Posłowie chcą ograniczenia do 30 km/h w terenie zabudowanym
Posłowie chcą limitu prędkości do 30 km/h w terenie zabudowanym (Foto: Francesco Ungaro z Pexels)
06.10.2021

Posłowie chcą ograniczenia do 30 km/h w terenie zabudowanym

Posłowie Parlamentu Europejskiego domagają się aby do 2050 roku wprowadzono ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym do 30 km/godz. W przyjętym projekcie rezolucji domagają się również wprowadzenia zerowej tolerancji dla jazdy pod wpływem alkoholu.


Posłowie przypomnieli, że rocznie na drogach UE ginie około 22 700 osób, a około 120 000 zostaje poważnie rannych. W ostatnich latach nastąpiła w UE stagnacja postępów w zmniejszaniu liczby ofiar śmiertelnych, a Unia nie osiągnęła wyznaczonego sobie celu zmniejszenia o połowę liczby ofiar śmiertelnych na drogach w latach 2010-2020 (liczba ofiar śmiertelnych na drogach spadła o 36%).

Według najnowszych danych najbezpieczniejsze drogi nadal znajdują się w Szwecji (18 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców), natomiast Rumunia (85/ na milion) odnotowała najwyższy wskaźnik śmiertelności w 2020 roku. Średnia UE wyniosła 42 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców. W Polsce było 65 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców (odnotowano spadek o 15% wobec 2019 roku).

Bezpieczny limit prędkości

Posłowie zauważają, że nadmierna prędkość jest odpowiedzialna za około 30% śmiertelnych wypadków drogowych. Komisja Europejska powinna zarekomendować sposoby stosowania bezpiecznych ograniczeń prędkości, takich jak maksymalna prędkość 30 km/godz w terenie zabudowanym oraz obszarach, gdzie jest duża liczba rowerzystów i pieszych. W celu promowania bezpiecznego korzystania z dróg, posłowie nalegają również na wprowadzenie zerowej tolerancji dla jazdy pod wpływem alkoholu, podkreślając, że alkohol jest przyczyną około 25% wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych.

Posłowie chcą też więcej inwestycji w infrastrukturę, która przyczyniłaby się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, skupiając się na strefach o największej liczbie wypadków. Wzywają państwa członkowskie do utworzenia Krajowych Funduszy Bezpieczeństwa Drogowego, które przeznaczałyby kwoty uzyskane z mandatów na projekty związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego. (ww)