Podsumowanie produkcji FCA Powertrain w Bielsko-Białej
Hala produkcji silników w FCA Powetrain w Bielsko-Białej
12.01.2021

Podsumowanie produkcji FCA Powertrain w Bielsko-Białej

W 2020 roku w zakładzie FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej wyprodukowano 253 906 silników. FCA Powertrain w Bielsko-Białej to druga co do wielkości spółka Grupy FCA w Polsce i pierwsza fabryka FCA na świecie, która osiągnęła poziom Gold w World Class Manufacturing.


Obecnie w Bielsku-Białej, w hali 3D trwają intensywne prace końcowej fazy wdrażania do produkcji nowych, 3-cylindrowych, hybrydowych jednostek wolnossących N3, odmiany wolnossącej silnika GSE 1.0 Turbo. Te nowoczesne jednostki, których seryjna produkcja rozpocznie się w tym roku, będą trafiały do Tychów na linię montażu modeli Fiat 500 oraz Lancii Ypsilon, a także do Włoch, do Pomigliano d’Arco, do modelu Fiata Panda.

FCA
W 2020 roku w zakładzie FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej wyprodukowano 253 906 silników, z czego: 113 646 szt. silnika SDE (Turbo Diesel Multijet 1.3), 20 313 szt. dwucylindrowego benzynowego TwinAir 0.9 (TA) oraz 119 947 szt. nowych, ekologicznych silników benzynowych z rodziny GSE (Global Small Engine): 3-cylindrowego turbo o pojemności 1,0 litra oraz 4-cylindrowego turbo o pojemności 1,3 litra


N3 GSE to benzynowa jednostka typu Mild Hybrid łącząca w sobie nowy, 1-litrowy silnik 3-cylindrowy z rodziny FireFly, o mocy 70 KM (51,5 kW), zgodny z normą Euro 6D Final, z silnikiem elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator). Ten ostatni odzyskuje energię z hamowania i zwalniania, przechowuje ją w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystuje przy maksymalnej mocy 3,6 kW do ponownego uruchomienia silnika i wspomagania go podczas przyspieszania. Nowa technologia zapewnia wszystkie zalety wydajnego, kompaktowego, lekkiego i przystępnego cenowo napędu hybrydowego, redukując zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 30% w stosunku do silnika 1.2 Fire o mocy 69 KM. Technologia ta umożliwia klientom dostęp do wszystkich przywilejów wynikających z homologacji pojazdów hybrydowych, które – w zależności od lokalnych przepisów – obejmują np. swobodny wjazd i poruszanie się po centrach zabytkowych miast. (ww)