Światowa premiera zupełnie nowej Toyoty bZ4X
Produkcyjna wersja bZ4X została stworzona przez Toyotę jako samochód w pełni elektryczny
29.10.2021

Światowa premiera zupełnie nowej Toyoty bZ4X

Toyota zaprezentowała elektrycznego SUV-a bZ4X. To pierwszy zaprojektowany od podstaw samochód elektryczny na baterię (BEV) japońskiej marki, który został zbudowany na nowej platformie e-TNGA przeznaczonej dla samochodów w pełni elektrycznych. Europejska premiera odbędzie się 2 grudnia.


Samochód pozostał wierny pod względem stylistyki i technologii modelowi koncepcyjnemu, który zaprezentowano w pierwszej połowie 2021 roku. Produkcyjna wersja bZ4X została stworzona przez Toyotę jako samochód w pełni elektryczny. To pierwszy model, który powstał na nowej platformie e-TNGA przeznaczonej dla elektrycznych samochodów na baterię. Moduł baterii jest integralną częścią podwozia i znajduje się pod podłogą, co pozwoliło osiągnąć niski środek ciężkości, idealny balans masy pomiędzy przodem i tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia, co przyczynia się do wysokiego poziomu bezpieczeństwa, komfortu jazdy i prowadzenia.

Toyota

Z w pełni naładowaną baterią spodziewany zasięg powinien wynieść ponad 450 km (w zależności od wersji, dokładne dane zostaną potwierdzone w późniejszym terminie). Nowy bZ4X otrzymał także takie premierowe rozwiązania technologiczne jak dach z bateriami słonecznymi, które doładowują baterię w trakcie jazdy lub podczas postoju, oraz trzecią generację pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 3.0.

Toyota

Elektryczny napęd i osiągi

Toyota bZ4X w wersji z napędem na przednią oś ma dynamiczny silnik elektryczny, który wytwarza 204 KM (150 kW) mocy i osiąga 265 Nm momentu obrotowego. Samochód z napędem na cztery koła ma moc maksymalną wynoszącą 217 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Przyspieszanie tej wersji od 0 do 100 km/h trwa 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji).

Toyota

Napęd samochodu oferuje tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania, co pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu. (ww)