Fordami jazda „bez trzymanki” na brytyjskich drogach
Jako pierwsi będą mogli aktywować subskrypcję BlueCruise6 właściciele Fordów Mustangów Mach-E z rocznika modelowego 2023
15.04.2023

Fordami jazda „bez trzymanki” na brytyjskich drogach

Ford przekazał kierowcom epokowe rozwiązanie – zaawansowany system wspomagania kierowcy, pozwalający na jazdę bez korzystania z rąk, reprezentujący Poziom 2 automatyki. System został dopuszczony formalnie do użycia na odcinkach autostradowych Wielkiej Brytanii i jest pierwszym tego typu rozwiązaniem wprowadzonym w Europie.

 


Kierowcy 193 tys. samochodów marek Ford i Lincoln wyposażonych w to rozwiązanie, przejechali już w Kanadzie i USA więcej niż 102 miliony kilometrów, pozwalając by prowadzenie samochodu przejmował system BlueCruise.

Zielone światło dla technologii Ford BlueCruise 2, 3 od brytyjskiego Departamentu Transportu oznacza, że kierowcy skomunikowanych Mustangów Mach-E mogą już korzystać z możliwości prowadzenia w trybie «hands-off, eyes-on» (bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku) na liczących 3 700 kilometrów odcinkach autostrad w Anglii, Szkocji i Walii, które zostały dopuszczone jako Blue Zones.

BlueCruise podnosi na wyższy poziom komfort jazdy i wygodę podróżowania, wynikające z korzystania z zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. System monitoruje oznaczenia dróg, znaki ograniczenia prędkości i zmieniające się warunki drogowe, dzięki czemu może przejęć kontrolę nad układem kierowniczym, przyspieszeniem, hamowaniem i położeniem na pasie ruchu, a także utrzymywać bezpieczną, stałą odległość od pojazdów poprzedzających – aż do całkowitego zatrzymania się w sytuacji, kiedy porusza się w korku. Ponadto, zaawansowany system kamer na podczerwień nieustannie kontroluje stan koncentracji kierowcy, aby zachować bezpieczeństwo i pewną kontrolę nad prowadzeniem.

Jako pierwsi będą mogli aktywować subskrypcję BlueCruise6 właściciele Fordów Mustangów Mach-E z rocznika modelowego 2023 w Wielkiej Brytanii. Pierwsze 90 dni otrzymuje się wraz z zakupionym pojazdem, a po nich w miesięcznej subskrypcji w cenie 17,99 funtów brytyjskich właściciel kupuje aktywację, która w elastycznym rozliczeniu pokrywa dłuższe podróże i urlopowe wypady, pozwala także włączać zaawansowany system wspomagania kierowcy na czas przewidywanego wykorzystania pojazdu.

Jak działa BlueCruise

BlueCruise wykorzystuje możliwości opracowanego przez Forda tempomatu adaptacyjnego (IACC), który pozwala na automatyczne podążanie za ruchem drogowym w granicach dozwolonej prędkości, aż do całkowitego zatrzymania. Tryb «bez korzystania z rąk» pozwala kierowcom na jazdę z rękami zdjętymi z kierownicy na dopuszczonych odcinkach autostrad w tzw Blue Zone, jeśli nadal zwracają uwagę na drogę przed sobą – co podnosi komfort podczas długich podróży.

Przed przejściem do jazdy w trybie «bez korzystania rąk», pojazdy wyposażone w BlueCruise potwierdzają, że widoczne są oznaczenia pasa ruchu, że kierowca koncentruje wzrok na drodze i że zostały spełnione wszystkie inne warunki. System wykorzystuje animowane przejścia między ekranami, zawierające tekst i niebieskie podświetlenie, aby poinformować, że aktywna jest funkcja jazdy «bez korzystania rąk», co jest czytelne nawet dla osób z zaburzeniem rozpoznawania barw.


Foto: Ford

BlueCruise może funkcjonować do prędkości 130 km/h, wykorzystując zestaw pięciu radarów, które wykrywają i śledzą pozycję i prędkość innych pojazdów na drodze. Kamera skierowana do przodu wykrywa oznakowanie poziome pasów ruchu i znaki ograniczenia prędkości, a co najważniejsze, system wykorzystuje również kamerę na podczerwień skierowaną w stronę kierowcy, umieszczoną pod tablicą rozdzielczą, która monitoruje aktywność oczu kierowcy i pozycję jego głowy – nawet jeśli nosi on okulary przeciwsłoneczne, system upewnia się, czy prowadzący koncentruje się na drodze.

Jeśli system wykryje spadek uwagi kierowcy, najpierw na kokpicie wyświetlane są komunikaty ostrzegawcze, następnie pojawiają się ostrzeżenia dźwiękowe, a później aplikowane jest działanie systemu hamulcowego i samochód zwalnia, cały czas zachowując kontrolę nad układem kierowniczym. System reaguje podobnie, jeśli kierowca nie umieści rąk na kierownicy, gdy zostanie o to poproszony podczas opuszczania odcinka Blue Zone. (ms)