Karta BP Plus Advertisement
Trzynasty z rzędu miesiąc spadku sprzedaży nowych aut w Polsce
W lipcu liderem segmentu premium była marka Mercedes z wynikiem 1711 zarejestrowanych nowych aut
03.08.2022

Trzynasty z rzędu miesiąc spadku sprzedaży nowych aut w Polsce

Lipiec był już trzynastym z rzędu miesiącem spadku sprzedaży nowych aut w Polsce – informuje Samar. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w miesiącu tym zarejestrowano w Polsce 39 425 nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 11,21% (- 4 979 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 12,60% (- 5 683 szt.) mniej niż w czerwcu 2022 roku.

 

Od początku roku do końca czerwca w Polsce sprzedano 283 397 nowych aut dostawczych, o 12,85% (- 41 791 szt.) mniej niż w roku ubiegłym.

Zdaniem ekspertów Samara, przyczyny tego stanu rzeczy są wciąż te same: ograniczona podaż aut, będąca efektem problemów związanych z dostępnością niektórych komponentów, w tym mikroprocesorów; wysoki poziom inflacji ograniczający zasobność portfeli Polaków; rosnące stopy procentowe, przekładające się na wysoki poziom rat leasingu/wynajmu/kredytu, a także rosnące ceny. Każdy z wymienionych czynników odgrywa inną rolę w procesie zakupu. Wydaje się, iż dziś największym problemem jest ograniczona podaż, jednak rola szeroko rozumianych czynników finansowych będzie rosła i może się okazać, że już wkrótce, pomimo zapowiadanej poprawy w dostawach aut na nasz rynek, sprzedaż nie będzie się zwiększać, gdyż wysokie ceny oraz raty stanowić będą - w aspekcie powiększającej się niepewności gospodarczej - istotną przeszkodę w podjęciu decyzji o zakupie auta.

Samochody osobowe

Dotychczas w tym roku zarejestrowano w Polsce 247 119 nowych samochodów osobowych, o 12,06% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (- 33 880 szt.).
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 43 812 aut tej marki, o 5,70% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 21 956 szt., o 32,24% mniej niż w 2021 roku. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 20 647 samochodów, o 7,99% więcej niż przed rokiem. Na czwartej pozycji był Volkswagen - liczba zarejestrowanych aut to 18 702 szt., o 20,10% mniej niż w 2021 roku. Na piątej pozycji jest Hyundai - zarejestrowano 17 053 auta tej marki, o 11,44% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Źródło: IBRM Samar


Najczęściej kupowanym modelem osobowym w tym roku jest Toyota Corolla - 12 555 szt., za którą uplasowała się KIA Sportage - 7 186 szt.; oraz Toyota Yaris - 7 016 szt., a delej w kolejności Toyota RAV4 - 6 810 szt.;), a za nią Toyota C-HR - 6 415 szt.

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Kia Sportage, a dalej Dacia Duster, Toyota Yaris Cross, Toyota Yaris i Hyundai Tucson.

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla, a dalej Hyundai i30, Toyota RAV4, Skoda Octavia i Toyota C-HR.

Samochody dostawcze

W 2022 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 36 278 nowych samochodów dostawczych, o 17,9% mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Tytuł lidera rynku dzierży Renault - klienci kupili i zarejestrowali 8 462 auta tej marki. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford - 5 069 zarejestrowanych aut. Dalej w kolejności: IVECO - 4 207 pojazdów dostawczych, Fiat - 3 413 aut, Mercedes - 2 899 nowych aut.

Źródło: IBRM Samar


Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w jest dotąd Renault Master, a dalej Iveco Daily, Mercedes Sprinter, Ford Transit i Ford Transit Custom.

Prognoza na rok

IBRM SAMAR przewiduje na cały 2022 rok rejestrację 430 tys. nowych samochodów osobowych (-3,7%) oraz 66 tys. dostawczych (-10,7%). Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego. (ms)