Trudny początek roku dla branży motoryzacyjnej
Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 48 503 szt. (-4,5%; -2 308szt.)
03.03.2021

Trudny początek roku dla branży motoryzacyjnej

W ciągu dwóch miesięcy 2021 roku zarejestrowano w Polsce 70 016 nowych samochodów osobowych, o 7 963 szt. (-10,2%) mniej niż w 2020 r. Wszystkich marek premium zarejestrowano 13 951 szt.; tj. więcej niż rok wcześniej ( +5,9%; +775 szt.) Marki popularne osiągnęły w tym czasie poziom 4 razy wyższy tj. 56 065 nowych rejestracji (-13,5%), jednak przyhamowanie w tej części rynku było dotkliwe.

Według rodzaju paliwa - w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 8 329 klasycznych hybryd (+43,9%), 8 393 tzw. miękkie hybrydy. Z napędem elektrycznym przybyło 1 419 szt. (+66,3 %). Przy czym w grupie samochodów bateryjnych nie ma wzrostu (384 szt. -0,5%) natomiast zwiększa się rynek hybryd plug-in (1033 szt. ; +121,7%). W grupie samochodów elektrycznych są po lutym 2 sztuki (Toyoty Mirai) samochodów zasilanych z wodorowych ogniw paliwowych (FCEV). Samochody z napędem benzynowym zajęły 55,8% rynku i przybyło ich 39 088 szt. (-27%). Na diesle przypadł udział 15,4% i osiągnęły 10 808 rejestracji (-23,1%). Rok wcześniej udział tych kategorii w rynku wynosił odpowiednio 68,7% i 18,0%.
W grupie nabywców indywidualnych przybyło 21 213 auta. tj. mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej o -21% (-5 655 szt.).

 

PZPM na podstawie danych CEP

         

sztuki

PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I DOSTAWCZYCH DO 3,5T

 

 2021
Lut

 2020
Lut

% zmiana r/r

 2021
Sty - Lut

 2020
Sty - Lut

% zmiana r/r

SAMOCHODY OSOBOWE

  37 754   

  38 508   

-2,0%

    70 016   

   77 979   

-10,2%

SAMOCHODY DOSTAWCZE - RAZEM

    5 772   

    4 644   

24,3%

    10 398   

     9 061   

14,8%

samochody ciężarowe o DMC<=3,5t

    5 615   

    4 567   

22,9%

    10 127   

     8 883   

14,0%

samochody specjalne o DMC<=3,5t

      157   

        77   

103,9%

         271   

        178   

52,2%

RAZEM SAMOCHODY OSOBOWE I DOSTAWCZE

  43 526   

  43 152   

0,9%

    80 414   

   87 040   

-7,6%

 

Toyota umacnia pozycję lidera

Pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży utrzymuje Toyota (4 815 szt. ; -9,2%) i powiększa przewagę nad drugą Skodą (2 317 szt.-31,3%). Dzieli je 11,8 pkt. proc. udziału. Tuż za nią jest KIA z wynikiem 2 305 szt. -1,3%. Czwarta pozycja należy do marki Volkswagen (1 946 szt. +25,7%). Obie marki zyskały po jednej pozycji w rankingu wobec sytuacji sprzed roku. Na piątej pozycji Hyundai (1 510 szt. -41,5 %), który z kolei stracił dwie pozycje w rankingu. Drugą piątkę otworzyła Dacia (1 257 szt. -14,2%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku roku jest Toyota Yaris (1 752 szt.; -11,5%) , następna to Toyota Corolla (1 079 szt. -9,7 %). Trzecia pozycja należy do Dacii Duster (826 szt;+9,3%), która zyskał 4 pozycje w rankingu. Czwarta KIA Sportage (796 szt. +40,9%), która zyskała 9 pozycji w rankingu, Piąty Volkswagen T-Roc (715 szt. +164,8%), Zyskał 22 pozycje w rankingu. Drugą piątkę otwiera Toyota C-HR (672 szt. +7,2%).

Firmy kupują mniej samochodów

Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 48 503 szt. (-4,5%; -2 308szt.).
W rankingu najczęściej wybieranych marek przetasowania, leaderem została Toyota (7 676 szt.; +16,8%). Druga, dotychczasowy leader , była Skoda z wynikiem 6 535 szt. ze spadkiem -11,7%. Trzeci Volkswagen (4 349 szt. -19,2%). Czwarte BMW (3 472 szt. +33,4%), które zyskało 1 pozycje wobec sytuacji sprzed roku. Piąte miejsce zajmuje druga marka premium -Mercedes-Benz (2 824 szt.-6,8%). Drugą piątkę otwiera Ford z wynikiem (2 751szt. +6,8%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku roku 2021 r. była Toyota Corolla (2 721 szt.; +7,9%), druga Skoda Octavia z wynikiem 2 262 szt. ze spadkiem -9,2%. Najniższe miejsce na podium zajęła Toyota Yaris (1 415; +11,2%). Za nią kolejny model Toyoty RAV4 (1 063; +2,4%) , która zyskała w rankingu 4 pozycje. Pierwszą piątkę zamyka Skoda Fabia (1 057, -32,7%), które odwrotnie straciła 2 pozycje. (oprac. ww)