auto1
Elektromobilność na fali wznoszącej
Pomimo utraty udziału w rynku, nadal dominują pojazdy z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, których łączny udział wynosi 54,3%
03.11.2022

Elektromobilność na fali wznoszącej

W trzecim kwartale 2022 r. udział w rynku pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami (BEV) jeszcze się zwiększył, stanowiąc 11,9% wszystkich rejestracji samochodów osobowych w Unii Europejskiej. Odnosząc się do silników spalinowych Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wskazuje, że od lipca do września 2022 r. rejestracje samochodów benzynowych w UE spadły o 3,3% do 823 360 sztuk zaś Diesla o 4,7% do 360 596 sztuk sprzedanych w całej Unii Europejskiej.


W trzecim kwartale 2022 r . udział w rynku pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym (BEV) dalej rósł wraz ze wzrostem sprzedaży. Pojazdy typu BEV stanowią obecnie 11,9% wszystkich rejestracji samochodów osobowych w UE (wzrost z 9,8% w III kwartale 2021 r.). Udział w rynku zyskały również hybrydowe pojazdy elektryczne, które stanowiły 22,6% całej sprzedaży (wzrost z 21,2% w III kwartale 2021 r.). Pomimo utraty udziału w rynku, nadal dominują pojazdy z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, których łączny udział wynosi 54,3%.

Samochody benzynowe i wysokoprężne

Od lipca do września 2022 r. rejestracje samochodów benzynowych w UE spadły o 3,3% do 823 360 sztuk. W efekcie udział benzyny w rynku zmniejszył się z 39,3% w III kwartale 2021 r. do 37,8% w tym roku. Niemniej jednak benzyna pozostała najpopularniejszym rodzajem paliwa w UE. Podobnie sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla spadła o 4,7% do 360 596 sztuk sprzedanych w całej Unii Europejskiej. Udział w rynku oleju napędowego spadł o prawie 1 punkt procentowy do 16,5% całkowitej sprzedaży (spadek z 17,5% w III kwartale 2021 r.).

Źródło: ACEA

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

W trzecim kwartale 2022 r. pojazdy z napędem elektrycznym (BEV) odnotowały największy wzrost ze wszystkich rodzajów paliwa (+22,0%), z 259 449 sztuk zarejestrowanych w całej UE. Z wyjątkiem Danii (-2,6%) i Włoch (-35,0%) wszystkie rynki regionu przyczyniły się do tego pozytywnego wyniku, z nawet trzycyfrowymi wzrostami na Cyprze (+490,0%), Łotwie (+231,8%), Rumunii (+213,4%) i Bułgarii (+101,7%).

Z kolei rejestracje hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV) spadły w trzecim kwartale o 6,0%, ponieważ wszystkie największe rynki w UE odnotowały straty. Włochy i Francja odnotowały dwucyfrowe spadki (odpowiednio -22,2% i -14,3%), podczas gdy Niemcy i Hiszpania odnotowały mniejsze spadki (-0,9% i -1,0%). W wyniku tych negatywnych wyników samochody PHEV straciły udział w rynku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, stanowiąc obecnie 8,5% wszystkich rejestracji samochodów.

Źródło: ACEA


Z 492.011 sztuk sprzedanych od lipca do września, sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych (HEV) wzrosła o 6,9%. Ich udział w rynku wzrósł o 1,3 punktu procentowego – stanowiąc 22,6% całego rynku. Spośród głównych rynków regionu tylko Niemcy odnotowały spadek (-1,5%). Największy wzrost odnotowały Włochy (+20,8%), następnie Francja (+15,6%) i Hiszpania (+11,3%).

Rejestracje pojazdów na gaz ziemny (NGV) w UE przyniosły kolejną dwucyfrową stratę (-52,4%), głównie w wyniku znacznego spadku we Włoszech (-71,2%) – największym rynku w regionie, na który przypada ponad 40% wszystkich rejestracji. W rezultacie udział w rynku pojazdów NGV zmniejszył się o połowę w trzecim kwartale 2022 r. w porównaniu z tym samym okresem rok temu. Sprzedaż samochodów napędzanych LPG spadła o 9,5% do 55 418 sztuk, gdyż dwa największe rynki tego rodzaju paliwa odnotowały spadki: Francja (-14,9%) i Włochy (-3,1%). (ww)