Elektromobilność wagi ciężkiej w ramach projektu EKO-LOG
Zasięg Volvo FE Electric wynosi ok. 200 km, w zależności od konfiguracji akumulatorów i cyklu jazdy
28.05.2021

Elektromobilność wagi ciężkiej w ramach projektu EKO-LOG

Wystartował projekt EKO-LOG, czyli pierwsze w Polsce badanie seryjnej, w 100 proc. elektrycznej ciężarówki, który realizuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Przez 9 tygodni firmy IKEA, H&M oraz No Limit będą testować zeroemisyjny samochód ciężarowy Volvo FE Electric w realnych warunkach użytkowania. Wsparcie technologiczne pilotażu zapewni firma Nexity.


Samochody ciężarowe odpowiadają za 19,2 proc. pochodzących z transportu emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej. W dużych aglomeracjach miejskich pojazdy generują nawet ponad 60 proc. emisji CO2 oraz w znacznym stopniu przyczyniają się do powstawania smogu. W konsekwencji elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego ma szczególnie istotne znaczenie w dążeniu Europy do osiągnięcia neutralności klimatycznej.

W ramach projektu EKO-LOG ocenimy seryjnie produkowaną, zeroemisyjną ciężarówkę
Volvo FE Electric w pięciu różnych obszarach. Zbadamy aspekty wydajnościowe, użytkowe, społeczno-środowiskowe, kosztowe oraz flotowe wiążące się z elektryfikacją pojazdów ciężarowych 
– wyjaśnia Albert Kania z PSPA, koordynator projektu EKO-LOG.

Volvo Trucks
Testy pojazdu rozpoczną się 1 czerwca i potrwają do 31 lipca. W tym czasie elektryczna ciężarówka Volvo zostanie wdrożona do floty firmy No Limit, odpowiedzialnej za zarządzanie procesami logistycznymi


Wykorzystany do testu Volvo FE Electric o dopuszczalnej masie całkowitej do 27 ton posiada trzyosiowe podwozie elektryczne z zabudową GT Trailers oraz skrzynię z windą o ładowności ok. 13 000 kg, zdolną pomieścić 18-19 europalet. Zasięg Volvo FE Electric wynosi ok. 200 km, w zależności od konfiguracji akumulatorów i cyklu jazdy. Szybkie ładowanie (DC) akumulatora o pojemności 265 kWh zajmuje ok. 2 godziny, natomiast uzupełnianie energii prądem przemiennym (AC) trwa ok. 11 godzin.

W ramach badania analizie zostanie poddanych szereg istotnych parametrów eksploatacyjnych elektrycznej ciężarówki Volvo FE Electric, m.in. średnie zużycie energii, zasięg, czas i moc ładowania, masa przewożonego ładunku, przepływy energii, średnia prędkość czy pokonywany dystans. Zebrane dane posłużą do opracowania modelu pozwalającego szacować rzeczywisty zasięg pojazdu. Projekt EKO-LOG obejmie również porównawcze badanie emisji hałasu ciężarówki elektrycznej oraz spalinowej, co pozwoli ocenić dodatkowe korzyści środowiskowe wynikające
z elektryfikacji transportu ciężkiego.

Na podstawie danych dostarczonych przez Volvo Trucks i zebranych w wyniku realizacji projektu EKO-LOG, zostanie opracowana porównawcza analiza kosztów eksploatacji elektrycznej ciężarówki, pozwalająca wskazać oszczędności generowane w czasie użytkowania pojazdu.
Wyniki projektu EKO-LOG zostaną oficjalnie zaprezentowane 9 września 2021 r. na torze Jastrząb pod Radomiem, podczas targów 4POLAND organizowanych przez Volvo Trucks. (oprac. ww)