ŠKODA stawia na innowacyjność
Najwięcej egzemplarzy, bo aż 187 000 sztuk, powstało modelu OCTAVIA
30.01.2021

ŠKODA stawia na innowacyjność

ŠKODA pochwaliła się, że wyprodukowała w 2020 roku 750 000 samochodów w swoich fabrykach w Czechach. Cyklu produkcyjnego nie zakłóciła pandemia COVID-19 i przerwa produkcyjna, która trwała 39-dni.

W rankingu wyprodukowanych modeli na pierwszym miejscu uplasował się model OCTAVIA, którego wyprodukowano 187 000 egzemplarzy.
Ostatecznie udało nam się wyprodukować 753 013 samochodów. Ponadto, zgodnie z harmonogramem, w naszym głównym zakładzie w Mladá Boleslav uruchomiono produkcję modelu ENYAQ iV. Na specjalnej linii montażowej produkujemy obok siebie pojazdy w oparciu o modułową platformę MEB oraz o platformę MQB. To jedyna tego typu koncepcja na skalę całej Grupy Volkswagen – wyjaśnia Dr Michael Oeljeklaus, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. Produkcji i Logistyki.

Pod koniec listopada na innowacyjnej linii montażowej w Mladá Boleslav rozpoczęła się seryjna produkcja w pełni elektrycznego modelu ENYAQ iV. W Polsce bezemisyjny ENYAQ iV jest dostępny od 182 300 zł

350 modeli ENYAQ iV dziennie

W fabryce w Mladá Boleslav ŠKODA wyprodukowała łącznie około 480 000 modeli FABIA, SCALA, OCTAVIA, OCTAVIA iV, KAMIQ, KAROQ i ENYAQ iV. Ponadto w ubiegłym roku marka wyprodukowała 411 000 silników, 383 000 manualnych skrzyń biegów typu MQ 200 i MQ 100, 76 000 wysokonapięciowych akumulatorów trakcyjnych i 1 511 000 osi. ŠKODA zainwestowała 32 miliony euro w rozpoczętą pod koniec listopada produkcję nowego modelu ENYAQ iV. Każdego dnia linia montażowa w pełni elastyczny sposób będzie produkować od 250 do 350 sztuk całkowicie elektrycznego SUV-a. ŠKODA zainwestowała także około 29 milionów euro w nową linię technologiczną do powlekania ultra cienką warstwą plazmy cylindrów stosowanych w nowych trzycylindrowych silnikach EVO z serii EA211.

 

Robot w fabryce w Kvasinach

Fabryka w Kvasinach wyprodukowała około 270 000 pojazdów. Oprócz modeli SUPERB i SUPERB iV z napędem hybrydowym typu plug-in budowano tu również SUV-y KODIAQ i KAROQ, a także inne modele z Grupy Volkswagen. W zeszłym roku ŠKODA przyspieszyła modernizację fabryki. Od lipca 2020 roku marka używa robota KUKA do wyjmowania akumulatorów rozruchowych z palet i dostarczania ich na linię produkcyjną. Urządzenie może również układać w stos puste palety i paczki oraz zamawiać nowe palety z akumulatorami rozruchowymi z magazynu. Porusza się za pomocą wskazówek mobilnych. Od 2020 roku w zakładzie w Kvasinach marka testuje również system zwiększający bezpieczeństwo pracy. Wózki widłowe mogą wykrywać inne wózki przemysłowe lub pracowników i automatycznie hamować, jeśli istnieje ryzyko kolizji.

skoda
Czeska marka używa robota KUKA do wyjmowania akumulatorów rozruchowych z palet i dostarczania ich na linię produkcyjną

Przemysł 4.0 i program „NEXT LEVEL ŠKODA”

W 2020 roku w fabryce podzespołów w Vrchlabí ŠKODA wyprodukowała 470 000 sztuk automatycznych przekładni DSG DQ200, które są również stosowane w modelach innych marek Grupy Volkswagen. W swoim najnowocześniejszym zakładzie ŠKODA wdraża technologie Przemysłu 4.0. Aby przekonwertować linię produkcyjną, marka wykorzystała koncepcję „cyfrowego bliźniaka”. Dzięki temu można było z wyprzedzeniem sprawdzić działanie procesów produkcyjnych za pomocą komputerowych symulacji. Od lipca 2020 roku części do linii obróbczych CNC są zamawiane automatycznie, a następnie transportowane na maszyny CNC przez roboty. Fabryka w Vrchlabí wyznaczyła również standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju na koniec 2020 roku: fabryka podzespołów to pierwsza fabryka ŠKODY na świecie, w której produkcja jest całkowicie neutralna pod względem emisji CO2. (ww)