Continental: opony z odpadów
Opony do samochodów osobowych firmy Continental składają się aż ze stu różnych surowców
24.02.2023

Continental: opony z odpadów

Opony samochodowe są okrągłe, czarne i wykonane z gumy. Wystarczy jednak przyjrzeć im się bliżej, aby zobaczyć, że konstrukcja ogumienia i interakcja różnych materiałów, z których są wykonane, to rzecz niezwykle złożona. Specjaliści od materiałów i inżynierowie z firmy Continental pracuja nad tym, by najpóźniej do 2050 roku wszystkie opony były wykonane z materiałów zrównoważonych.


Już dziś w standardowej oponie Continental do samochodów osobowych stosuje się około 15-20% materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu.

Służą maksymalnemu bezpieczeństwu

Opony do samochodów osobowych firmy Continental składają się aż ze stu różnych surowców. Ich zestawienie ma duży wpływ na same opony oraz ich właściwości jezdne. Umiejętność zastosowania różnych materiałów o unikalnych właściwościach i współzależnościach w określony sposób jest dla inżynierów i ekspertów materiałowych firmy Continental skomplikowanym zadaniem. Tylko wtedy, gdy wszystkie materiały są idealnie dopasowane, można stworzyć bezpieczne, energooszczędne i trwałe opony o wysokich osiągach.

Kauczuk naturalny jest niezbędny do zapewnienia doskonałych osiągów opon. Produkt ten stanowi 10-40% mieszanki nowoczesnego ogumienia. Jego szczególne właściwości obejmują wysoki poziom wytrzymałości i trwałości, które są powodowane wywoływaną przez odkształcenia krystalizacją kauczuku. Koncern chce stać się mniej zależny od kauczuku naturalnego, uprawianego głównie w południowo-wschodniej Azji. Producent opon pracuje wraz z partnerami nad uprzemysłowieniem wydobycia kauczuku naturalnego ze specjalnie uprawianych roślin mniszka lekarskiego.


Zrównoważone wypełniacze roślinne

Oprócz gumy niezbędne do produkcji opon są wypełniacze, takie jak krzemionka. Pomaga ona zoptymalizować takie cechy jak przyczepność, opór toczenia i trwałość ogumienia. W przyszłości, jako materiał źródłowy dla krzemionki produkowanej w sposób zrównoważony, używane będą łuski ryżu. Jest to produkt odpadowy produkcji ryżu i nie może być wykorzystywany jako żywność czy pasza dla zwierząt. Krzemionka uzyskana z popiołu łusek ryżu jest bardziej energooszczędna w produkcji niż ta pochodząca z konwencjonalnych materiałów, takich jak piasek kwarcowy.

Oleje roślinne, takie jak olej rzepakowy i żywice oparte na materiałach odpadowych z przemysłu papierniczego i drzewnego, już teraz stanowią w oponach Continental alternatywę dla wypełniaczy opartych na ropie naftowej. Stosowane są tylko oleje, które spełniają techniczne normy jakości i nie nadają się do spożycia. Oleje i żywice pozwalają na elastyczność w zakresie mieszanek opon, a więc poprawiają przyczepność materiału.

Oprócz stosowania materiałów odnawialnych, firma systematycznie pracuje nad wykorzystaniem w produkcji ogumienia surowców pochodzących z recyklingu. Ma to zapewnić, że sadza, kolejny kluczowy wypełniacz w mieszankach gumowych, będzie mogła być w przyszłości pozyskiwana na dużą skalę. Continental podpisał niedawno umowę rozwojową z Pyrum Innovations w celu dalszej optymalizacji recyklingu materiałów ze zużytych opon. W tym celu Pyrum rozkłada stare ogumienie na części składowe w piecu przemysłowym, stosując specjalny proces pirolizy – w ten sposób można wydobyć i poddać recyklingowi wartościowe surowce zawarte w oponach wycofanych z eksploatacji.

Oprócz pirolizy, Continental wykorzystuje również mechaniczną obróbkę opon wycofanych z eksploatacji – w szczególności guma, stal i kord tekstylny są oddzielane od siebie podczas wysoce zaawansowanego procesu. Guma jest następnie przygotowywana do ponownego wykorzystania jako część nowych mieszanek.


Butelki plastikowe z recyklingu w karkasie opony

Continental współpracuje z partnerami w celu uzyskania wysokiej jakości przędzy poliestrowej do swoich opon z przetworzonych butelek PET, które często kończą w spalarniach lub na wysypiskach śmieci. Dzięki technologii ContiRe.Tex, producent opon opracował bardziej energooszczędną i przyjazną środowisku alternatywę, która pozwala na ponowne wykorzystanie od dziewięciu do piętnastu plastikowych butelek na każdą oponę, w zależności od jej rozmiaru. Przetworzony PET zastąpił już konwencjonalny poliester w strukturze niektórych karkasów opon. (oprac. ms)