BMW stawia na wodór
Produkcja krótkiej serii na bazie BMW X5 rozpocznie się już w 2022 roku
18.06.2021

BMW stawia na wodór

BMW Group rozpoczyna na europejskich drogach testy praktyczne pojazdów z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe, które niebawem mają trafić do produkcji. Prototypy BMW i Hydrogen NEXT będą wykorzystywane do testowania współdziałania napędu nieemitującego CO2, specyficznej dla danego modelu technologii podwozia i systemów elektronicznych pojazdu w warunkach rzeczywistych.


BMW i Hydrogen NEXT to pojazd całkowicie elektryczny, w którym jako nośnik energii wykorzystywany jest wodór przetwarzany na energię elektryczną w ogniwie paliwowym. Rozpoczęty właśnie program testowy da podstawy, aby pod koniec 2022 roku zaprezentować krótką serię modelu opracowanego na bazie BMW X5. Celem tych pojazdów jest uzyskanie praktycznego doświadczenia w stosowaniu tej zrównoważonej technologii napędowej w ramach szeroko zakrojonych badań terenowych.

BMW
Wodorowy napęd wkrótce trafi do BMW iX oraz BMW i4


Cały układ napędowy BMW i Hydrogen NEXT łączy technologię wodorowych ogniw paliwowych z technologią BMW eDrive piątej generacji, która została już wdrożona w BMW iX3, a wkrótce trafi do BMW iX oraz BMW i4. Energia jest wytwarzana w ogniwie paliwowym w wyniku reakcji chemicznej pomiędzy zawartym w nim wodorem a tlenem z powietrza. Dzięki temu generowana jest moc elektryczna 125 kW (170 KM). Przetwornica elektryczna umieszczona pod ogniwem paliwowym dostosowuje poziom jego napięcia do napięcia silnika elektrycznego, który napędza BMW i Hydrogen NEXT.

Do dynamicznych manewrów przyspieszania i wyprzedzania wykorzystywana jest również energia zmagazynowana w akumulatorze buforowym. Dzięki temu moc systemowa wynosi 275 kW (374 KM), co odpowiada dokładnie poziomowi najmocniejszego prostego 6-cylindrowego rzędowego silnika benzynowego stosowanego obecnie w modelach BMW, a tym samym zapewnia typową dla marki dynamikę jazdy.

BMW
Pierwsze prototypy rozpoczynają testy na ulicach Europy


Podobnie jak w przypadku zbiornika paliwa w konwencjonalnym modelu z silnikiem spalinowym zbiorniki wodoru w BMW i Hydrogen NEXT można napełnić energią w ciągu trzech do czterech minut, co zapewnia zasięg kilkuset kilometrów w każdych warunkach pogodowych.
BMW i Hydrogen NEXT wykorzystuje ogniwa paliwowe powstałe w wyniku współpracy w zakresie rozwoju produktu z Toyota Motor Corporation. Poszczególne ogniwa w ogniwie paliwowym pochodzą od Toyoty. Zespół ogniw paliwowych zwany pakietem i cały system to oryginalne rozwiązania BMW Group. (ww)