auto1
Do 2035 r, pojazdy elektryczne będą stanowić połowę światowej sprzedaży
Stratedzy banku przewidują, że sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrośnie w tej dekadzie o 32% rocznie, nawet jeśli sprzedaż produktów związanych z silnikami benzynowymi spadnie (Foto: Goldman Sachs)
15.02.2023

Do 2035 r, pojazdy elektryczne będą stanowić połowę światowej sprzedaży

Do 2035 roku pojazdy elektryczne będą stanowić około połowę sprzedaży nowych samochodów na całym świecie – wynika z raportu Goldman Sachs Research.



Podczas gdy sektor pojazdów elektrycznych jest nękany przez rosnące ceny energii elektrycznej, inflację materiałów składających się na komponenty akumulatorów i politykę rządową, taką jak ustawa o redukcji inflacji IRA w USA i reakcja na nią Europy – stratedzy Goldman Sachs spodziewają się, że innowacje technologiczne zastąpią te siły w nadchodzących latach.


Do 73 mln wzrośnie w 2040 r. sprzedaż aut elektrycznych

Według prognoz Goldman Sachs Research, z około 2 milionów w 2020 r. sprzedaż EV wzrośnie do około 73 milionów sztuk w 2040 r. Tymczasem oczekuje się, że odsetek pojazdów elektrycznych w światowej sprzedaży samochodów wzrośnie do 61% z 2% w tym okresie. Przewiduje się, że udział sprzedaży pojazdów elektrycznych wyniesie znacznie ponad 80% w wielu krajach rozwiniętych.


Źródła zysków sektora zmienią się diametralnie



W raporcie przewidziano, że wraz z rozwojem ekosystemu sposób, w jaki branża zarabia pieniądze, ulegnie transformacji. Stratedzy banku przewidują, że sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrośnie w tej dekadzie o 32% rocznie, nawet jeśli sprzedaż produktów związanych z silnikami benzynowymi spadnie. Oczekuje się, że zyski operacyjne globalnego przemysłu motoryzacyjnego wzrosną do 418 mld dolarów amerykańskich w 2030 r., z 315 mld w 2020 r., podczas gdy pula zysków dla pojazdów elektrycznych ma wzrosnąć do 110 mld dolarów z 1 mld dolarów.

Tymczasem rynek akumulatorów EV, które stanowią aż 40% kosztów samochodu, staje się coraz bardziej skoncentrowany. Z raportu wynika, że pięciu największych producentów baterii miało ponad 80% udziału w globalnym rynku w 2020 r. Dla porównania, pięciu największych producentów samochodów miało około 40% światowego rynku. Siła cenowa przeniosła się na producentów baterii, dając im przewagę w generowaniu wyższych zysków.


Akumulatory nie z Chin

Jednocześnie polityka rządu amerykańskiego jest gotowa do zmiany łańcuchów dostaw. Podczas, gdy łańcuch dostaw akumulatorów dla czterech kluczowych komponentów koncentruje się w Chinach, amerykańska ustawa o redukcji inflacji (IRA) ma na celu promowanie krajowego montażu pojazdów elektrycznych, a także lokalizacji montażu akumulatorów i produkcji materiałów w USA. Oficjalne ogłoszenie IRA w marcu 2023 r. da względną przewagę producentom, którzy kontynuują lokalną produkcję w USA pojazdów elektrycznych, produktów związanych z akumulatorami i komponentów EV.



Spadek cen „elektryków” wyzwaniem dla branży

Przed sektorem pojazdów elektrycznych stoją pewne wyzwania. Ceny takich aut spadają, co może obniżyć marże dla branży. Walka o transformację energetyczną wywołała "greenflation", ponieważ popyt na baterie podnosi ceny kluczowych materiałów zaangażowanych w ich produkcję. Stratedzy banku spodziewają się, że koszty akumulatorów wzrosną o 6% w 2023 r. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Na razie pojazdy elektryczne mają mniejszą przewagę, jeśli chodzi o ceny energii. Ceny ropy naftowej ustabilizowały się ostatnio na poziomie około 80 USD za baryłkę, podczas gdy koszty energii elektrycznej są w trendzie wzrostowym, co daje pojazdom elektrycznym mniejszą przewagę, jeśli chodzi o koszty. Opierając się na doświadczeniach z pojazdami hybrydowymi, pojazdy elektryczne muszą osiągnąć okres zwrotu (czas potrzebny na osiągnięcie progu rentowności kosztu posiadania i eksploatacji pojazdu elektrycznego w porównaniu z pojazdem ICE) wynoszący około trzech lat. Analitycy Goldman Sachs spodziewają się, że samochody elektryczne osiągną ten próg w 2027 roku.




Nie jest również jasne, w jaki sposób polityka rządu USA wpłynie na konsumentów. Na przykład amerykański IRA ustala nowe limity rocznego dochodu nabywcy i ceny detalicznej pojazdu, aby kwalifikował się do zachęt podatkowych. Biorąc pod uwagę te wyzwania, Goldman Sachs Research twierdzi, że innowacje technologiczne będą miały kluczowe znaczenie dla branży. (oprac. ms)