Dostawcze samochody elektryczne na polskim rynku
Porównując z ofertą pojazdów osobowych i biorąc pod uwagę parametry, rynek elektrycznych pojazdów użytkowych jest ciągle na początku drogi

Dostawcze samochody elektryczne na polskim rynku

Jeżeli chodzi o „elektryfikację” pojazdów, to zainteresowanie skupia się głównie na autach osobowych. Rzecz w tym, że z racji ekonomiki w firmach bardziej przydatne są samochody dostawcze. Od wejścia w życie Ustawy o elektromobilności i paliw alternatywnych niebawem upłyną trzy lata. Przyjrzyjmy się więc, co od tego czasu zmieniło się w ofercie producentów użytkowych pojazdów elektrycznych.

Jest to ważne z tego względu, że to właśnie pojazdy do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej, potocznie zwane dostawczakami, swoje zadania głównie koncentrują
na pierwszej i ostatniej mili. W pierwszej kolejności, to właśnie te pojazdy powinny zastąpić auta spalinowe. W centrach miast, w których mają powstawać strefy czystego transportu, elektryczne pojazdy dostawcze są wręcz niezbędne.

Renault Kangoo Z.E.

Jest u nas od zawsze. Już w 2011 roku dostępny był na terenie Polski.

Jego podstawowe parametry to:

  • Moc maksymalna -                                  60 KM
  • Zasięg według WLTP - 200 km
  • Prędkość maksymalna - 130 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V -                     17 h
  • Stacja ładowania o mocy 11 kW -           6 h
  • Pojemność akumulatora -                      34,7 kWh

Melex

Pojazd z duzymi tradycjami w naszym kraju, chyba nie trzeba go nikomu przedstawiać. Dostępny w różnych konfiguracjach i typach. Podstawowe parametry przykładowego modelu 382 to:

  • Moc maksymalna -                                  11 KM
  • Zasięg według WLTP - 80 km
  • Prędkość maksymalna - 25 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V - 5:5 h
  • Homologacja `-         L7e

Nissan eNV200

Ten jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych, w Polsce dość popularny już w 2018 roku. Podstawowe parametry to:

  • Moc maksymalna -                                  109 KM
  • Zasięg według WLTP - 200 km
  • Prędkość maksymalna - 123 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V - 21 h
  • Stacja ładowania o mocy 11 kW -           7:30 h
  • Stacja ładowania DC o mocy 50 kW -           1 h
  • Pojemność akumulatora -                      40 kWh

 

Goupil G4 i G5

To mało znany w Polsce pojazd. Produkowany jest we Francjia w naszym kraju ma swoje przedstawicielstwo jako firma Zeppelin. Podstawowe parametry to:

  • Moc maksymalna - 9,3/13,6 KM
  • Zasięg według WLTP - 82/92 km
  • Prędkość maksymalna - 50/70 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V - 8:5 h
  • Pojemność akumulatora -           11,5/15,4 kWh
  • Homologacja -           N1

Eidola

Ten pojazd zdobył miano bohatera ostatniej mili.

Jego podstawowe parametry to:

  • Moc maksymalna 10 KM
  • Zasięg według WLTP 100 km
  • Prędkość maksymalna 80 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V 6 h
  • Pojemność akumulatora 11kWh
  • Homologacja L7e

Mercedes eVito

Model ten pierwszy raz w Polsce pojawił się w styczniu 2019 roku. Od debiutu coraz częściej jest widoczny na polskich drogach. Podstawowe parametry to:

  • Moc maksymalna -                                  116 KM
  • Zasięg według WLTP - 150 km
  • Prędkość maksymalna -                           120 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V - 19:50 h
  • Stacja ładowania o mocy 11 kW -           6 h
  • Pojemność akumulatora -           41 kWh

Renault Master Z.E

Dostępny w Polsce od 2019 roku jako furgon i platforma. Podstawowe parametry to:

  • Moc maksymalna -                      76 KM
  • Zasięg według WLTP -                      120 km
  • Prędkość maksymalna -                      100 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V - 17 h
  • Stacja ładowania o mocy 11 kW -           6 h
  • Pojemność akumulatora -                      34,7 kWh

Volkswagen e-Crafter

Na polskim rynku od 2019 roku. Produkowany jest w fabryce VW pod Poznaniem.

