Trudny początek roku dla branży motoryzacyjnej
W ciągu dwóch miesięcy 2021 roku zarejestrowano w Polsce 70 016 nowych samochodów osobowych, o 7 963 szt. (-10,2%) mniej niż w 2020 r. Wszystkich marek premium zarejestrowano 13 951 szt.; tj. więcej niż rok wcześniej ( +5,9%; +775 szt.) Marki popularne osiągnęły w tym czasie poziom 4 razy wyższy tj. 56 065 nowych rejestracji (-13,5%), jednak przyhamowanie w tej części rynku było dotkliwe.
Według rodzaju paliwa - w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 8 329 klasycznych hybryd (+43,9%), 8 393 tzw. miękkie hybrydy. Z napędem elektrycznym przybyło 1 419 szt. (+66,3 %). Przy czym w grupie samochodów bateryjnych nie ma wzrostu (384 szt. -0,5%) natomiast zwiększa się rynek hybryd plug-in (1033 szt. ; +121,7%). W grupie samochodów elektrycznych są po lutym 2 sztuki (Toyoty Mirai) samochodów zasilanych z wodorowych ogniw paliwowych (FCEV). Samochody z napędem benzynowym zajęły 55,8% rynku i przybyło ich 39 088 szt. (-27%). Na diesle przypadł udział 15,4% i osiągnęły 10 808 rejestracji (-23,1%). Rok wcześniej udział tych kategorii w rynku wynosił odpowiednio 68,7% i 18,0%.
W grupie nabywców indywidualnych przybyło 21 213 auta. tj. mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej o -21% (-5 655 szt.).
PZPM na podstawie danych CEP | sztuki | |||||
PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I DOSTAWCZYCH DO 3,5T | ||||||
| 2021 | 2020 | % zmiana r/r | 2021 | 2020 | % zmiana r/r |
SAMOCHODY OSOBOWE | 37 754 | 38 508 | -2,0% | 70 016 | 77 979 | -10,2% |
SAMOCHODY DOSTAWCZE - RAZEM | 5 772 | 4 644 | 24,3% | 10 398 | 9 061 | 14,8% |
samochody ciężarowe o DMC<=3,5t | 5 615 | 4 567 | 22,9% | 10 127 | 8 883 | 14,0% |
samochody specjalne o DMC<=3,5t | 157 | 77 | 103,9% | 271 | 178 | 52,2% |
RAZEM SAMOCHODY OSOBOWE I DOSTAWCZE | 43 526 | 43 152 | 0,9% | 80 414 | 87 040 | -7,6% |
Toyota umacnia pozycję lidera
Pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży utrzymuje Toyota (4 815 szt. ; -9,2%) i powiększa przewagę nad drugą Skodą (2 317 szt.-31,3%). Dzieli je 11,8 pkt. proc. udziału. Tuż za nią jest KIA z wynikiem 2 305 szt. -1,3%. Czwarta pozycja należy do marki Volkswagen (1 946 szt. +25,7%). Obie marki zyskały po jednej pozycji w rankingu wobec sytuacji sprzed roku. Na piątej pozycji Hyundai (1 510 szt. -41,5 %), który z kolei stracił dwie pozycje w rankingu. Drugą piątkę otworzyła Dacia (1 257 szt. -14,2%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku roku jest Toyota Yaris (1 752 szt.; -11,5%) , następna to Toyota Corolla (1 079 szt. -9,7 %). Trzecia pozycja należy do Dacii Duster (826 szt;+9,3%), która zyskał 4 pozycje w rankingu. Czwarta KIA Sportage (796 szt. +40,9%), która zyskała 9 pozycji w rankingu, Piąty Volkswagen T-Roc (715 szt. +164,8%), Zyskał 22 pozycje w rankingu. Drugą piątkę otwiera Toyota C-HR (672 szt. +7,2%).
Firmy kupują mniej samochodów
Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 48 503 szt. (-4,5%; -2 308szt.).
W rankingu najczęściej wybieranych marek przetasowania, leaderem została Toyota (7 676 szt.; +16,8%). Druga, dotychczasowy leader , była Skoda z wynikiem 6 535 szt. ze spadkiem -11,7%. Trzeci Volkswagen (4 349 szt. -19,2%). Czwarte BMW (3 472 szt. +33,4%), które zyskało 1 pozycje wobec sytuacji sprzed roku. Piąte miejsce zajmuje druga marka premium -Mercedes-Benz (2 824 szt.-6,8%). Drugą piątkę otwiera Ford z wynikiem (2 751szt. +6,8%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku roku 2021 r. była Toyota Corolla (2 721 szt.; +7,9%), druga Skoda Octavia z wynikiem 2 262 szt. ze spadkiem -9,2%. Najniższe miejsce na podium zajęła Toyota Yaris (1 415; +11,2%). Za nią kolejny model Toyoty RAV4 (1 063; +2,4%) , która zyskała w rankingu 4 pozycje. Pierwszą piątkę zamyka Skoda Fabia (1 057, -32,7%), które odwrotnie straciła 2 pozycje. (oprac. ww)