Tunel na S2 pod Ursynowem: wkrótce otwarcie
Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska powstaje dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską. W sumie wysokość dofinansowania dla trzech odcinków o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 2 mld zł
15.12.2021

Tunel na S2 pod Ursynowem: wkrótce otwarcie

Jest szansa, że wkrótce zostanie oddany do użytku ursynowski odcinek drogi ekspresowej S2 węzeł Puławska - węzeł Warszawa Wilanów z tunelem pod Ursynowem, który liczy 2335 m. Obecnie jest to najdłuższy tego rodzaju obiekt w Polsce.



Na zakończenie ćwiczeń służb ratowniczych wojewoda warszawski potwierdził, że oddanie tunelu do użytku może nastąpić w ciągu kilku najbliższych dni. Czy termin "jesienny" zostanie dotrzymany przekonamy się wkrótce, bowiem do kalendarzowej zimy zostało kilka dni.

GDDKiA
W ramach 4,6-kilometrowego odcinka powstał ponad 2,3-kilometrowy tunel wraz z wyposażeniem (Foto: GDDKiA)

W oku kamer…

Sytuację na każdym z 2335 metrów tunelu non stop będą monitorować 134 kamery. 22 to kamery szybkoobrotowe zamontowane na wlotach i wylotach z tunelu oraz naprzeciwko przejść awaryjnych. Pozostałe to kamery stałopozycyjne, z czego 104 zamontowano wzdłuż wewnętrznych ścian tunelu, a 8 na wlotach i wylotach. Te ostatnie będą pozyskiwały obraz dla systemu automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, zintegrowanego z pętlami indukcyjnymi wewnątrz tunelu, wykorzystywanego przy określaniu poziomów swobody ruchu czy zbierania danych statystycznych czasów przejazdu.

GDDKiA
Sytuację na każdym z 2335 metrów tunelu non stop będą monitorować 134 kamery (Foto: GDDKiA)


Dostęp do monitoringu, oprócz naszego Centrum Zarządzania Tunelem, będą miały również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa. W tunelu, zgodnie z naszymi apelami, będzie również funkcjonował odcinkowy pomiar prędkości, za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Telewizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy będą w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru.

Co w razie zablokowania ruchu w nawie tunelu

Jeśli dojdzie do jakiegoś zdarzenia drogowego i w jego efekcie jedna z naw tunelu zostanie zablokowana, wjazd do tej nawy zostanie zamknięty. Najpierw na sygnalizatorach świetlnych przed tunelem zapali się czerwone światło, następnie zamknie się szlaban, a na znakach zmiennej treści pojawi się komunikat o zamknięciu nawy tunelu. Kierowcy, którzy staną w zatorze przed zamkniętym szlabanem, nie mogą cofać lub zawracać. Uwolnienie tych pojazdów zostanie przeprowadzone pod kontrolą służb prowadzących akcję ratunkową, pod warunkiem kierowania ruchem przez Policję.

GDDKiA
Ćwiczenia służb ratowniczych były ostatnim etapem przed wydaniem ostatecznej decyzji o użytkowaniu tunelu (Foto: GDDKiA)

Za szlabanem, a przed wlotem do tunelu, jest przejazd awaryjny, na którym zamontowane są bariery szybkorozbieralne, których demontaż ułatwi przejazd na drugą nitkę jezdni. Miejsce przed wjazdem do tunelu może również pełnić rolę lądowiska dla helikopterów.

W najniżej położonym miejscu tunelu jest też specjalna brama umożliwiająca służbom ratunkowym awaryjny przejazd pojazdów do drugiej nawy. Będzie to możliwe tylko po zatrzymaniu ruchu w sąsiedniej nawie tunelu i przy kierowaniu ruchem przez Policję w porozumieniu z dyspozytorem Centrum Zarządzania Tunelem. (oprac. ww)