Polacy polubili caravaning
Ubiegły rok okazał się bardzo korzystny dla caravaningu w Polsce. Świadczy tym fakt wzrostu sprzedaży samochodów kempingowych (kamperów) o blisko 100 % oraz nieco mniejszy, ale również znaczący wzrost zainteresowania przyczepami kempingowymi. Niewątpliwy wpływ na taki stan rzeczy miało przestawienie się pewnej części Polaków na taką, szczególnie wygodną w okresie pandemii, formę wypoczynku.
Zgodnie z przewidywaniami rok ubiegły zakończył się niespełna 100% wzrostem rejestracji nowych kamperów i troszkę mniejszym w przypadku przyczep. Takie wzrosty do tej pory rozpatrywane były w kategorii marzeń. Nietypowym zjawiskiem jest mniejsza ilość zarejestrowanych kamperów używanych w stosunku do nowych, co z pewnością spowodowane jest mniejszą ich dostępnością na rynkach zagranicznych.
- Mam nadzieję, że tak dobrej koniunktury w branży caravaningowej nie popsują galopujące ceny i problemy z dostępnością pojazdów w fabrykach. Temu trendowi wzrostowemu będzie pomagać rozwijająca się infrastruktura caravaningowa oraz powstające profesjonalne serwisy. Jedno jest pewne - Polacy polubili caravaning - powiedział Sebastian Klauz, wiceprezes Polskiej Grupy Caravaningowej (PGC), wydawca czasopisma Polski Caravaning.
W ten sposób skomentował on raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskiej Grupy Caravaningowej przedstawiający stan rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w 2021 roku. Opracowano go na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Oto jego szczegóły.
Dynamiczny rozwój rynku
W ostatnim kwartale 2021 r. utrzymał się bardzo dynamiczny rozwój rynku caravaningowego w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wzrost wyniósł +31,8% r/r, po trzycyfrowych wzrostach w pierwszym (+157,8% r/r) i drugim kwartale (+136,5% r/r) oraz dwucyfrowym w trzecim (+59,4%). Pozwoliło to na zakończenie ubiegłego roku w kategorii samochodów kempingowych z łączną liczbą 2 242 nowych rejestracji. Był to poziom prawie dwukrotnie wyższy względem 2020 roku (+ 92,3 %, + 1 076 szt.).
Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych | |||||
First Registrations of NEW Motor Caravans in Poland Q1-4 2021. Top10 Make | |||||
Pozycja | Marka | I-XII 2021 | I-XII 2020 | zmiana % r/r | |
1 | VOLKSWAGEN | 573 | 355 | 61,4% | |
2 | ROLLER TEAM | 285 | 155 | 83,9% | |
3 | BENIMAR | 263 | 123 | 113,8% | |
4 | DETHLEFFS | 141 | 102 | 38,2% | |
5 | CI | 133 | 60 | 121,7% | |
6 | CHAUSSON | 91 | 56 | 62,5% | |
7 | ADRIA | 62 | 27 | 129,6% | |
8 | RIMOR | 60 | 14 | 328,6% | |
9 | MERCEDES-BENZ | 50 | 23 | 117,4% | |
| CAPRON | 50 | 42 | 19,0% | |
Pozostałe | 534 | 209 | 155,5% | ||
Ogółem | 2242 | 1166 | 92,3% | ||
źródło: PZPM na podstawie CEP | |||||
Source: PZPM based on CEP (Central Register of Vehicles) |
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano ich całym 2021 roku 1 044
co przełożyło się na wzrost o 84,8% ( +479 szt.). W ostatnim kwartale przybyło 157 sztuk
tj. o 96,3% więcej niż w takim samym okresie rok wcześniej. Jedynie trzeci kwartał ubiegłego roku przyniósł spokojniejszy wzrost (+10,6% r/r), ale baza do porównania była wysoka po wcześniejszym dynamicznym rozwoju tej części rynku caravaningowego jesienią 2020 r. (+157,5%). W 2021 r. rynek nowych przeczep kempingowych rozwijał się najbardziej dynamicznie w pierwszym i drugim kwartale i zwiększył się wtedy odpowiednio o 161,4% oraz 115,9% r/r.
Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych |
| |||||
| ||||||
First Registrations of NEW Caravans in Poland Q1-4 2021. Top10 Make | ||||||
Pozycja | Marka | I-XII 2021 | I-XII 2020 | zmiana % r/r |
| |
1 | HOBBY | 283 | 215 | 31,6% |
| |
2 | DETHLEFFS | 193 | 98 | 96,9% |
| |
3 | NIEWIADÓW | 134 | 39 | 243,6% |
| |
4 | KNAUS | 117 | 54 | 116,7% |
| |
5 | FENDT CARAVAN | 69 | 38 | 81,6% |
| |
6 | ADRIA | 59 | 40 | 47,5% |
| |
7 | WEINSBERG | 52 | 29 | 79,3% |
| |
8 | STERCKEMAN | 29 | 8 | 262,5% |
| |
9 | TABBERT | 23 | 20 | 15,0% |
| |
10 | BAILEY | 11 | 0 |
|
| |
Pozostałe | 74 | 24 | 208,3% |
| ||
Ogółem | 1044 | 565 | 84,8% |
| ||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
| |||||
Source: PZPM based on CEP (Central Register of Vehicles) |
|
Używane kampery również pożądane
Na rynku sprowadzanych używanych pojazdów kempingowych również utrzymały się wzrosty, ale widoczne jest pewne osłabienie trendu wzrostowego. W ostatnim kwartale przybyło 340 używanych samochodów kempingowych (kamperów) - dokładnie tyle samo co w takim samym okresie rok wcześniej. Przy czym w dwóch pierwszych kwartałach ub.r. ta część rynku rosła stosunkowo dynamicznie (+66,1% r/r i 58,9% r/r), natomiast w trzecim (-16% r/r) przyhamowała po wzroście jesienią (+53,2%) 2020 r. Jednocześnie sezonowy szczyt w ub.r. powrócił na swoje miejsce i przypadł w drugim kwartale a rok wcześniej przesunął się na skutek pandemii na trzeci. Łącznie w 2021 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 2 013 używanych kamperów (wzrost o 354 i 21,3%).
Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-gru 2021. Top 10 marek | |||||
First Registrations of USED Motor Caravans in Poland Q1-4 2021. Top10 Make | |||||
Pozycja | Marka | I-XII 2021 | I-XII 2020 | zmiana % r/r | |
1 | FIAT | 728 | 631 | 15,4% | |
2 | FORD | 174 | 139 | 25,2% | |
3 | VOLKSWAGEN | 130 | 101 | 28,7% | |
4 | PEUGEOT | 106 | 91 | 16,5% | |
5 | MERCEDES-BENZ | 105 | 58 | 81,0% | |
6 | CITROEN | 79 | 85 | -7,1% | |
7 | HYMER | 55 | 47 | 17,0% | |
8 | RENAULT | 46 | 22 | 109,1% | |
9 | BUERSTNER | 44 | 44 | 0,0% | |
10 | CAPRON | 33 | 22 | 50,0% | |
Pozostałe | 513 | 419 | 22,4% | ||
Ogółem | 2013 | 1659 | 21,3% | ||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Używane przyczepy też popularne
Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano w w czwartym kwartale ub.r. przyhamowanie o 13,4% r/r po spadku o 23,5% r/r w trzecim. Podobnie jak w przypadku sprowadzanych używanych kamperów sezonowy szczyt zakupów i w grupie używanych przyczep kempingowych przypadł na drugi kwartał po jednorocznym przesunięciu do trzeciego kwartału w 2020 r. Cały ostatni 2021 rok zamknął się wzrostem o 5,5 %, do poziomu 7 743 szt. (więcej o 404 szt.).
Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych |
| |||||
| ||||||
First Registrations of USED Caravans in Poland Q1-4 2021. Top10 Make | ||||||
Pozycja | Marka | I-XII 2021 | I-XII 2020 | zmiana % r/r |
| |
1 | HOBBY | 1438 | 1078 | 33,4% |
| |
2 | KNAUS | 483 | 379 | 27,4% |
| |
3 | ADRIA | 475 | 364 | 30,5% |
| |
4 | FENDT CARAVAN | 403 | 251 | 60,6% |
| |
5 | BUERSTNER | 379 | 328 | 15,5% |
| |
6 | DETHLEFFS | 356 | 248 | 43,5% |
| |
7 | TABBERT | 345 | 227 | 52,0% |
| |
8 | BAILEY | 333 | 533 | -37,5% |
| |
9 | SWIFT | 267 | 417 | -36,0% |
| |
10 | LMC CARAVAN | 236 | 164 | 43,9% |
| |
Pozostałe | 3028 | 3350 | -9,6% |
| ||
Ogółem | 7743 | 7339 | 5,5% |
| ||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
|
Najwięcej z Niemiec
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (803 sztuk) oraz Francja (449). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Belgia (123) oraz Holandia (114). Całościowy import (z UE i spoza UE) używanych kamperów w 2021 roku był większy o 21,3% (wzrost o 354 szt.).
Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w okresie sty-gru 2021. | |||||
The Origin of Imported USED Motor Caravans to Poland Q1-4 2021 | |||||
Pozycja | Marka | I-XII 2021 | I-XII 2020 | zmiana % r/r | |
1 | Niemcy | 803 | 699 | 14,9% | |
2 | Francja | 449 | 407 | 10,3% | |
3 | Belgia | 123 | 81 | 51,9% | |
4 | Holandia | 114 | 122 | -6,6% | |
5 | Włochy | 106 | 63 |
| |
Pozostałe | 418 | 287 | 45,6% | ||
Ogółem | 2013 | 1659 | 21,3% | ||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych pierwsze pięć miejsc bez zmian, względem danych za III kwartały 2021r.. Łączny wzrost importu w tej grupie pojazdów wyniósł 5,5 % (wzrost o 404 szt.).
Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w okresie sty-gru 2021. The Origin of Imported USED Caravans to Poland Q1-4 2021 | |||||
Pozycja | Marka | I-XII 2021 | I-XII 2020 | zmiana % r/r | |
1 | Wielka Brytania | 2277 | 3465 | -34,3% | |
2 | Holandia | 1501 | 1132 | 32,6% | |
3 | Dania | 1418 | 1132 | 25,3% | |
4 | Niemcy | 1204 | 803 | 49,9% | |
5 | Francja | 757 | 469 | 61,4% | |
Pozostałe | 586 | 338 | 73,4% | ||
Ogółem | 7743 | 7339 | 5,5% | ||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
- Za nami bardzo dobry rok, bo pomimo kłopotów z półprzewodnikami i niekiedy ograniczonym dostępem do podwozi samochodowych, utrzymał się wzrost w rejestracjach nowych jak też używanych samochodów kempingowych i przyczep. To oczywiście cieszy i pozwala mieć nadzieję, że trend wzrostowy w branży caravaningowej utrzyma się również w kolejnych latach – podsumowuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. (oprac. ms)