Dekarbonizacja w amerykańskim stylu
Zamiana samochodu z silnikiem spalinowym na taki napędzany elektrycznie powoduje większą całkowitą redukcję emisji
22.03.2022

Dekarbonizacja w amerykańskim stylu

Główni producenci samochodów, w ramach strategii zmierzających do jak największego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych przez ich floty, inwestują w produkcję elektrycznych samochodów dostawczych.

W amerykańskim sektorze transportowym lekkie pojazdy użytkowe, w tym sedany, SUV-y i pick-upy, są obecnie odpowiedzialne aż za 58 proc. emisji gazów cieplarnianych. Tylko w 2020 roku samochody typu pick-up stanowiły 14 proc. sprzedaży lekkich pojazdów dostawczych w USA, a udział w rynku zarówno pick-upów jak i SUV-ów wzrósł w ostatnich latach. Pojawia się zatem pytanie: jak elektryfikacja popularnych pick-upów wpłynie na dekarbonizację branży transportowej?

Zależność tę postanowili zbadać naukowcy z Uniwersytetu Michigan oraz firmy Ford Motor Company. W najnowszym badaniu eksperci sprawdzili, jak w Stanach Zjednoczonych wygląda poziom emisji gazów cieplarnianych w przypadku pick-upów elektrycznych i tych napędzanych silnikami spalinowymi.

Ford

Emitują mniej gazów cieplarnianych

Naukowcy odkryli, że elektryczne lekkie samochody dostawcze emitują średnio o 64 proc. mniej gazów cieplarnianych w całym cyklu życia pojazdu, niż auta z silnikami spalinowymi (dot. USA). Wyniki badania wyraźnie pokazują, że elektryfikacja układów napędowych we wszystkich klasach samochodów może pomóc w znacznym ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych.

W ramach badania naukowcy przeprowadzili ocenę cyklu życia pick-upów, a także porównali efekty ich elektryfikacji z elektryfikacją sedanów oraz SUV-ów. Skupiając się na ocenie emisji gazów cieplarnianych, eksperci przeanalizowali trzy warianty układów napędowych z roku modelowego 2020. Były to pojazdy z silnikiem spalinowym, hybrydowo-elektryczne oraz elektryczne w podziale na klasy aut: średniej wielkości sedany, średnie SUV-y i pełnowymiarowe pick-upy. Badania uwzględniały jednocześnie różnice w zużyciu paliwa, rocznym przebiegu, produkcji pojazdów i okresie eksploatacji w poszczególnych klasach samochodów.

Badanie zawiera kluczowe wnioski. Naukowcy stwierdzili m.in., że zamiana samochodu z silnikiem spalinowym na taki napędzany elektrycznie powoduje większą całkowitą redukcję emisji wraz ze wzrostem wielkości pojazdu, ze względu na większe zużycie paliwa przez duże auta.

Ford

Emisja gazów występuje też przy produkcji aut i akumulatorów

Naukowcy przyznali również, że jeśli chodzi o sam proces produkcji aut, emisja gazów cieplarnianych w przypadku pojazdów elektrycznych, w związku z produkcją samych akumulatorów jest większa w porównaniu do samochodów napędzanych silnikiem spalinowym. Eksperci podkreślają jednak, że wpływ ten jest równoważony oszczędnościami w ich eksploatacji. Mówiąc natomiast o czasie potrzebnym do zrównoważenia tych emisji naukowcy podają następujące wartości: od 1,2 do 1,3 roku dla sedanów, od 1,4 do 1,6 roku dla SUV-ów i 1,3 roku dla pick-upów (w oparciu o średnie wartości przebiegu aut i emisji sieci elektroenergetycznej w USA).

Warto pamiętać, że emisje pojazdów różnią się od siebie w zależności od kraju, w którym użytkowane są auta. Wynika to m.in. z różnych temperatur i cyklów jazdy mających wpływ na zużycie paliwa. Mówiąc o samochodach elektrycznych istotnym czynnikiem jest także intensywność emisji z lokalnej sieci elektroenergetycznej. (oprac. ms)
-----------------------
Badanie "The role of pickup truck electrification in the decarbonization of light-duty vehicles" zostało opublikowane online 1 marca w Environmental Research Letters. Pozostałymi autorami raportu są Parth Vaishnav z U-M School for Environment and Sustainability i Center for Sustainable Systems, Robert De Kleine, Hyung Chul Kim, James E. Anderson oraz Timothy J. Wallington z Centrum Badań i Innowacji Ford Motor Company. Badanie zostało wsparte przez Ford Motor Company w ramach Ford-University of Michigan Alliance Project Award.