VW Multivan bez dźwigni zmiany biegów
W Multivanie nowej generacji zamieniono konwencjonalną dźwignię zmiany biegów w praktyczny przełącznik
01.05.2021

VW Multivan bez dźwigni zmiany biegów

W nowym Multivanie Volkswagen pozbywa się dźwigni zmiany biegów. Cel: ułatwienie prowadzenia i powiększenie przestrzeni.


W Multivanie nowej generacji zamieniono konwencjonalną dźwignię zmiany biegów w praktyczny przełącznik. W ten sposób uzyskuje się dwa cele: zmniejszenie rozmiarów urządzenia zmiany biegów oraz powiększenie miejsca między fotelami w przodzie, co umożliwia swobodne przejście do tyłu pojazdu. Technika za tym stojąca nazywa się shift-by-wire, czyli elektroniczne przekazywanie sygnałów zmiany biegów za pomocą jednego kliknięcia. Warunkiem jest wyposażenie nowego Multivana w automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG. Cały proces zmiany biegów odbywa się tu zupełnie inaczej: tam, gdzie nie ma już manualnej skrzyni biegów, nie ma też miejsca na manualny mechanizm ich zmiany, a co za tym idzie, konwencjonalna dźwignia zmiany biegów staje się niepotrzebna.

Teraz – o ile nowy Multivan zostanie wyposażony w skrzynię DSG - do zmiany biegów wystarczy mały przełącznik. Jest on doskonale zintegrowany z nową tablicą rozdzielczą po prawej stronie kierownicy, mnie więcej obok 10-calowego wyświetlacza systemu infotainment, na którym - po raz pierwszy w Multivanie – może być wyświetlany rzeczywisty obraz pojazdu w ujęciu 360 stopni. Takie opcjonalne rozwiązanie, zwane tu „Area View”, ułatwia parkowanie i manewrowanie.

Volkswagen
Koncepcja wnętrza nowego Multivana

Zlikwidowano również, umieszczaną zazwyczaj niżej, tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego.
Od tej pory hamulec postojowy jest uruchamiany elektronicznie za pomocą przycisku lub automatycznie. W ten sposób jeszcze bardziej zwiększa się przestrzeń między fotelem kierowcy, a fotelem pasażera z przodu. Dzięki temu, podczas postoju można szybko wskoczyć do tyłu, aby zająć się dziećmi, albo wyjąć coś z lodówki, albo przesunąć wielofunkcyjny stolik z tyłu i zrobić z niego konsolę środkową między fotelem kierowcy i pasażera z przodu. (oprac. ms)