdżą częściej, to niekoniecznie na dłuższych dystansach. Przy wyborze auta ponad połowa zwraca uwagę na zużycie paliwa. Aż 80% wybrałoby auto o 1/5 droższe, ale spalające o połowę mniej paliwa. Dla niemal 30% największym atutem PHEV jest możliwość jazdy bez emisji CO2 i niższe średnie spalanie. Za sprawą wynoszącego ok. 50 km zasięgu elektrycznego, hybryda plug-in jest jedną z odpowiedzi na coraz poważniejsze wyzwania klimatyczne, a jej potencjał ekologiczny wzrasta wraz z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii (OZE).

Sporadyczne korzystanie z auta i krótkie codzienne podróże

Najwięcej badanych, w sumie 42%, na różne sposoby korzysta z auta codziennie. Jednak niewiele mniej, bo 34%, potrzebuje samochodu zdecydowanie rzadziej – kilka razy w tygodniu albo jeszcze bardziej sporadycznie. Dość duża grupa, 19%, w ogóle obywa się bez samochodu. Natomiast dla 5% stanowi on narzędzie pracy. Dla 1/3 ankietowanych, którzy korzystają z samochodu sporadycznie, hybryda typu plug-in jest dobrym rozwiązaniem. Pomiędzy kolejnymi podróżami pozostaje im dużo czasu na pełne naładowanie akumulatora.

W przypadku częstszego korzystania z samochodu, PHEV nie traci na atrakcyjności. Wynika to z odpowiedzi respondentów - Polacy nawet jeśli jeżdżą częściej, to niekoniecznie na dłuższych dystansach. Według badania PSPA z 2020 r. 62% ankietowanych dziennie przejeżdża samochodem mniej niż 30 km. Natomiast kolejne 26% badanych mieści się w przedziale 31-50 km.

 

Volkswagen


Codzienne podróże są krótkie również jeśli chodzi o czas trwania. Sposób codziennego korzystania z auta sprawia, że co najmniej 1/3 ankietowanych mogłaby zyskać na przesiadce do hybrydy typu plug-in. Sporadyczne korzystanie z auta jak również krótkie dystanse w praktyce oznaczają możliwość jazdy bez emisji CO2. Warunkiem jest systematyczne ładowanie akumulatora. Pod tym względem ułatwioną sytuację ma 55% Polaków, ponieważ mieszka w domach. Dla kierowców średnie spalanie jest ważne Zdecydowana większość badanych, bo aż 79%, wie, że mniejsze zużycie paliwa oznacza bardziej ekologiczne auto. Z zastosowaniem tej wiedzy w praktyce jest jednak nieco gorzej. Mianowicie, 60% kierowców kupując samochód zwraca uwagę na jego średnie spalanie. 19% nie przywiązuje wagi do tego parametru. Natomiast aż 21% nie pamięta, czy kupując auto szukało informacji na ten temat.

Oszczędności na paliwie

Z danych, opublikowanych w czasopiśmie Environmental Research wynika, że w USA, Norwegii i Niemczech średnie spalanie podczas codziennego użytkowania PHEV wynosi odpowiednio 2,1; 3,6 i 4 l/100 km. Jego wysokość zależy od częstotliwości ładowania i sposobu użytkowania auta. Hybrydy plug-in należące do prywatnych właścicieli w Niemczech są ładowane średnio przez trzy z czterech dni użytkowania. Natomiast auta firmowe są ładowane średnio tylko raz na dwa dni i mają wyższe przebiegi. Dlatego ich średnie spalanie wynosi 7,5 l/100 km.

Volkswagen


Mając do wyboru auto o 20% droższe w zakupie, ale o 50% oszczędniejsze oraz tańsze o 20%, ale o 50% większym zużyciu paliwa, zdecydowana większość ankietowanych wybrałaby pierwszą propozycję. Hybrydy plug-in są nieco droższe od swoich odpowiedników wyposażonych wyłącznie w spalinowe silniki, ale pozwalają wyraźnie ograniczyć wydatki na paliwo. Ponadto wybór hybrydy typu plug-in to inwestycja nie tylko pod względem ekonomicznym, ale również ekologicznym.

1/5 ankietowanych rozważa zakup PHEV

Z badania wynika, że 19 % respondentów rozważa zakup hybrydy typu plug-in, a niemal tyle samo – dokładnie 20 % – jest niezdecydowanych. Natomiast grupa badanych, którzy nie biorą pod uwagę zakupu PHEV jest zdecydowanie większa i wynosi aż 61 %. (oprac. ms)