Castrol i Sprint Power: szybsze ładowanie aut elektrycznych i hybrydowych
Dwa zaprojektowane przez Sprint Power moduły baterii, które będą wykorzystywały płyny chłodzące Castrol ON, zapewnią 80% naładowania w zaledwie dwanaście minut
22.09.2022

Castrol i Sprint Power: szybsze ładowanie aut elektrycznych i hybrydowych

Castrol i Sprint Power współpracują przy projekcie budowy ultraszybkich ogniw ładujących i zestawów baterii do pojazdów z napędem elektrycznym (BEV) oraz hybrydowych pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi (FCHEV). Dwa zaprojektowane przez Sprint Power moduły baterii, które będą wykorzystywały płyny chłodzące Castrol ON, zapewnią 80% naładowania w zaledwie dwanaście minut, dzięki czemu pojazdy elektryczne będą jeszcze bardziej opłacalną alternatywą dla osób, które wciąż wahają się, czy przejść na mobilność zelektryfikowaną.


Sprint Power zbudowała dwa układy baterii, jeden do zastosowań BEV, drugi do hybrydowych. Oba integrują całą elektronikę systemu i realizują wiele protokołów ładowania, aby zaoszczędzić miejsce i ograniczyć masę układu. Zawierają także zintegrowaną przetwornicę 800 V na 14 V DC/DC, system zarządzania baterią 800 V (BMS) oraz układ „bezpośredniego chłodzenia” – gdzie ogniwa są zanurzone w nieprzewodzącym roztworze chłodzącym.

Castrol
Castrol dostarcza płyn chłodzący do pojazdów elektrycznych Castrol ON stworzony specjalnie do zastosowań związanych z chłodzeniem bezpośrednim, aby zapewnić szybsze ładowanie systemów baterii Sprint Power oraz zapewnić zwiększoną wydajność i ochronę

Zaawansowane moduły baterii

Moduły baterii Sprint Power mają modułową konstrukcję bloków ogniw, którą można dopasować do szeregu zastosowań w różnych obszarach – od samochodów sportowych po elektryczne samoloty pionowego startu i lądowania (eVTOL).

Hybrydowy moduł baterii upakowano tak, aby nadawał się do zastosowania FCEV, a jego konstrukcja została zoptymalizowana pod kątem uzyskania stosunku mocy do masy na poziomie 3 kW/kg, z wyłączeniem przetwornicy DC/DC. Moduł ten dostarcza 5 kWh energii użytkowej, przy szczytowej mocy ładowania/rozładowania 230 kW (105 kW w trybie ciągłym). Po adaptacji do zastosowania w samochodach sportowych energia użytkowa rośnie do 76 kWh, a szczytowa moc ładowania/rozładowania do 800 kW (700 kW w trybie ciągłym).

Castrol
Zintegrowana jednokierunkowa przetwornica 800 V na 14 V DC/DC przenosi maksymalną moc wyjściową 3,5 kW w kompaktowym pakiecie o dużej gęstości mocy 0,8 kW/litr. Jak każdy element modułu baterii Sprint Power, przetwornicę DC/DC zaprojektowano tak, aby zapewniała wysoką wydajność, przy szczytowej sprawności na poziomie 97%


Zintegrowana jednokierunkowa przetwornica 800 V na 14 V DC/DC przenosi maksymalną moc wyjściową 3,5 kW w kompaktowym pakiecie o dużej gęstości mocy 0,8 kW/litr. Jak każdy element modułu baterii Sprint Power, przetwornicę DC/DC zaprojektowano tak, aby zapewniała wysoką wydajność, przy szczytowej sprawności na poziomie 97%.

Moduł wyposażony jest w nadrzędny system BMS firmy Sprint Power z mikrosterownikiem bezpieczeństwa do zapewnienia cyberbezpieczeństwa, diagnostyką usterek oraz obsługą standardów ładowania CHAdeMO lub CCS. System ten dostarcza napięcie 8-16 V i przeszedł test działania w temperaturach od -40 do 85 stopni Celsjusza. W podrzędnym BMS można skonfigurować obsługę modułów baterii różnych rozmiarów, od 5 do 12 ogniw.

Na technologicznie zaawansowanych urządzeniach firmy Castrol do prób ogniw baterii od początku 2023 r. testowane będą osiągi, trwałość i bezpieczeństwo prototypów roboczych. Można tam testować baterie w temperaturach od -40 do 85 stopni Celsjusza i przy napięciu 1200 V DC oraz mocy szczytowej 600 kW. (ww)