Karta BP Plus Advertisement
Spadają ceny aut używanych w Europie, ale nie w Polsce
Na obniżenie cen aut z rynku wtórnego w II kwartale 2022 ma wpływ m.in. zmniejszenie popytu spowodowanego wakacyjnym sezonem
05.08.2022

Spadają ceny aut używanych w Europie, ale nie w Polsce

W ciągu ostatniego roku ceny samochodów używanych stale rosły, a obecnie, pomimo dużej inflacji w wielu europejskich krajach, trend ten się zdecydowanie odwraca – wynika z badań firmy Carvago.



Przyczyną tego jest wiele czynników. Jednym z głównych jest fakt, że na rynku motoryzacyjnym rośnie podaż i branża stopniowo odbudowuje się po kryzysie związanym z zaburzonym łańcuchem dostaw wywołanym pandemią. W efekcie klienci odbierają w końcu nowe pojazdy i częściej niż w ostatnich miesiącach zastępują nimi swoje stare.

Na obniżenie cen aut z rynku wtórnego w II kwartale 2022 ma wpływ zmniejszenie popytu spowodowanego wakacyjnym sezonem, ale w największym stopniu poprzez poczucie niepewności i niekorzystne perspektywy gospodarcze spowodowane bezpośrednio lub pośrednio sytuacją w Ukrainie.

Na niemalże wszystkich rynkach Carvago ceny pojazdów używanych w wieku do 5 lat w II kwartale spadły:

• w Niemczech (-9,5%)
• na Słowacji (-7,9%)
• we Włoszech (-6,6%)
• w Czechach (-1,2%)

W Polsce ceny nadal rosną

Polski rynek samochodów używanych w II kwartale był stabilny, jednak na tle europejskich państw ceny rosły, choć znacznie wolniej niż w poprzednim kwartale (+3,0 vs +13,7%).

Najbardziej popularną marką na naszym rynku samochodów używanych nadal jest Opel - króluje Astra, a na drugim miejscu znajduje się Insignia. Warte odnotowania jest również to, że jesteśmy jedynym krajem, w którym wycofany już z produkcji Ford Mondeo plasuje się w pierwszej dziesiątce na liście popularności wśród kupujących.

Najchętniej cały czas kupujemy samochody dość leciwe, co w oczywisty sposób powodowane jest zbyt ograniczonymi budżetami. 60% używanych Insignii sprzedanych w Polsce w II kwartale miało 10 lub więcej lat, a 7 na 10 miało na liczniku 150 tys. km lub więcej.
Mediany cen samochodów na rynku wtórnym w Polsce są zróżnicowane w zależności od wieku pojazdu:

samochody do 5 lat

1Q - 92 200 zł
2Q – 95 000 zł
wzrost o 3,0%

samochody do 10 lat

1Q - 63 900 zł
2Q - 64 900
wzrost o 1,6%

Oprócz wzrostowych trendów cen, rośnie także mediana przebiegu kupowanych w Polsce aut używanych i prezentuje się następująco:

1Q - 89,856 km
2Q - 96,579 km
wzrost o 7.5%

- Mimo tego, że obecnie auta używane kosztują znacznie więcej niż w ubiegłych latach, to i tak ich cena nadal jest atrakcyjniejsza od pojazdów nowych. Wzrost cen, który dotknął rynek samochodów używanych odbił się jednocześnie na wzroście tych nowo zarejestrowanych. Niestety, ale w dzisiejszych czasach, aby kupić samochód trzeba się liczyć z dużymi wydatkami i w zasadzie dotyczy to każdego rodzaju pojazdu – mówi Jakub Šulty, CEO Carvago.

Zainteresowanie w zależności od rodzaju napędu

Popularność samochodów z jednostkami wysokoprężnymi jest silnie zróżnicowana w zależności od kraju. I tak na Słowacji kształtuje się na wysokim poziomie 65%, gdzie Niemcy są po drugiej stronie bieguna z wynikiem zaledwie 36%.

W Polsce w II kwartale tego roku diesle miały uznanie na poziomie 44%, co jest wzrostem o 4 proc. w odniesieniu do I kwartału.

Samochody w pełni elektryczne (BEV), są na początku drogi swojej kariery i pozostają niszowym rynkiem nawet w Niemczech, gdzie zainteresowanie nimi wynosi zaledwie 2,1%. Rośnie natomiast ono w kategorii pojazdów do 3 lat i jest na poziomie 4,5%. (ms)

***
Carvago.com – pierwszy w Europie diler samochodów używanych, dający klientom możliwość zakupu pojazdu w 100% drogą online, oferujący dodatkowe finansowanie, ubezpieczenie, przedłużoną gwarancję do 2 lat oraz transport pojazdu pod drzwi z gwarancją czasu realizacji do 20 dni roboczych. Oferuje ponad 750 000 wyselekcjonowanych samochodów, nie starszych niż 10 lat i o maksymalnym przebiegu do 150 000 kilometrów. Działa obecnie na 7 rynkach europejskich i planuje dalszą ekspansję .