Warszawa: więcej aut do e-kontroli płatnego parkowania
System e-kontroli, będący dziełem warszawskiego startupu Smart Factor odciąża też patrole piesze
05.10.2021

Warszawa: więcej aut do e-kontroli płatnego parkowania

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie poszerza flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania. Właśnie odebrano cztery nowe auta - w sumie jest ich już siedem. Dostarczone pojazdy swoją służbę powinny rozpocząć niebawem.


Samochody wyposażone są w kamery i szereg czujników służących weryfikacji opłat za postój w strefie. Dostarczyła je warszawska firma MCX Pro Sp. z o.o.

Belka zamiast „pudeł”

Cztery nowe auta to Nissany Leaf, podobnie jak trzy pozostałe obecnie użytkowane. Też są wyposażone w zestaw kamer i czujników, ale różnią się od dotychczasowych samochodów e-kontroli. Na dachu zamiast charakterystycznych białych „pudeł” mają zamontowaną belkę. To właśnie w niej znajduje się sprzęt do skanowania numerów rejestracyjnych pojazdów zaparkowanych w Strefę Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, (SPPN). Z kolei urządzenia rejestrujące dane i przekazujące je do bazy Zarządu Dróg Miejskich ulokowane zostały w specjalnej obudowie na tylnym siedzeniu pojazdów. Podobnie jak trzy poprzednie Nissany, cztery nowe też są elektryczne.

ZDM Warszawa
Na dachu zamiast charakterystycznych białych „pudeł”  Nissany mają zamontowaną belkę z systemem do skanowania numerów rejestracyjnych

Skontrolowano ponad 6 mln pojazdów

System elektronicznej kontroli strefy z parkomatami funkcjonuje od 7 stycznia 2020 r. Tego dnia służbę rozpoczęły dwa auta, trzecie dołączyło osiem miesięcy później. Do tej pory przejechały ponad 130 tys. km i skontrolowały 6 267 683 parkujące pojazdy (3 608 176 w zeszłym roku i 2 659 507 w bieżącym) – każdy z nich w praktyce dwa razy, bo kontrola polega na dwukrotnym, w ciągu kilku minut, sprawdzeniu auta parkującego w tym samym miejscu. Chodzi o to, aby wykluczyć tych kierowców, którzy chwilę wcześniej przyjechali i nie zdążyli zapłacić w parkomacie lub przez aplikację.

Takie kontrole skończyły się wystawieniem 280 286 tzw. DOD-ów, czyli Dokumentów Opłaty Dodatkowej. W ciągu ostatniego półtora roku 25 dwuosobowych pieszych patroli ZDM wystawiło 226 840 kar za brak opłaty za postój w strefie.

NF
Także piesze patrole zostaną wyposażone w system e-kontroli po to, aby kary dla niepłacących kierowców nie były umieszczane za wycieraczką, a znajdowały się w systemie elektronicznym


Niebawem – jeszcze jesienią tego roku – także piesze patrole zostaną wyposażone w system e-kontroli po to, aby kary dla niepłacących kierowców nie były umieszczane za wycieraczką, a znajdowały się w systemie elektronicznym. Informacja o przewinieniu i należnej do uiszczenia kwocie będzie też wysyłana do kierowców pocztą.

Warto podkreślić, że warszawski system e-kontroli, kupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu w ramach Virtual WOF, czyli projektu pod nazwą Wirtualny Warszawski Obszar Funkcjonalny, to rozwiązanie niezwykle nowatorskie. Żaden europejski system nie potrafi określić położenia kontrolowanego pojazdu z taką dokładnością. Przy mniej precyzyjnych rozwiązaniach niezbędna jest dodatkowa weryfikacja przez patrol pieszy. System e-kontroli, będący dziełem warszawskiego startupu Smart Factor odciąża też patrole piesze.

Strefa zostanie poszerzona

Nowe cztery pojazdy do e-kontroli przydadzą się tym bardziej, że SPPN od 15 listopada rozszerzy się o Ochotę i Żoliborz. W strefie przybędzie w sumie ponad 14,2 tys. miejsc postojowych, a ich łączna liczba wyniesie ok. 52 tys. (ms)