Auta elektryczne bardziej opłacalne i ekologiczne od spalinowych
Nabycie elektrycznych samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych może być bardziej opłacalne niż ich konwencjonalnych odpowiedników
20.05.2021

Auta elektryczne bardziej opłacalne i ekologiczne od spalinowych

Samochody elektryczne znakomicie sprawdzają się w różnych zadaniach związanych z bieżącą działalnością firm i urzędów, są tańsze w eksploatacji oraz bardziej ekologiczne w porównaniu do aut z silnikiem spalinowym – wynika z badania „ELAB – Miasto Czystego Transportu” z udziałem Renault.


Badania przeprowadzone w ramach projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu” organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) pozwoliły na zgromadzenie bazy danych w realnych warunkach użytkowania samochodów elektrycznych i spalinowych. W trwających 18 tygodni testach wzięło udział 6 samochodów Renault – w pełni elektryczne Renault ZOE oraz Kangoo i Master E-TECH elektryczny, a także ich odpowiedniki z napędem konwencjonalnym: Renault Clio, Kangoo i Master. Auta przejechały w tym czasie 24,5 tys. kilometrów. Był to największy projekt pilotażowy sektora elektromobilności w Polsce i w regionie CEE.

- Renault, dostawca samochodów do projektu ELAB, oferuje już od wielu lat pełną gamę modeli elektrycznych. Przebieg badania udowodnił, że są one w stanie w pełni wykonywać wszechstronne zadania transportowe – mówi Andrzej Gemra, Ekspert ds. Public Affaires & Promocji Elektromobilności, Renault Polska.

Renault
Renault Kangoo i Master electric dzięki swoim parametrom użytkowym: ładowność, pojemność bagażowa, w połączeniu z elektrycznym napędem udowodniły, że w obszarach miejskich możemy już w pełni korzystać z dostaw realizowanych bezemisyjnym transportem


Kluczowym elementem projektu ELAB była analiza porównawcza całkowitych kosztów posiadania (TCO) pojazdów elektrycznych i spalinowych w rzeczywistych warunkach użytkowania. Badanie wykazało, że nabycie elektrycznych samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych może być bardziej opłacalne niż ich konwencjonalnych odpowiedników, nawet przy założeniu braku obowiązywania programów finansowego wsparcia elektromobilności. Wyższe ceny pojazdów elektrycznych są rekompensowane przez znacznie niższe koszty eksploatacyjne.
W przypadku wprowadzenia dofinansowania do zakupu takich samochodów wyrównanie TCO samochodów elektrycznych i spalinowych jest możliwe we wszystkich segmentach przed upływem roku od momentu wprowadzenia pojazdu do floty.

Przeprowadzono również pogłębioną analizę porównawczą oddziaływania pojazdów elektrycznych
i spalinowych na środowisko w realnych warunkach eksploatacyjnych. Badanie potwierdziło, że pojazdy elektryczne zasilane energią ze źródeł odnawialnych mogą być w 100% zeroemisyjne w zakresie CO2. Dzięki zapewnieniu zielonej energii przez firmę Veolia samochody elektryczne na etapie eksploatacji nie emitowały dwutlenku węgla.

W ramach projektu „ELAB – Miasto czystego transportu” porównano także emisje hałasu dostawczych pojazdów elektrycznych i spalinowych. Badanie wykazało, że samochody elektryczne ograniczają emisje hałasu w największym stopniu przy niższych prędkościach przejazdowych.
Przy prędkości 40 km/h średnia wartość poziomu ekspozycyjnego związana z poruszaniem się
EV w przypadku lekkich pojazdów dostawczych była niemal dwukrotnie niższa. (ms)