Polacy polubili caravaning
W ostatnim kwartale 2021 r. utrzymał się bardzo dynamiczny rozwój rynku caravaningowego w Polsce
20.01.2022

Polacy polubili caravaning

Ubiegły rok okazał się bardzo korzystny dla caravaningu w Polsce. Świadczy tym fakt wzrostu sprzedaży samochodów kempingowych (kamperów) o blisko 100 % oraz nieco mniejszy, ale również znaczący wzrost zainteresowania przyczepami kempingowymi. Niewątpliwy wpływ na taki stan rzeczy miało przestawienie się pewnej części Polaków na taką, szczególnie wygodną w okresie pandemii, formę wypoczynku.


Zgodnie z przewidywaniami rok ubiegły zakończył się niespełna 100% wzrostem rejestracji nowych kamperów i troszkę mniejszym w przypadku przyczep. Takie wzrosty do tej pory rozpatrywane były w kategorii marzeń. Nietypowym zjawiskiem jest mniejsza ilość zarejestrowanych kamperów używanych w stosunku do nowych, co z pewnością spowodowane jest mniejszą ich dostępnością na rynkach zagranicznych.

- Mam nadzieję, że tak dobrej koniunktury w branży caravaningowej nie popsują galopujące ceny i problemy z dostępnością pojazdów w fabrykach. Temu trendowi wzrostowemu będzie pomagać rozwijająca się infrastruktura caravaningowa oraz powstające profesjonalne serwisy. Jedno jest pewne - Polacy polubili caravaning - powiedział Sebastian Klauz, wiceprezes Polskiej Grupy Caravaningowej (PGC), wydawca czasopisma Polski Caravaning.

W ten sposób skomentował on raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskiej Grupy Caravaningowej przedstawiający stan rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w 2021 roku. Opracowano go na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Oto jego szczegóły.

Dynamiczny rozwój rynku

W ostatnim kwartale 2021 r. utrzymał się bardzo dynamiczny rozwój rynku caravaningowego w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wzrost wyniósł +31,8% r/r, po trzycyfrowych wzrostach w pierwszym (+157,8% r/r) i drugim kwartale (+136,5% r/r) oraz dwucyfrowym w trzecim (+59,4%). Pozwoliło to na zakończenie ubiegłego roku w kategorii samochodów kempingowych z łączną liczbą 2 242 nowych rejestracji. Był to poziom prawie dwukrotnie wyższy względem 2020 roku (+ 92,3 %, + 1 076 szt.).

Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych
w Polsce w okresie sty-gru 2021. Top 10 marek

 
 

First Registrations of NEW Motor Caravans in Poland Q1-4 2021. Top10 Make

 

Pozycja

Marka

I-XII 2021

I-XII 2020

zmiana % r/r

 

1

VOLKSWAGEN

573

355

61,4%

 

2

ROLLER TEAM

285

155

83,9%

 

3

BENIMAR

263

123

113,8%

 

4

DETHLEFFS

141

102

38,2%

 

5

CI

133

60

121,7%

 

6

CHAUSSON

91

56

62,5%

 

7

ADRIA

62

27

129,6%

 

8

RIMOR

60

14

328,6%

 

9

MERCEDES-BENZ

50

23

117,4%

 

 

CAPRON

50

42

19,0%

 

Pozostałe

534

209

155,5%

 

Ogółem

2242

1166

92,3%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     

Source: PZPM based on CEP (Central Register of Vehicles)

 


W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano ich całym 2021 roku 1 044
co przełożyło się na wzrost o 84,8% ( +479 szt.). W ostatnim kwartale przybyło 157 sztuk
tj. o 96,3% więcej niż w takim samym okresie rok wcześniej. Jedynie trzeci kwartał ubiegłego roku przyniósł spokojniejszy wzrost (+10,6% r/r), ale baza do porównania była wysoka po wcześniejszym dynamicznym rozwoju tej części rynku caravaningowego jesienią 2020 r. (+157,5%). W 2021 r. rynek nowych przeczep kempingowych rozwijał się najbardziej dynamicznie w pierwszym i drugim kwartale i zwiększył się wtedy odpowiednio o 161,4% oraz 115,9% r/r.

Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych
w Polsce w okresie sty-gru 2021. Top 10 marek

 

 

 

 

First Registrations of NEW Caravans in Poland Q1-4 2021. Top10 Make

 

Pozycja

Marka

I-XII 2021

I-XII 2020

zmiana % r/r

 

 

1

HOBBY

283

215

31,6%

 

 

2

DETHLEFFS

193

98

96,9%

 

 

3

NIEWIADÓW

134

39

243,6%

 

 

4

KNAUS

117

54

116,7%

 

 

5

FENDT CARAVAN

69

38

81,6%

 

 

6

ADRIA

59

40

47,5%

 

 

7

WEINSBERG

52

29

79,3%

 

 

8

STERCKEMAN

29

8

262,5%

 

 

9

TABBERT

23

20

15,0%

 

 

10

BAILEY

11

0

 

 

 

Pozostałe

74

24

208,3%

 

 

Ogółem

1044

565

84,8%

 

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

   

 

 

Source: PZPM based on CEP (Central Register of Vehicles)

 

 

