Elektryczny dostawczak – następca Żuka, Nysy i Lublina?
Całkowity budżet polskiego elektrycznego samochodu dostawczego „e-Van wynosi 52 mln zł brutto.

Elektryczny dostawczak – następca Żuka, Nysy i Lublina?

Kiedyś w Polsce obok samochodów osobowy budowano także popularne auta dostawcze - Żuka, Nysę, Lublina. To byli prawdziwi „robotnicy”, ciężko pracujący dla swoich właścicieli. Jeszcze teraz można je czasami spotkać na naszych drogach. Nadchodzi czas kontynuowania tej tradycji czego wyrazem ma być koncepcja polskiego użytkowego samochodu elektrycznego.

 

W ubiegłym roku rozpoczęto innowacyjny projekt polskiego elektrycznego samochodu dostawczego „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kategorii N1”. Przedsięwzięcie prowadzone jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój finansowanego ze środków Funduszy Europejskich.
W ramach przedsięwzięcia opracowany ma zostać elektryczny pojazd dostawczy do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej. Podstawowe parametry to 1000 kg ładowności i zasięg 250 km przy pełnym naładowaniu. Zabudowa testowa musi posiadać przestrzeń ładunkową o objętości co najmniej 11,5 m sześc. Znamionowa moc układu napędowego nie może być mniejsza niż 70 kW. Pojazd musi być wyposażony w system odzysku energii, a także zalecane jest poziomowanie zawieszenia z pulpitu kierowcy. Poza wyżej wymienionymi parametrami, elektryczny van powinien posiadać nowoczesny wygląd, uniwersalną platformę jezdną przeznaczoną pod różne zabudowy specjalne i specjalizowane, a także być funkcjonalny i trwały.
Projekt podzielony został na etapy. Według zamieszczonego niżej schematu, cały proces powinien zakończyć się w 2023 roku. Całkowity jego budżet wynosi 52 mln zł brutto.

 

 

Przedsięwzięcie ogłoszono 7 maja 2020 roku. Czas na składnie wniosków był do 9 lipca 2020 roku, natomiast ogłoszenie listy zakwalifikowanych podmiotów do I etapu nastąpiło 10 września zeszłego roku. Po ocenie formalnej i merytorycznej ostatecznie do projektu zakwalifikowało się 10 wykonawców. 27 stycznia 2021 roku ogłoszono czterech spośród nich wykonawców-finalistów.

Do II etapu dopuszczeni zostali następujący wykonawcy:

1. Innovation AG. Sp. z o.o. ze Zgorzelca.
2. Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp. k ze Starachowic.
3. Konsorcjum Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Eletrotechniki z Warszawy, IWOS Zbyszewo 4. Konsorcjum Fabryka Samochodów Osobowych Syrena z Kutna, MPOWER Sp. z o.o. ze Szczecina, Ekoenergetyka Polska SP. z o.o. z Zielonej Góry.


Etap ten potrwa 12 miesięcy. Każdy uczestnik zobowiązany jest do przygotowania dokumentacji technicznej pojazdu i koncepcji zabudowy technicznej.
Pierwsze prototypy zobaczymy dopiero w 2023 roku. Natomiast, czy i kiedy znajdą się w produkcji, dzisiaj nie wie nikt. Biorąc pod uwagę szybko postępujący rozwój technologii na świecie, za trzy lata może okazać się, że dzisiejsza innowacja polskiego e-Vana dostępna będzie u każdego producenta aut dostawczych.