Auto elektryczne „ z drugiej ręki”
W procesie zakupu używanego pojazdu elektrycznego największą uwagę warto zwrócić na układ bateryjny
11.06.2024

Auto elektryczne „ z drugiej ręki”

Na co zwracać uwagę kupując używany samochód elektryczny ? Na wiele pytań z tym związanych odpowiada przewodnik „EV z drugiej ręki – Poradnik zakupu używanego samochodu elektrycznego", opublikowany przez OTOMOTO, PSNM oraz Fundację EV Klub Polska.

 


Przed podjęciem decyzji o zakupie samochodu elektrycznego EV należy pamiętać o kilku kluczowych kwestiach. które powinny zostać zweryfikowane.

Jakiego auta potrzebujesz

Pierwszym krokiem przy wyborze używanego samochodu elektrycznego (EV) jest określenie naszych potrzeb oraz dostępnego budżetu. Konieczne jest ustalenie, jakie nadwozie oraz jaki typ pojazdu nas interesuje. Powinniśmy również zastanowić się, jak często i jak daleko będziemy podróżować. Średnio, polski kierowca pokonuje rocznie około 8607 kilometrów, co przekłada się na niecałe 24 kilometry dziennie. Przy takich dystansach, samochód elektryczny, który dysponuje zasięgiem 200 km, wystarczy ładować raz w tygodniu. Jeżeli jednak często jeździmy na dłuższych dystansach, warto rozejrzeć się za pojazdem z pojemną baterią trakcyjną, dłuższym zasięgiem oraz przystosowanym do ładowania z wysokimi mocami.




Przed zakupem EV warto zastanowić się również, gdzie zamierzamy ładować nasz samochód. Jeżeli będzie to prywatne źródło energii w domu, do zakładanego budżetu można doliczyć koszty instalacji ładowarki naściennej (wallboxa). Powinniśmy również zweryfikować, czy oferowany pojazd jest sprzedawany z pomocnymi akcesoriami, przede wszystkim ładowarką umożlwiającą uzupełnianie energii z domowego gniazdka czy też dodatkowymi kablami lub przejściówkami.

Jeżeli będziemy często korzystać ze stacji ogólnodostępnych, warto wziąć pod uwagę krzywą ładowania pojazdu, która ilustruje zależność pomiędzy poziomem naładowania baterii a mocą ładowania. Ten współczynnik odzwierciedla szybkość procesu ładowania. Pamiętajmy, że nie wszystkie samochody można ładować z taką samą mocą przez cały czas. Wpływ na to ma wiele czynników, jednak największe znaczenie ma zastosowana w aucie technologia.

Stan techniczny pojazdu

Kluczowym parametrem przy wyborze używanego EV jest sprawność akumulatora litowo-jonowego (SOH - ang. state of health). Zbyt duża degradacja baterii może przyczynić się do znacznego zmniejszenia zasięgu. Warto jednak pamiętać, że wiele używanych EV posiada akumulatory o parametrach bardzo zbliżonych do oferowanych przez nowe pojazdy (producenci udzielają zazwyczaj gwarancji w tym zakresie na 8 lat lub 160 tys. km przebiegu).

Mimo, że w procesie zakupu używanego pojazdu elektrycznego największą uwagę warto zwrócić na układ bateryjny, to nie można zapominać również o pozostałych elementach technicznych samochodu. Przed zakupem powinno się dokonać kontroli podzespołów zawieszenia (najlepiej zrobić to na podnośniku np. na stacji kontroli pojazdów) oraz stanu podwozia. Obowiązkowa jest też jazda próbna.

Sprawdź historię nabywanego samochodu

Przed zakupem „elektryka" z drugiej ręki powinniśmy sprawdzić, ilu samochód miał właścicieli, w jaki sposób był eksploatowany (tj. czy np. był autem flotowym) i czy brał udział w kolizjach lub wypadkach. Niezbędne jest również pozyskanie wiedzy na temat historii serwisowej, aby wyeliminować możliwość wystąpienia ukrytych wad, w szczególności powypadkowych. Ponadto warto porozmawiać ze sprzedawcą i dowiedzieć się dlaczego sprzedaje samochód, gdzie i jak auto było użytkowane, czy pojazd był używany do przewozów taksówkowych, czy auto brało udział w jakichkolwiek kolizjach lub wypadkach, czy samochód posiada książkę serwisową oraz czy do samochodu sprzedający dołącza akcesoria do jego ładowania. Uzyskanie wiedzy w tym zakresie pomoże nam uzyskać pełny obraz historii i stanu technicznego pojazdu, co jest kluczowe przy zakupie używanego samochodu elektrycznego. (ms)