Hipersamochód Toyoty wystartuje w Le Mans
Toyota GR010 HYBRID została stworzona zgodnie z przepisami dla nowej, najwyższej klasy Le Mans Hypercar
18.08.2021

Hipersamochód Toyoty wystartuje w Le Mans

Toyota GR010 HYBRID, najnowszy hipersamochód stworzony przez TOYOTA GAZOO Racing, stanie do rywalizacji w 89. edycji legendarnego 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Od trzech lat hybrydowe Toyoty nie mają sobie równych w wyścigu, który jak żaden inny sprawdza niezawodność aut i granice wytrzymałości kierowców.


Nieprzerwanie od 2012 roku japoński koncern rywalizuje w wyścigach długodystansowych ze swoimi hybrydowymi prototypami, a kulminacyjnym punktem każdego sezonu jest legendarny 24-godzinny wyścig w Le Mans. W 2021 roku wyzwanie podejmie zupełnie nowe auto.

Nowa koncepcja hybrydowego auta wyścigowego

Toyota GR010 HYBRID została stworzona zgodnie z przepisami dla nowej, najwyższej klasy Le Mans Hypercar. Samochód ma napęd na cztery koła oraz mocny układ hybrydowy, na który składają się 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który osiąga moc 680 KM i przekazuje ją na koła tylne, oraz 272-konny silnik elektryczny opracowany przez ASIN AW i DENSO, który napędza oś przednią. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 500 kW (680 KM), co oznacza, że zaawansowane systemy elektroniczne w GR010 Hybrid są w stanie dozować moc silnika spalinowego w zależności od energii dostarczanej przez silnik elektryczny. Moc maksymalna układu jest ściśle ograniczona przepisami serii.

W GR010 HYBRID wykorzystano doświadczenia z poprzedniej dekady startów, ale samochód został zaprojektowany od zera, bo tego wymagał regulamin techniczny. Po raz pierwszy w historii, właśnie w wyniku nowych regulacji, hybrydowy samochód wyścigowy stworzony przez TOYOTA GAZOO Racing nie dysponuje tylnym generatorem mocy (MGU), bo dozwolone jest stosowanie tylko pojedynczego MGU na przedniej osi. A to z kolei wymusiło wyposażenie auta w rozrusznik. Co więcej, na tylnej osi zostały zamontowane w pełni hydrauliczne hamulce, a nie system brake-by-wire, jak było w poprzednim modelu.

Kształt karoserii też został zdeterminowany przez przepisy, tym razem dotyczące bezpieczeństwa. Poza tym, nowy regulamin techniczny zezwala na homologację tylko jednej karoserii z jednym elementem aerodynamicznym o zmiennych ustawieniach. Tym samym GR010 HYBRID przez cały sezon rywalizuje w jednej specyfikacji, a nie jak było w przypadku TS050 HYBRID, gdy zespół korzystał z dwóch rodzajów aut – z niskim oraz wysokim dociskiem aerodynamicznym. Teraz za dostosowanie się do charakterystyki danego toru odpowiada regulowane tylne skrzydło.

 

Toyota
Dotychczasowe wyniki pokazują, że hipersamochód stworzony przez TOYOTA GAZOO Racing jest skuteczny w starciu z wymagającą konkurencją. GR010 Hybrid wygrał już 6-godzinny wyścig na torze Spa-Francorchamps, 8-godzinną rywalizację w Portimao oraz 6-godzinny wyścig na torze Monza

24-godzinna rywalizacja w Le Mans odbywa się od 1923 roku, a w tym roku 62 samochody i 186 kierowców zmierzą się z 89. edycją legendarnego wyścigu. Toyota wygrywała w trzech ostatnich latach i jest najbardziej utytułowaną japońską marką. W tym roku wystawi dwa egzemplarze GR010 HYBRID. W samochodzie z numerem ósmym pojadą ubiegłoroczni triumfatorzy – Sébastien Buemi i Kazuki Nakajima, którzy walczą o swoje czwarte z rzędu zwycięstwo, oraz Brendon Hartley, który dołączył do nich w zeszłym roku. W aucie z numerem siódmym pojadą aktualni mistrzowie świata Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López.

Wyścig rozpocznie się w sobotę o godz. 16. Zwycięzca będzie znany po dokładnie 24 godzinach ekscytującej rywalizacji. (oprac. ms)