Wzrasta import używanych samochodów osobowych i dostawczych
Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem blisko 60%
07.06.2021

Wzrasta import używanych samochodów osobowych i dostawczych

W maju bieżącego roku liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych była wyższa niż w kwietniu i znacznie większa niż przed rokiem, kiedy wszelką działalność wyhamowała pandemia. IBRM Samar podaje, że średni wiek sprowadzonych aut przekracza 12 lat.

W maju 2021 roku zarejestrowano w Polsce 82 433 sprowadzone z zagranicy samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza wzrost na przestrzeni roku o 47,8%.Łącznie, w ciągu 5 miesięcy bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 391 380 sztuk i jest o 28,7% większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Warto dodać, że w porównaniu do maja 2019 roku, wynik jest o 7,0% niższy. Wg prognoz, na koniec roku import przekroczy pułap 950 tys. sztuk.

Analitycy IBRM samar wyliczają, że średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów osiągnął już 12 lat i jeden miesiąc, a w samym kwietniu - o 1 miesiąc mniej. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wynosi 13 lat i 2 miesiące. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 rejestracji takich jednostek.

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w majowym imporcie aut osobowych stanowią 41,7%. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,3%, najniższego od 3 lat. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi to 10 lat i 11 miesięcy.

Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem blisko 60%. W gronie TOP20 krajów tylko w jednym przypadku nastąpił spadek – chodzi o import z Wielkiej Brytanii (-20,3%).

Ranking najczęściej sprowadzanych marek w 2021 roku. Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu*:

1. Volkswagen – 40 275 szt.
2. Opel – 39 362 szt.
3. Ford – 36 214 szt.
4. Audi – 30 865 szt.
5. Renault – 25 778 szt.
6. BMW – 22 346 szt.
7. Peugeot – 20 661 szt.
8. Citroen – 18 523 szt.
9. Mercedes – 17 786 szt.
10. Fiat – 13 531 szt.
11. Hyundai – 12 797 szt.
12. Toyota – 12 638 szt.
13. Nissan – 10 915 szt.
14. SEAT – 9 948 szt.
15. Volvo – 9 827 szt.
16. Kia – 9 572 szt.
17. Skoda – 9 132 szt.
18. Honda – 7 397 szt.
19. Mazda – 6 905 szt.
20. Suzuki – 5 402 szt.

Ranking najczęściej sprowadzanych modeli w 2021 roku. Ta grupa stanowi łącznie 31,2% tegorocznego importu*:

1. Audi A4 – 11 639 szt.
2. Opel Astra – 10 845 szt.
3. Volkswagen Golf – 10 103 szt.
4. BMW 3 – 8 376 szt.
5. Audi A3 – 6 952 szt.
6. Opel Corsa – 6 516 szt.
7. Ford Focus – 6 329 szt.
8. Volkswagen Passat – 6 138 szt.
9. Ford Fiesta – 5 755 szt.
10. Audi A6 – 5 482 szt.
11. Ford Mondeo – 5 478 szt.
12. Volkswagen Polo – 5 104 szt.
13. BMW 5 – 4 971 szt.
14. Nissan Qashqai – 4 631 szt.
15. Opel Meriva – 4 550 szt.
16. Opel Insignia – 4 028 szt.
17. Renault Clio – 4 026 szt.
18. Renault Megane – 3 904 szt.
19. Renault Scenic – 3 692 szt.
20. Ford C-Max – 3 602 szt.

Ranking najczęściej importowanych samochodów do Polski w 2021*:

1. Niemcy – 227 567 szt. (34,7%)
2. Francja – 41 730 szt. (31,2%)
3. Belgia – 25 904 szt. (21,9%)
4. Holandia – 16 843 szt. (30,4%)
5. Stany Zjednoczone – 14 050 szt. (8,3%)
6. Włochy – 13 192 szt. (22,5%)
7. Szwajcaria – 10 422 szt. (23,7%)
8. Austria – 9 684 szt. (31,2%)
9. Dania – 8 105 szt. (4,9%)
10. Szwecja – 7 292 szt. (7,8%)

*Źródło: IBRM Samar