Podstawowe parametry to:

  • Moc maksymalna -                                  136 KM
  • Zasięg według WLTP - 115 km
  • Prędkość maksymalna - 90 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V - 17:10 h
  • Stacja ładowania o mocy 11 kW -           5:20 h
  • Stacja ładowania DC o mocy 50 kW -           0:45 h
  • Pojemność akumulatora -                      35,8 kWh
  • Pojemność akumulatora 50/75 kWh

Man eTGE

Samochód ten często nazywany jest bliźniakiem e-Craftera. Nie tylko wygląda niemal identycznie, ale do tego charakteryzuje się tymi samymi parametrami.

Oto one:

  • Moc maksymalna - 136 KM
  • Zasięg według WLTP - 113 km
  • Prędkość maksymalna - 90 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V - 17:10 h
  • Stacja ładowania o mocy 11 kW -           5:20 h
  • Stacja ładowania DC o mocy 50 kW -           00:45 h
  • Pojemność akumulatora -                      35,8 kWh

Citroen e-Jumpy

Pojawił się w Polsce pod koniec 2020 r. Dostępny jest z dwoma pojemnościami baterii 50 i 75 kWh i z pięcioma rodzajami zabudowy. Podstawowe parametry to:

  • Moc maksymalna -           136 KM
  • Zasięg według WLTP -           230/330 km w zależności od baterii
  • Prędkość maksymalna -           130 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V -           31/36 h
  • Stacja ładowania o mocy 11 kW -           5/7:35 h
  • Stacja ładowania DC o mocy 50 kW -           00:53/1:35 h
  • Pojemność akumulatora -           50/75 kWh

Mercedes Sprinter

Pokazano go w 2018 roku na targach w Hanowerze. W Polsce pojawił się dopiero w 2020 roku. Podstawowe parametry to:

  • Moc maksymalna - 116 KM
  • Zasięg według WLTP - 119/157 km
  • Prędkość maksymalna -                      120 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V - 19:50/26:30 h
  • Stacja ładowania o mocy 11 kW -           6/8 h
  • Stacja ładowania DC o mocy 50 kW -           00:45/1 h
  • Pojemność akumulatora -                      41/55 kWh

Opel eVivaro

Zadebiutował w Polsce w 2020 roku, podobnie jak „brat” Citroen dostępny
jest z dwoma pojemnościami baterii, 50 i 75 kW. Podstawowe parametry to:

  • Moc maksymalna _                                 136 KM
  • Zasięg według WLTP -                             238/339 km
  • Prędkość maksymalna - 130 km/h
  • Czas ładowania z gniazda 230V - 30:30/45:45 h
  • Stacja ładowania o mocy 11 kW -           5/7:35 h
  • Stacja ładowania DC o mocy 50 kW -           0:53/1:30 h
  • Pojemność akumulatora -           50/75 kWh

 

W 2018 roku na rynku polskim oferowanych było siedem marek, w tym niedostępny od zeszłego roku Peugeot e-partner i Citroen e-Berlingo. W 2019 roku można już było wybierać spośród ośmiu marek. W 2020 roku niedostępny był Peugeot e-partner i Citroen e-Berlingo. Za to rynek oferował dziesięć marek pojazdów elektrycznych.

Porównując z ofertą pojazdów osobowych i biorąc pod uwagę parametry, rynek elektrycznych pojazdów użytkowych nie jest zbyt bogaty. Jak widać, z roku na rok w ofercie producentów przybywa nowych modeli. Wielu producentów pojazdów do 3,5 tony dmc zapowiada premiery w tym roku. Czy rok 2021 przyniesie wiele zmian i nagły przyrost, czas pokaże.