Ford Bronco: ma części pochodzące z plastiku z Oceanu Indyjskiego i Morza Arabskiego
Od ponad dwóch dekad Ford wykorzystuje tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu
29.12.2021

Ford Bronco: ma części pochodzące z plastiku z Oceanu Indyjskiego i Morza Arabskiego

Recykling to jedno z najważniejszych wyzwań wspólczesnego przemysłu. Wiele się o tym mówi, mniej robi, dlatego każda inicjatywa w tym względzie zasługuje na najwyższe uznanie. Przykładem jest tu Ford - pierwszy producent samochodów, który do produkcji części używa w 100% przetworzonych tworzyw sztucznych, wyławianych z oceanów. Klipsy do wiązek przewodów w Fordzie Bronco Sport są pierwszymi z wielu, które firma planuje produkować przy użyciu wyrzuconych plastikowych sieci rybackich.



Ponadto plastik wyławiany z Oceanu Indyjskiego i Morza Arabskiego pozwala zapewniać zdrowsze środowisko morskie, jednocześnie zmniejszając ilość odpadów na wysypiskach.

Części z recyklingu - 10% oszczędności kosztów

Zaciski do wiązek przewodów w modelach Ford Bronco Sport są wykonane z plastiku zebranego w oceanie – powszechnie określanego jako „ghost gear”. To narzędzia - widma służące do połowu ryb, w tym sieci, liny, czy pułapki, które zostały porzucone lub zagubione na morzu lub oceanie. Wytrzymałość i trwałość, pozyskanego w ten sposób materiału nylonowego, dorównują poprzednio używanym częściom, wykonywanym na bazie ropy naftowej, ale przy 10% oszczędności kosztów i mniejszym zużyciu energii do produkcji. Te małe elementy stanowią duży, pierwszy krok w planach firmy dotyczących produkcji innych części z recyklingu tworzyw sztucznych, pozyskiwanych z oceanicznych odpadów, także w innych modelach marki.

Ford Bronco
Chociaż te klipsy są małe, stanowią ważny pierwszy krok w naszych poszukiwaniach wykorzystania przetworzonych plastików oceanicznych do produkcji dodatkowych części w przyszłości - powiedział Jim Buczkowski, wiceprezes ds. badań Forda


Według Pew Charitable Trusts, globalnej organizacji pozarządowej, do oceanów trafia każdego roku nawet 13 mln ton plastiku, zagrażającego życiu morskiemu i zanieczyszczającego linie brzegowe. Odpady te pochodzą również z rybołówstwa: to plastikowe sieci rybackie i inny sprzęt wykonany często z lekkiego, taniego materiału i porzucany ze względu na jego niski koszt zakupu. Z tego samego powodu tworzą się także sieci-widma, śmiertelne zagrożenia dla życia morskiego. Stanowią one prawie 10% wszystkich odpadów z tworzyw sztucznych pochodzących z mórz i oceanów, oplatając ryby, rekiny, delfiny, foki, żółwie morskie i ptaki.

Z oceanów do produkcji części

Niewidoczne dla pasażerów pojazdu, zaciski wiązki przewodów Bronco Sport, ważące około pięciu gramów, są przymocowane do boków siedzeń w drugim rzędzie i prowadzą przewody zasilające boczne poduszki powietrzne. Jak pokazują testy Forda, materiał wykorzystany do ich produkcji, mimo spędzonego wcześniej czasu w słonej wodzie i na słońcu, jest tak mocny i trwały jak klipsy wykonywane na bazie ropy naftowej.

Tworzywa do produkcji wiązek są zbierane z Oceanu Indyjskiego i Morza Arabskiego przez firmę DSM Engineering Materials. Choć produkty wytwarzane z plastików zebranych z oceanów obejmują szeroką gamę towarów konsumpcyjnych, to do tej pory części samochodowe nie znajdowały się na tej liście.

Ford Bronco
Cały proces rozpoczyna się od zebrania przez pracowników DSM wyrzuconych nylonowych sieci rybackich. Tworzywo sztuczne jest myte ze słonej wody, suszone i poddawane procesowi wytłaczania, w celu utworzenia małych granulek, które następnie są formowane wtryskowo przez dostawcę HellermannTyton w żądany kształt klipsa


Ford planuje już produkcję kolejnych części, wykorzystując recyklingowany plastik oceaniczny, w tym wsporniki skrzyni biegów, osłony druciane i boczne szyny podłogowe - wszystkie te części, które wymagają określonej wytrzymałości i trwałości, a które pozyskany z recyklingu materiał, może spełnić lub nawet przewyższyć.

Działania prowadzone od dwóch dekad

Od ponad dwóch dekad Ford wykorzystuje tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu, które nie pochodzą z oceanów, do produkcji różnych części samochodowych. Ostatnio, producent samochodów wykorzystał plastikowe butelki po wodzie, do wyprodukowania lekkich, poprawiających aerodynamikę i redukujących hałas osłon podwozia w Fordzie Escape 2020. (oprac. ms)