Najdłuższy i najbezpieczniejszy tunel drogowy w Polsce
S2 POW z tunelem pod Ursynowem - pierwsze samochody na wjeździe do tunelu (Foto: GDDKiA)
24.01.2022

Najdłuższy i najbezpieczniejszy tunel drogowy w Polsce

Z najdłuższego tunelu w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy korzysta kilkadziesiąt tysięcy kierowców, zarówno mieszkańców Stolicy, jak i kierowców przemieszczających się tranzytem. Właśnie minął miesiąc od oddania do ruchu ostatniego odcinka S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, który połączył funkcjonujące już odcinki autostrady A2.

4,6 km trzypasowej trasy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów, której połowę długości stanowi najdłuższy drogowy tunel w Polsce, pozwala zaoszczędzić cenny czas. Wraz z dalszymi odcinkami S2 łączy południowe dzielnice Warszawy, wyprowadzając dotychczasowy ruch tranzytowy z Dolinki Służewieckiej i Trasy Siekierkowskiej.

1,2 miliona pojazdów

Od 20 grudnia 2021 r. przez tunel przejechało ponad 1,2 mln pojazdów. Więcej kierowców jeździ w kierunku Terespola - to ponad 660 tysięcy. W kierunku Poznania to nieco ponad 580 tysięcy.
Po okresie świąteczno-noworocznym ruch na Południowej Obwodnicy Warszawy jeszcze się nie ustabilizował. Po upływie kolejnych kilku miesięcy GDDKiA będzie mogła wskazać bardziej miarodajne wynik natężenia ruchu.

Z chwilą otwarcia tunelu uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości. To bardzo pomocne narzędzie do mobilizacji kierowców, aby ci przestrzegali ograniczenia prędkości. Do dziś nie odnotowano żadnej kolizji ani wypadku.

Bezpieczeństwo zależy w głównej mierze od kierowców

Warto pamiętać, że podczas jazdy tunelem jest ograniczenie prędkości. Dozwolona prędkość to 80 km/h. W tunelu należy trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu. Nie wolno się zatrzymywać.

Monitoring w tunelu non stop

Sytuacja w tunelu jest monitorowana przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) mają podgląd z 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu.

Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru.

Dostęp do monitoringu, oprócz naszego CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa. Wszystkie dotychczas zarejestrowane filmy oraz zdjęcia dokumentujące naruszenie prawa zostały przekazane Policji. (ww)