auto1
Pierwsze opony z recyklingu butelek PET już na rynku
Aby opony były bardziej energooszczędne i przyjazne dla środowiska, Continental prowadzi intensywne badania nad alternatywnymi materiałami do zastosowania w produkcji
07.04.2022

Pierwsze opony z recyklingu butelek PET już na rynku

Continental jest pierwszym producentem opon, który uruchomił produkcję seryjną przędzy poliestrowej, pozyskiwanej w innowacyjnym procesie recyklingu plastikowych butelek PET.



Nowy, wysokowydajny materiał będzie w pierwszej kolejności zastosowany w wybranych rozmiarach opon letnich Continental PremiumContact 6 i EcoContact 6 oraz w oponie wielosezonowej AllSeasonContact. Materiał ten całkowicie zastępuje konwencjonalny poliester w osnowie opon. Do wyprodukowania jednego zestawu standardowych opon do samochodów osobowych wykorzystuje się materiał z około 40 przetworzonych butelek PET.

Continental

Wykorzystanie przędzy poliestrowej

We wrześniu 2021 r. Continental po raz pierwszy zaprezentował własną technologię ContiRe.Tex, która wykorzystuje przędzę poliestrową, pozyskiwaną ze zużytych butelek PET, bez żadnych pośrednich etapów chemicznych, nie poddaną w żaden inny sposób recyklingowi. Dzięki temu, technologia ta jest znacznie bardziej wydajna w porównaniu z innymi standardowymi metodami przetwarzania butelek PET na przędzę poliestrową. Butelki wykorzystywane w tej technologii pochodzą wyłącznie z regionów, w których nie ma zamkniętego obiegu recyklingu. W ramach specjalnego procesu, butelki są sortowane i czyszczone mechanicznie. Po mechanicznym rozdrobnieniu PET jest dalej przetwarzany na granulat, a następnie na przędzę poliestrową.

Continental

Z fabryki w Portugalii

Pierwsze produkty z technologią ContiRe.Tex są obecnie wprowadzane na rynek i pochodzą z fabryki Continental w Lousado w Portugalii. Opony z technologią ContiRe.Tex mają specjalne logo na ścianie bocznej („Contains Recycled Material”).

Przędza poliestrowa wykonana z PET jest od dawna stosowana jako materiał do produkcji opon do samochodów osobowych i dostawczych. Kord tekstylny absorbuje siły ciśnienia wewnętrznego opony i zachowuje stabilność wymiarową nawet w warunkach wysokich obciążeń i temperatur. Aby opony były bardziej energooszczędne i przyjazne dla środowiska, Continental prowadzi intensywne badania nad alternatywnymi materiałami do zastosowania w produkcji. (ms)