Używane kampery również pożądane

Na rynku sprowadzanych używanych pojazdów kempingowych również utrzymały się wzrosty, ale widoczne jest pewne osłabienie trendu wzrostowego. W ostatnim kwartale przybyło 340 używanych samochodów kempingowych (kamperów) - dokładnie tyle samo co w takim samym okresie rok wcześniej. Przy czym w dwóch pierwszych kwartałach ub.r. ta część rynku rosła stosunkowo dynamicznie (+66,1% r/r i 58,9% r/r), natomiast w trzecim (-16% r/r) przyhamowała po wzroście jesienią (+53,2%) 2020 r. Jednocześnie sezonowy szczyt w ub.r. powrócił na swoje miejsce i przypadł w drugim kwartale a rok wcześniej przesunął się na skutek pandemii na trzeci. Łącznie w 2021 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 2 013 używanych kamperów (wzrost o 354 i 21,3%).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-gru 2021. Top 10 marek

 
 

First Registrations of USED Motor Caravans in Poland Q1-4 2021. Top10 Make

 

Pozycja

Marka

I-XII 2021

I-XII 2020

zmiana % r/r

 

1

FIAT

728

631

15,4%

 

2

FORD

174

139

25,2%

 

3

VOLKSWAGEN

130

101

28,7%

 

4

PEUGEOT

106

91

16,5%

 

5

MERCEDES-BENZ

105

58

81,0%

 

6

CITROEN

79

85

-7,1%

 

7

HYMER

55

47

17,0%

 

8

RENAULT

46

22

109,1%

 

9

BUERSTNER

44

44

0,0%

 

10

CAPRON

33

22

50,0%

 

Pozostałe

513

419

22,4%

 

Ogółem

2013

1659

21,3%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     

Używane przyczepy też popularne

Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano w w czwartym kwartale ub.r. przyhamowanie o 13,4% r/r po spadku o 23,5% r/r w trzecim. Podobnie jak w przypadku sprowadzanych używanych kamperów sezonowy szczyt zakupów i w grupie używanych przyczep kempingowych przypadł na drugi kwartał po jednorocznym przesunięciu do trzeciego kwartału w 2020 r. Cały ostatni 2021 rok zamknął się wzrostem o 5,5 %, do poziomu 7 743 szt. (więcej o 404 szt.).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych
w Polsce w okresie sty-gru 2021. Top 10 marek

 

 

 

 

First Registrations of USED Caravans in Poland Q1-4 2021. Top10 Make

 

Pozycja

Marka

I-XII 2021

I-XII 2020

zmiana % r/r

 

 

1

HOBBY

1438

1078

33,4%

 

 

2

KNAUS

483

379

27,4%

 

 

3

ADRIA

475

364

30,5%

 

 

4

FENDT CARAVAN

403

251

60,6%

 

 

5

BUERSTNER

379

328

15,5%

 

 

6

DETHLEFFS

356

248

43,5%

 

 

7

TABBERT

345

227

52,0%

 

 

8

BAILEY

333

533

-37,5%

 

 

9

SWIFT

267

417

-36,0%

 

 

10

LMC CARAVAN

236

164

43,9%

 

 

Pozostałe

3028

3350

-9,6%

 

 

Ogółem

7743

7339

5,5%

 

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

   

 

 

Najwięcej z Niemiec

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (803 sztuk) oraz Francja (449). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Belgia (123) oraz Holandia (114). Całościowy import (z UE i spoza UE) używanych kamperów w 2021 roku był większy o 21,3% (wzrost o 354 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w okresie sty-gru 2021.

 
 

The Origin of Imported USED Motor Caravans to Poland Q1-4 2021

 

Pozycja

Marka

I-XII 2021

I-XII 2020

zmiana % r/r

 

1

Niemcy

803

699

14,9%

 

2

Francja

449

407

10,3%

 

3

Belgia

123

81

51,9%

 

4

Holandia

114

122

-6,6%

 

5

Włochy

106

63

 

 

Pozostałe

418

287

45,6%

 

Ogółem

2013

1659

21,3%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych pierwsze pięć miejsc bez zmian, względem danych za III kwartały 2021r.. Łączny wzrost importu w tej grupie pojazdów wyniósł 5,5 % (wzrost o 404 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w okresie sty-gru 2021.

The Origin of Imported USED Caravans to Poland Q1-4 2021

 
 

Pozycja

Marka

I-XII 2021

I-XII 2020

zmiana % r/r

 

1

Wielka Brytania

2277

3465

-34,3%

 

2

Holandia

1501

1132

32,6%

 

3

Dania

1418

1132

25,3%

 

4

Niemcy

1204

803

49,9%

 

5

Francja

757

469

61,4%

 

Pozostałe

586

338

73,4%

 

Ogółem

7743

7339

5,5%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


- Za nami bardzo dobry rok, bo pomimo kłopotów z półprzewodnikami i niekiedy ograniczonym dostępem do podwozi samochodowych, utrzymał się wzrost w rejestracjach nowych jak też używanych samochodów kempingowych i przyczep. To oczywiście cieszy i pozwala mieć nadzieję, że trend wzrostowy w branży caravaningowej utrzyma się również w kolejnych latach – podsumowuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. (oprac. ms)