Nissanem po Księżycu
Badania Nissana wykorzystują technologię sterowania silnikiem opracowaną podczas masowej produkcji pojazdów elektrycznych, takich jak LEAF
10.12.2021

Nissanem po Księżycu

Może kiedyś nadejdą takie czasy, że ludzkość opanuje Księżyc, a może także i planety. Wtedy, oczywiście, będą tam potrzebne pojazdy. Wizję taką mają zapewne konstruktorzy Nissana, którzy właśnie zaprezentowali opracowany wspólnie z Japońską Agencją Badań Kosmicznych (JAXA, Space Exploration Innovation Hub Center)) prototyp łazika księżycowego.



Nissan współpracuje z JAXA nad rozwojem systemów sterowania napędem łazików od stycznia 2020 r. Łazik księżycowy musi być energooszczędny oraz zdolny do poruszania się po pokrytym pyłem, skalistym i pofałdowanym terenie Księżyca. Ponadto, dostępne w kosmosie źródła energii do napędzania pojazdów są mocno ograniczone.

Nissan

Badania Nissana wykorzystują technologię sterowania silnikiem opracowaną podczas masowej produkcji pojazdów elektrycznych, takich jak LEAF, a także system kontroli napędu na cztery koła e-4ORCE, który zastosowano w najnowszym elektrycznym crossoverze coupé Ariya. Osiągi łazika w trudnym księżycowym terenie szczególnie poprawia właśnie technologia e-4ORCE.

Nissan skoncentrował się na stabilności pojazdu, aby umożliwi prowadzenie z jeszcze większą pewnością. Technologia e-4ORCE umożliwia precyzyjne, niezależne sterowanie wszystkimi czterema kołami, zapewniając kierowcy poczucie pewności w każdych warunkach. Wykorzystując przeprowadzane wspólnie z JAXA badania, Nissan rozwija technologię e4ORCE, aby poprawić osiągi swoich pojazdów w piaszczystym terenie i innych trudnych warunkach. Podczas jazdy po piasku koła samochodu często buksują i zakopują się. Aby tego uniknąć, konieczny jest wysoki poziom umiejętności kierowcy. W odpowiedzi na ten problem Nissan opracował system sterowania napędem, który minimalizuje poślizg kół dostosowując się do warunków nawierzchni.

Nissan

Nissan Ariya e-4ORCE jest wyposażony w dwa silniki elektryczne, napędzające przednią i tylną oś. Moment obrotowy obu silników można niezależnie kontrolować, co pozwala zapewnić odpowiednią przyczepność podczas przyspieszania. W trakcie wytracania prędkości ilość odzyskiwanej energii zostaje indywidualnie dostosowywana do każdego z silników. Podczas hamowania technologia e-4ORCE minimalizuje efekt kołysania nadwozia.

Nissan


W trakcie jazdy na zakrętach system zarządza momentem obrotowym silników przedniej i tylnej osi oraz parametrami hamowania wszystkich kół w celu zapewnienia płynnej i wygodnej jazdy. Elementy sterowania napędem umożliwiają kierowcom, niezależnie od poziomu ich umiejętności, pewne poruszanie się w zróżnicowanych warunkach drogowych, w tym w deszczu i na śniegu.
Rozpoczęcie sprzedaży modelu Ariya z napędem e-4ORCE w Japonii planowane jest latem 2022 r. (oprac. ms)