Ford: parkowanie zostaw samochodowi
Postawienie auta na parkingu w dużych miastach jest często z racji ciasnoty problemem, szczególnie dla młodych kierowców. Sprawę rozwiązał Ford, który problem parkowania zostawił...samochodowi.
System Automated Valet Parking umożliwia kierowcy zlecenie automatycznego parkowania poprzez aplikację - wszystko odbywa się z zewnątrz pojazdu. Ford nawiązał w tym celu współpracę z dostawcami infrastruktury i firmami technologicznymi, w tym z firmą Bosch.
W Europie standardowe miejsce parkingowe ma wymiary 2,44 m na 4,88 m. Jednak pojazdy z biegiem lat stawały się coraz większe, a wiele miejsc parkingowych pozostało tej samej wielkości. System pozwoliłby na zaparkowanie do 20% więcej pojazdów, bez ryzyka szkód parkingowych.
Jak to funkcjonuje
System sensorów Automated Valet Parking, umieszczonych na parkingu, przejmuje kontrolę nad pojazdem i zarządza całym ruchem na parkingu. Jest to możliwe dzięki stałej komunikacji na linii pojazd-infrastruktura.
Czujniki rozpoznają samochód i lokalizują jego położenie w przestrzeni parkingu, kierując nim podczas manewrów. Jeśli sieć czujników rozmieszczonych w infrastrukturze wykryje coś na drodze samochodu, np. pieszego, pojazd lub inne zagrożenie, natychmiast zatrzymuje manewry. Po przyjeździe na parking kierowca pozostawia samochód w wyznaczonym miejscu i za pośrednictwem aplikacji FordPass uruchamia automatyczne prowadzenie do wolnego miejsca parkingowego.
Po powrocie na parking, korzystając z aplikacji FordPass, możemy zlecić doprowadzenie pojazdu do wyznaczonego obszaru, co przyspiesza odbiór samochodu i pozwala, zarówno kierowcy, jak i pasażerom, na swobodne zajęcie miejsc. Zapomnijmy o długich spacerach po ogromnych parkingach i częstych problemach z odnalezieniem samochodu.
Możliwość instalacji na istniejących już parkingach
Rozwiązanie można wdrożyć, instalując czujniki na istniejących parkingach – co powinno zwiększyć ich przepustowość – lub wykorzystując infrastrukturę wbudowaną w konstrukcję nowych parkingów.
System będzie kompatybilny z pojazdami już jeżdżącymi po drogach, które mają automatyczną skrzynię biegów, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, elektryczny hamulec postojowy i elektryczny system wspomagania układu kierowniczego. Wszystko, czego pojazd potrzebuje dodatkowo, to inteligentny moduł komunikacji Automated Valet Parking. (ms)