Nowe reflektory Forda doświetlają z wyprzedzeniem zakręty
Badanie przeprowadzone wśród ponad 16 000 kierowców w Wielkiej Brytanii wykazało, że ponad połowa boi się jeździć po ciemku
29.04.2021

Nowe reflektory Forda doświetlają z wyprzedzeniem zakręty

Jazda nocą wymaga nie tylko wzmożonej uwagi, ale także … dobrych reflektorów w samochodzie. Tym ostatnim warunkiem skutecznie zajął się Ford, a jego rozwiązanie czyni jazdę po zmroku łatwiejszą i bardziej komfortową.


Konstruktorzy Forda jako pierwsi zaproponowali wykorzystanie oznakowania pionowego i poziomego dróg jako punktu odniesienia dla automatycznej regulacji wiązki reflektorów, by lepiej oświetlać drogę przed pojazdem, zwłaszcza na skrzyżowaniach.

W ślad za pomysłem poszły czyny. Obecnie inżynierowie z Ford Research and Advanced Engineering Europe testują system, który wykorzystuje dane o lokalizacji w czasie rzeczywistym, aby skutecznie wskazywać samochodowi drogę, po której będzie jechał. System inteligentnych reflektorów prognozujących kieruje snop reflektora w odpowiednim kierunku, zanim jeszcze kierowca zdąży zauważyć zakręt, dzięki czemu możliwe jest szybsze i skuteczniejsze ujawnienie zagrożenia i innych użytkowników drogi.

Shutterstock
Badanie przeprowadzone wśród ponad 16 000 kierowców w Wielkiej Brytanii wykazało, że ponad połowa boi się jeździć po ciemku


Prototypowy zaawansowany system oświetlenia wykorzystuje dane lokalizacyjne GPS i bardzo dokładne informacje o geometrii ulic, aby precyzyjnie identyfikować zakręty na drodze przed pojazdem. Algorytm oblicza kurs i prędkość pojazdu, aby aktywnie dostosować kierunek reflektorów, zapewniając jak najlepsze pokrycie światłem zakrętów, skrzyżowań, a także zagrożeń, które mogą czekać za rogiem.

Jeśli pojazd wjedzie na odcinek drogi, na którym dane o lokalizacji nie są dostępne, dynamiczne doświetlanie zakrętów będzie korzystało z danych dostarczanych przez systemy bazujące na kamerze i sensorach układu kierowniczego, aby nadal inteligentnie oświetlać drogę, do czasu uzyskania informacji o lokalizacji.

Naukowcy wykorzystują szeroko symulację „cyfrowego bliźniaka”, która odtwarza świat realny w środowisku wirtualnym. Symulator oblicza precyzyjnie, w jaki sposób światło pada i odbija się w rzeczywistym świecie, co umożliwia naukowcom lepszą wizualizację i udoskonalanie działania systemu w rzeczywistych warunkach pracy kierowcy. (oprac. ms)