AUTO1.com: najchętniej kupowane używane samochody elektryczne
W 2023 r. na AUTO1.com sprzedano około 17 000 pojazdów elektrycznych, co stanowi 3,2% wszystkich sprzedanych jednostek AUTO1.com w 2023 r.
08.05.2024

AUTO1.com: najchętniej kupowane używane samochody elektryczne

Toyota, Volkswagen i Tesla to najchętniej kupowane marki pojazdów elektrycznych i hybrydowych sprzedawanych na AUTO1.com w 2023 r. Ta czołowa platforma sprzedaży hurtowej samochodów używanych w Europie, opublikowała doroczny raport dotyczący sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2023 roku oraz wyniki ankiety internetowej przeprowadzonej wśród dealerów partnerskich platformy.

 


Pojazdy elektryczne powoli, ale systematycznie wkraczają na rynek samochodów używanych - wynika z raportu. W 2023 r. na AUTO1.com sprzedano około 17 000 pojazdów elektrycznych, co stanowi 3,2% wszystkich sprzedanych jednostek AUTO1.com w 2023 r., przy czym udział sprzedanych jednostek nieznacznie wzrósł z 3,1% w 2022 r. Według ankiety internetowej przeprowadzonej wśród dealerów partnerskich, 35,2% z nich sprzedało co najmniej jeden pojazd elektryczny w 2023 roku, w porównaniu do 32,7% w 2022 roku. To niewielki, 2,6 procentowy wzrost rok do roku.


(Źródło: AUTO1)

Decyduje cena

Według większości (56.7%) europejskich dealerów partnerskich AUTO1.com, niższa cena detaliczna byłaby najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie pojazdu elektrycznego przez ich klientów.




Stan baterii i przejrzystość dotycząca utrzymania pojazdu elektrycznego jest drugim najważniejszym czynnikiem (29,7%) dla konsumentów przy zakupie pojazdu elektrycznego, a tużza nim dotacje na pojazdy elektryczne (29,4%) i łatwy dostęp do infrastruktury ładowania (28,8%).

Wg dealerów z Polski najistotniejszym czynnikiem mogącym skłaniać konsumentów do zakupu pojazdu elektrycznego okazuje się, jak w pozostałych krajach Europy, niższa cena (60,7% wskazań). Kolejnym czynnikiem okazuje się łatwy dostęp do infrastruktury ładowania (36,5% wskazań), a trzecim stan baterii i przejrzystość utrzymania (30,6%). Dotacje i zrównoważony rozwój znalazły się ex aequo na 4. miejscu z 15,9% wskazań.


Prowadzą trzeci rok z rzędu

Toyota, Volkswagen i Tesla znalazły się już trzeci rok z rzędu w pierwszej trójce. Na czele jest marka japońska. Volkswagen przesunął się z trzeciej pozycji w 2022 r. na drugą w 2023 r. ze wzrostem o 30,6% liczby sprzedanych jednostek w porównaniu do 2022 r. Volvo osiągnęło z kolei prawie 90% wzrost rok do roku w 2023 r., dzięki czemu po raz pierwszy znalazło się w pierwszej dziesiątce. W rezultacie wypadła z niej Kia.

Wśród 20 najlepszych marek pojazdów elektrycznych będących przedmiotem obrotu na platformie, Cupra z 321,1% (wzrost rok do roku) i Jeep z 158,6% (wzrost rok do roku) wyróżniały się imponującymi wskaźnikami wzrostu w ub. roku.

Chińskie marki, takie jak Lynk & Co, MG i Aiways odnotowały znaczny, trzycyfrowy wzrost w porównaniu do 2022 roku. Wśród nich dominowała MG .
W 2023 r. ponad 65% sprzedawanych pojazdów elektrycznych było w wieku od 1 do 5 lat, a około 33% było starszych niż 5 lat.

(Źródło: AUTO1)

Rynek B2B

Około 75% pojazdów elektrycznych było przedmiotem handlu transgranicznego na europejskiej platformie hurtowej w 2023 roku. Holandia utrzymała pozycję lidera z największym popytem na pojazdy elektryczne, a Francja awansowała z czwartego miejsca w 2022 roku na drugie w 2023 roku. Dania konsekwentnie utrzymuje trzecią pozycję trzeci rok z rzędu, a czwarte i piąte miejsce zajmują Niemcy oraz Hiszpania. Po dwóch latach utrzymywania drugiej pozycji, Finlandia odnotowała sporą zmianę pozycji, spadając na szóste miejsce w rankingu.

Włochy i Polska odnotowały znaczny wzrost liczby sprzedawanych pojazdów elektrycznych: Włochy zajęły 15. miejsce w 2022 r., a 11. miejsce w 2023 r. z 55% wzrostem rok do roku, podczas gdy Polska zajęła 13. miejsce w 2022 r. i 8. miejsce w 2023 r. z 49% wzrostem rok do roku. (ms)


----------------------------------------------------------------------------------

AUTO1.com przeprowadziło dwie ankiety online od 13 do 29 lutego 2024 r., w których łącznie wzięło udział ponad 19 000 europejskich dealerów partnerskich.