Nieprzygotowani do jazdy w trudnych warunkach
Badanie pokazało również, że trzy czwarte europejskich kierowców nie ma pewności, jak zatrzymać pojazd na oblodzonej drodze
27.10.2021

Nieprzygotowani do jazdy w trudnych warunkach

Ponad połowie europejskich kierowców zdarzyło się odwołać lub odłożyć w czasie podróż z powodu złych warunków pogodowych. Kiedy kończy się czas letni, prawie 50% kierowców w Europie żałuje, że nie opanowała sztuki jazdy w takich warunkach – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Nissana.


Japońska firma postanowiła przeprowadzić badania i sprawdzić gotowość kierowców do jazdy w trudnych warunkach. Okazuje się, że europejscy kierowcy mogą nie być tak dobrze przygotowani do zimy, jak im się wydaje.

Powód do niepokoju

Okazało się, że 36% europejskich kierowców nie czuje się odpowiednio przygotowanych do jazdy zimą, a ponad jedna czwarta (27%) twierdzi, że nie rozumie dodatkowych funkcji bezpieczeństwa w swoich samochodach i nie korzysta z nich podczas jazdy w trudnych warunkach.

Wraz z cofnięciem zegarów 31 października, które zwiastuje krótsze dni i nieuniknione pogorszenie pogody, kierowcy będą spędzać więcej czasu prowadząc po zmroku co sprawi, że poranne i popołudniowe dojazdy do pracy lub powroty z wizyt u przyjaciół i rodziny staną się większym wyzwaniem. Dla ponad połowy europejskich kierowców podróże te już teraz są powodem do niepokoju, ponieważ 55% z nich przyznaje, że stresuje się prowadząc samochód zimą, a 45% żałuje, że nie opanowała sztuki jazdy w trudnych warunkach pogodowych.

Nissan Qashqai

Po ciemku lub we mgle

W ciągu dnia obfite opady śniegu lub deszczu mogą ograniczać widoczność oraz bycie widocznym dla innych pojazdów na drodze. Jedynie niespełna połowa (49%) europejskich kierowców ma całkowitą pewność, że wie, jak dostosować ustawienia reflektorów do warunków panujących na drodze, np. włączając po zmierzchu światła mijania lub światła drogowe po zapadnięciu zmroku. Problematyczna jest również regulacja wysokości reflektorów, ponieważ tylko 59% kierowców czuje się pewnie wykonując tę czynność samodzielnie.

Na oblodzonej lub zaśnieżonej drodze

Wszystko zaczyna się jeszcze przed wejściem do samochodu. Większość europejskich kierowców nie podejmuje odpowiednich środków ostrożności, nawet w niepewnych warunkach pogodowych. Dowodem na to jest fakt, że ponad połowa (52%) nie czeka z wyruszeniem w drogę do momentu całkowitego osuszenia przedniej szyby, potencjalnie narażając siebie i innych na niebezpieczeństwo.

W szybie czołowej nowego Nissana Qashqai znajduje się zintegrowany element grzewczy, co oznacza, że śnieg lub lód można łatwo usunąć w ciągu kilku sekund, zapewniając tym samym pełną i wyraźną widoczność przed samochodem. Inżynierowie Nissana przenieśli też dysze spryskiwaczy na wycieraczki, dzięki czemu kierują one strumienie wody dokładnie tam, gdzie są potrzebne do oczyszczenia przedniej szyby.

Nissan Qashqai

Badanie pokazało również, że trzy czwarte europejskich kierowców nie ma pewności, jak zatrzymać pojazd na oblodzonej drodze, a ponad połowa (63%) nie jest pewna, jakich opon należy użyć podczas opadów śniegu czy też jaka jest droga hamowania na mokrej nawierzchni.

Przy opadach śniegu lub deszczu droga hamowania wydłuża się, dlatego należy dostosować prędkość jazdy do panujących warunków. Pomimo tego dwie trzecie europejskich kierowców nie ma w zwyczaju sprawdzać stanu hamulców pod kątem jazdy zimą, a ponad jedna trzecia (37%) nie ma nawyku jeżdżenia z mniejszą prędkością podczas tej pory roku. W połączeniu z brakiem wiedzy, jak prawidłowo ocenić drogę hamowania na oblodzonej nawierzchni, stanowi to powód do niepokoju, ponieważ 30%1 europejskich kierowców uważa, że droga hamowania może zwiększyć się trzykrotnie na oblodzonej powierzchni, podczas gdy zaleca się założenie, że może się ona zwiększy nawet dziesięciokrotnie. (ms)